خلق ثروت و ارتقاجایگاه ایران با برگزاری جشنواره ملی گیاهان دارویی در نطنز

به منظور ارتقاء جایگاه ایران و نتایج بهتر در حوزه طب سنتی علاوه بر تدوین و تعیین سند ملی توسعه گیاهان دارویی اقدام به برگزاری جشنواره ملی گیاهان دارویی در شهرستان های غنی از گیاهان دارویی کرده ایم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایمنا، پایه گیاهان دارویی در طب سنتی گیاهان، کانی ها، مواد طبیعی و یا ترکیبی از آنها ست. طب سنتی به ما کمک می کند، سبک زندگی خودمان را متناسب با اقلیم، مزاج، سن و سایر علائم تنظیم کنیم. اما در صورتی که فردی با بیماری خاص مانند دیابت، فشار خون و دارو های شیمیایی مصرف می کند، با مراجعه به پزشک حاذقی در طب سنتی، مصرف دارو را قطع نمی کند زیرا بیماری توسط این دارو ها تحت کنترل بوده است.

لازم به ذکر است که با توجه به اینکه منشا گیاهان دارویی گیاهی و یا حیوانی است، در این صورت هیچ تداخلی با دارو های شیمیایی ایجاد نمی کند. به منظور ارتقاء جایگاه ایران در حوزه  طب سنتی و به امید ایجاد پیوند مستحکم بین طب سنتی و طب جدید، دومین همایش ملی و جهانگردی طب سنتی و گیاهان دارویی 6 الی 9 تیر ماه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شهرستان نطنز برگزار می شود.

محمود رضا فقیهی، دستیار ارشد طب سنتی در پاسخ به سوال مراحل ورود به طب سنتی به خبرنگار ایمنا اظهار کرد: براساس وضعیت موجود، برای امتحان دستیاری در رشته PHD طب سنتی، اغلب پزشکان عمومی مجاز به ورود در این رشته هستند.

افزایش میزان فعالیت ایران در طب سنتی

وی با اشاره به میزان فعالیت ایران در طب سنتی گفت: قبل از اینکه مباحث آکادمیک این رشته در طب کلاسیک و نوین و چهارچوب وزارت بهداشت ایجاد شود، طب سنتی در سراسر کشور استفاده و گسترش یافته و اکنون در سیستم جدید تلاش بر این است که تمام مطالعات صورت گرفته دوباره بررسی و تحلیل مفصل و عمیقی بر روی آنها انجام شود.

فقیهی افزود: با توجه به اینکه طب سنتی ریشه قدیمی دارد اما نهضت اخیر نیاز به تلاش بیشتری دارد تا دوران مهجوریت طب سنتی ایرانی را پوشش دهد و به دوران شکوفایی خود برساند.

طراحی جشنواره گیاهان دارویی برای ارتقا جایگاه ایران

دستیار ارشد طب سنتی اظهار داشت: برای رسیدن به نتایج بهتر در این حوزه جشنواره ای را طراحی و برندی را تعریف کرده ایم که دومین مرحله آن در شهرستان  نطنز برگزار خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: با تعیین و تدوین سند ملی توسعه گیاهان دارویی در کشور برنامه های بسیار کارآمدی در نظر گرفته شد که  فرصت خوبی را برای خلق ثروت ایجاد می کند و نشان دهنده حمایت و بها دادن به این حوزه است.

فقیهی در ادامه افزود: کشت، تولید و پرورش گیاهان دارویی ارزش افزوده بسیار خوبی می تواند برای مردم کشور ایجاد کند، البته در صورتی که مدیریت و برنامه ریزی صحیح وجود داشته باشد. گیاهان دارویی تجارت آنها در دنیا معادل 600 میلیارد دلار است که سهم کشور ما تنها 1 درصد از این مبلغ است.

کد خبر 308377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.