جلب اعتماد مردم زمینه ساز رشد جمع آوری زکات/نقش رسانه هادر اشاعه فریضه زکات حائز اهمیت است

لنجان_فرماندار شهرستان لنجان گفت: در امر ترویج فرهنگ زکات رسانه ها می توانند با یک حرکت مهم نقش مؤثری در جامعه داشته باشند و با آشنا کردن تکلیف شرعی مردم را به سمت پرداخت زکات هدایت کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، سید محسن سجاد در نشست کارگروه نظارت بر جمع آوری زکات فطریه شهرستان لنجان با اشاره نکات تربیتی آیه ۱۰۳ سوره توبه اظهار کرد: این آیه می فرماید می فرماید «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَکِّیهِمْ بِها وَ صَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ» یعنی تو(رسول خدا(ص) از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست.

وی افزود: باید توجه داشت، قرآن کریم همانگونه که به طهارت و پاکی جسم اهمیت داده به پاکی روح نیز اهمیت داده و یکی از روش های پاک کردن روح و اموال را پرداخت زکات و خمس عنوان می کند و امام علی(ع) می فرمایند که عبادت های مالی در کنار نماز مایه تقرب به خداوند هستند.

فرماندار شهرستان لنجان تصریح کرد: لذا باید گفت پرداخت زکات به عنوان یک واجب دینی علاوه بر افزایش مال و برکت بخشیدن به زندگی دنیا، ذخیره ای برای آخرت است و باید به این مسئله توجه داشت که زکات سومین رکن اسلام است که شخص را پس از اقرار به یگانگی خدا و به جا آوردن نماز در زمره امت اسلام قرار می دهد. وی با اشاره به اهمیت ترویج پرداخت زکات در جامعه ادامه داد: پرداخت زکات به منظور محرومیت زدایی از جامعه صورت می گیرد تا اغنیاء از فقراء دستگیری کنند، اگر این امر به خوبی احیاء و فرهنگ سازی شود هیچ فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت.

سجاد ادامه داد: اسلام به فقر به عنوان یک مشکل اجتماعی خطرناک  نگاه می کند که انسان را به امتحانی می کشاند که  او را از دین روی گردان می کند و هویت و ماهیت وی را به مخاطره می اندازد.

وی عنواون کرد: باید توجه داشت که فقر تهدیدی بالقوه برای صلح و ثبات جامعه است لذا اسلام به حکومت و جامعه دستور می دهد که در مسئولیت حذف فقر از جامعه سهیم شوند و قرآن و سنت پیامبرصلی الله علیه وآله، در درون کلیت وحی که برای هر مکان و زمانی نازل شده، روشها و وسایل انجام یافتن این مسئولیت را تعیین کرده اند.

فرماندار شهرستان لنجان بیان کرد: هدف فلسفه اقتصادی اسلام قبل از هر چیز عبارت است از حذف فقر با برآوردن نیازهای اساسی انسان، تنگتر کردن شکاف بین فقرا و ثروتمندان و توسعه منابع خاکی برای رفاه انسان است لذا  اسلام در محدوده فلسفه اقتصادی خود راه های بسیاری برای حل مشکل فقر اندیشیده است.

وی متذکر شد: برخی از این راه ها مربوط به حکومت، و برخی دیگر برعهده جامعه و برخی دیگر وظیفه مشترک حکومت و جامعه است که پرداخت زکات یکی از انها به شمار می آید.

سجاد خاطرنشان کرد: اسلام برای افزایش ثروت افراد با توجه به رفاه کل جامعه مقررات خاصی تعیین کرده است چراکه تمام مخلوقات آفریده های خدایند و او روزی دهنده آنان است و این است علت آن که وی به مؤمنان دستور می دهد تا مراقب نیازمندان و فقرا باشند.

وی تاکید کرد: از این دیدگاه زکات برای از بین بردن فقر واجب شده است و نکته جالب توجه آن  است که کشورهای بسیار پیشرفته در غرب تا اولین ربع قرن بیستم در مورد اجرای یک نظام فراگیر امنیت اجتماعی فکری نکرده بودند.

فرماندار شهرستان لنجان تببین زکات را مهم‌تر از تبلیغ آن ارزیابی و خاطرنشا کرد: مدیران ادارت باید در حوزه مدیریتی خود به تبیین پرداخت زکات و وضعیت موجود این فریضه در جامعه بپردازند.

وی اعتمادسازی را یکی از راهکارهای افزایش پرداخت زکات دانست و گفت: اگر اعتماد لازم درباره نحوه هزینه ‌کرد زکات در مردم ایجاد شود، علاوه بر ایجاد آرامش، پرداخت زکات افزایش پیدا می‌کند.

سجاد تصریح کرد: مردم باید بدانند در روستاها زکات فطریه تحت نظر شورای روستا که امنای مردم هستند جمع آوری و میان جامعه هدف توزیع می شود از سوی دیگر این مهم را باید مورد توجه قرارداد زکات فطریه به صورت صددرصدی میان نیازمندان آن هم در سریع ترین زمان ممکن پس از دریافت و جمع آوری توزیع خواهد شد.

وی در پایان گفت: در امر ترویج فرهنگ زکات رسانه ها می توانند با یک حرکت مهم نقش مؤثری در جامعه داشته باشند و با آشنا کردن تکلیف شرعی مردم را به سمت پرداخت زکات هدایت کند.

کد خبر 308337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.