طرح توسعه حرم زینبیه؛ موتور محرکه منطقه ۱۴

توسعه بقاع متبرکه در ایران، اصلی مهم است که رهبر معظم انقلاب بر ابعاد فرهنگی آن تاکیداتی دارند؛ ایشان بر این باورند که بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطابق با منویات مقام معظم رهبری پیرامون تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی و با توجه به پیشینه ارزشمند تاریخی و فرهنگی شهر اصفهان از سال ۹۰  طی همکاری فی مابین مدیریت آستانه مقدس حرم حضرت زینب(س) و شهرداری اصفهان طرح توسعه حرم زینبیه کلید خورد.

طرح توسعه آستانه مقدسه حضرت زینب(س) با چشم انداز تبدیل شدن این آستان به پنجمین قطب زیارتی کشور با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه آن در مرکز کشور، در دستور کار قرار گرفته است.

بسیاری بر این باور هستند که طرح توسعه حرم حضرت زینب (س) می تواند در رشد اقتصادی و فضای شهری این منطقه کمک بسزایی داشته باشد و به نوعی محرومیت را از این منطقه شهری دور کند.
شهردار اصفهان در این باره در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: محور توسعه شهر اصفهان از بخش صنعت به سمت گردشگری، فرهنگ، علم و فناوری و هنر رفته است و این مهم در حد حرف و اهداف بلند مدت نبوده بلکه قرار است عملیاتی شود.

مهدی جمالی نژاد ادامه می دهد: رویکرد مدیریت شهری اصفهان در حوزه گردشگری صیانت و تأسیسی است، صیانت از گذشته ها و تاریخ دور و تأسیس جاذبه های جدید برای شهر اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه در راستای ارتقاء گردشگری مذهبی و اسلامی اقدامات ارزشمندی در شهر اصفهان انجام شده که می تواند فضای مذهبی را شکوفاتر از قبل کند، تصریح می کند: در شمال شرق اصفهان، طرح توسعه حرم زینبیه با مشارکت بخش خصوصی و همکاری خوب اداره کل اوقاف و امور خیریه در حال انجام است.

شهردار اصفهان معتقد است طرح توسعه حرم زینبیه، محور توسعه منطقه و موتور محرکه پیشرفت در منطقه ۱۴ خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح توسعه حرم زینبیه ۳۴  هکتار است که ۳۰ هکتارآن میدان شهری و ۴ هکتار محل امامزاده و حوزه زیارتی خواهد بود، تصریح می کند: در ۳۰ هکتار یادشده که جزء معابر شهری است، شهرداری ورود پیدا کرده است.

جمالی نژاد خاطرنشان می کند: این میدان پس از اجرا، سومین میدان بزرگ شهری پس از میدان حضرت امام(ره)  و میدان امام علی(ع) خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه مراحل قانونی آن انجام شده، ادامه می دهد: ۸۰ هزار مترمربع فقط زیربنای بخش زیارتی است که در فاز اول شهرداری برای ۱۴ هزار مترمربع آن پروانه صادر کرده است.

شهردار اصفهان می گوید: ۲۵۰۰ مترمربع خود بقعه است، بقعه قدیمی تخریب شده و ساخت بقعه جدید در حال پیشرفت است و تا آبان ماه امسال سفتکاری آن به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه تاکنون فقط ۷.۵ میلیارد تومان هزینه سفتکاری بقعه شامل مناره و گنبد شده است، اظهار می کند: از ۴ هکتار زمینی که در این طرح باید آزادسازی شود، تاکنون ۳ دهم آزادسازی شده و مابقی در حال انجام است.

به گفته جمالی نژاد، در کنار پروژه های محله محور، برخی پروژه ها همچون طرح توسعه حرم زینبیه در تحول محله های شهری بسیار مؤثر  است و موتورمحرکه ای برای تحول در مناطق به شمار می رود.

طرح توسعه حرم زینبیه مناسب با صنعت گردشگری فرهنگی و زیارتی است و با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که توسعه گردشگری اصفهان در ابعاد زیارتی رشد پیدا کند و بتوان زائر بیشتری از سوی کشورهای همسایه به این مکان جذب کرد.

منطقه زینبیه علیرغم وجود بیشترین هیئت های مذهبی و داشتن تعداد بالایی ایثارگر و جانباز، هنوز در محرومیت به سر می برد.
البته پیش بینی می شود با اجرایی  و عملیاتی شدن طرح توسعه حرم زینبیه، اشتغال زایی خوبی در زمان اجرا و پایان پروژه شامل حال مردم منطقه زینبیه می شود و در رشد اقتصادی آنها نیز موثر باشد.

کد خبر 308313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.