حکایت مردی از دوردست‌ها...

بیشتر وقت‌ها افرادی که به خاطر فرار از فشارهای خانواده عجولانه تصمیم به ازدواج می‌گیرند، چشم خود را به روی بسیاری از عدم تفاهم‌ها و مشکلات با طرف مقابلشان می‌بندند و آن‌ها را جدی تلقی نمی‌کنند. در واقع این افراد برای زندگی کردن وارد یک رابطه نمی‌شوند بلکه برای خلاصی از مشکلات به ازدواج روی می‌آورند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، زن جوان که کبودی پای چشمش حکایت از درگیری با همسرش داشت وارد اتاق مشاوره شد او به جای اینکه از همسرش شکایت کند گفت: من زندگیم را دوست دارم و علیرغم بدرفتاری بهرام می‌خواهم باز با او زندگی کنم اما نمی‌دانم چطور او را به زندگی برگردانم الآن دو ماه است که از هم جدا زندگی می‌کنیم و تکلیفم روشن نیست.

این زن ادامه داد: به خاطر اعتیاد پدرم هیچ وقت روی آرامش را در زندگی ندیده بودم، همیشه در خانه ما دعوا و درگیری بود برای همین دوست داشتم با فردی ازدواج کنم که از شهری دور باشد و مرا به جایی ببرد که دیگرهیچ نشانی از خانواده‌ام نباشد.

 به همین خاطر، وقتی بهرام که ساکن بوشهر بود به خواستگاریم آمد بلافاصله به او جواب مثبت دادم و بعد از یک عروسی ساده با او به شهرش رفتم. هنوز چیز زیادی از زندگی ما نگذشته بود که بعد از مدتی متوجه شدم، چقدر زندگی در شهر دیگر سخت است.

 فرهنگ خانواده همسرم با ما متفاوت بود وهمه اش احساس می کردم که آنها من را احاطه کرده‌اند و در زندگیم دخالت می کنند، برای همین با دعوا و درگیری همسرم را مجبور کردم که به اصفهان بیائیم.

خلاصه هرطوری بود همسرم را راضی کردم و اسباب و اثاثیه را برداشتیم و به شهر خودم برگشتم اما با آمدن ما به اصفهان همسرم کارش را از دست داد و بعد از بیکارشدنش دیگر به من محبت نمی کرد.

همین باعث شده که من هم به او بیشتر حساس شوم و در نتیجه کارمان مدام به دعوا و درگیری کشیده شد تا اینکه آخرین دفعه به خاطر اینکه بهرام مدام با گوشیش بازی می کرد و به من توجهی نداشت با یکدیگر جر و بحث کردیم و کار به ضرب و شتم هم کشیده شد و بعد از آن درگیری بهرام وسایلش را جمع کرده وبه شهرش رفته پیش خانواده‌اش و الان دو ماه است که از هم جدا زندگی می کنیم و من هم تکلیفم را نمی دانم.

ازدواج به خاطر فرار از منزل

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش در این خصوص گفت: اگر انسان به خاطر فرار از منزل و رهائی از دعواها و درگیری‌های والدین ازدواج کند مسلماً این کار که بدون فکر، برنامه، تحقیق و آینده نگری انجام و منجر به شکست شده و بدین شکل افراد راه‌های اصولی زندگی مشترک را هرگز یاد نمی گیرند.

تفاوت‌های فرهنگی در ازدواج

این زوج درمانگر در ادامه افزود: با آنکه انسان‌ها متفاوتند ولی زن و مردی که با یکدیگر ازدواج می‌کنند از بسیاری جهات باید شبیه به یکدیگر باشند به همین جهت تفاوت درمحل زندگی و شیوه و سبک زندگی مشکلات زیادی برای زن و شوهرهایی که از دو فرهنگ جدا ازهم هستند ایجاد می کند.

عواقب تصمیمات عجولانه در زندگی مشترک

کارشناس ارشد روانشناسی همچنین اظهار داشت: در زندگی مشترک گاهی پیش می‌آید که زن و شوهر به بحران رسیده و یک سری موانع بر سر راه آنها قرار می گیرد که اگر آنها بخواهند سریع تصمیم گرفته و راهی را که احساسشان می گوید انتخاب کنند منجر به اختلاف و مشکلات جدی می‌شود.

این مشاور خانواده بیان داشت: اگر زن و شوهر به جای اینکه مشکلات را بزرگ کنند وبه دیگران روی آورنده و بی‌وفایی را پیشه کنند این امر باعث سردی در روابط و بی‌اعتمادی و مشکلات عدیده می‌شود.

سستی پایه‌های زندگی با ازدواج‌های احساسی

کارشناس ارشد مرکز مشاوره آرامش گفت: متاسفانه در بررسی اختلافات زناشوئی می‌بینیم، دلالیل و انگیزه‌های ازدواج برخی از زوج‌های جوان بر اساس احساس و عشق‌های زودگذر، رفع نیازهای جنسی و فرار از زندگی خانوادگی شکل گرفته وهمچنین ازدواج در سنین پایین از آن جهت که هر دو به بلوغ فکری کامل نرسیده‌اند، باعث تصمیمات غلط در زندگی شده و پایه‌های زندگی را ازهمان ابتدا سست می‌کند.

وی تصریح کرد: همانطور که در ماجرای ذکر شده ملاحظه کردید این زن جوان نیز براساس آرزوهای کودکی خود تصمیم به ازدواج با فردی از شهر دیگر گرفته و با تصمیم عجولانه به آن شهر می‌رود و به دنبال آن با یک تصمیم احساسی دیگر و تحت فشار قرار دادن همسرش با اینکه در آنجا شغل و زندگی داشتند، به شهر خود برمی‌گردد که همین مسئله باعث ایجاد ناسازگاری بین آنها می‌شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی اظهار داشت: توصیه می‌کنیم افراد با کمک گرفتن از افراد مجرب تصمیم به ازدواج بگیرند و در عین حال صبر و تحمل و استقامت خود را در برابر مشکلات افزایش دهند و همچنین با رسیدن به بحران در زندگی تصمیم‌های عجولانه نگیرند و زندگی خود را بازسازی کنند.

کد خبر 308249

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.