فراخوان دوباره فارغ التحصیلان دانشگاهی شهرضا به کلاس

شهرضا – این روزها سخنان زیادی از بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی شنیده می شود که به زعم کارشناسان بخش بسیار زیادی از آن به دلیل عدم برخورداری این گروه از دانش آموختگان از مهارت کافی است، برای جبران این نقیصه این گروه از بیکاران دوباره به کلاس فراخوانده شدند اما نه کلاسی از جنس آنچه تاکنون دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، یکی دو سالی می شود که موضوع مهارت آموزی و لزوم افزایش سطح آمادگی های تخصصی و مهارت شغلی جوانان برای ورود به بازار کار مطرح شده و کارشناسان و مقامات دولتی معتقدند آموزش های تئوریک دانشگاهی برای ورود به بازار فعلی کار کشور کافی نیست و افراد باید توانمندی های جدیدی داشته باشند.

هرچند این موضوع مخالفینی هم دارد و برخی معتقدند که دولت ها با طرح این مسئله که چون کارجویان مهارت ندارند بیکار مانده اند سعی در پوشاندن کم کاری ها و ضعف های خود دارند، اما به صورت کلی شرایط جدید فعالیت در اقتصاد ایران می طلبد تا افراد تنها به مباحث تئوریک دانشگاه ها و مدارس بسنده نکرده و خود را به سایر علوم روز نیز مجهز نمایند.

احمدرضا موسوی – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: به دلیل بالا بودن درصد جمعیت جوان کشور در پی جهش تولدها در دهه ۶۰، امروز بازار کار کشور با پیک تقاضا برای کار مواجه بوده و طبق برآوردهای صورت گرفته، این روند ترافیک تقاضا برای کار تا سال های آینده نیز در اقتصاد ایران باقی خواهد ماند.

وی تأکید کرد: افرادی شانش بهتری برای اشتغال دارند که بتوانند علاوه بر مدارک دانشگاهی، تخصص ها و توانمندی های دیگری را هم داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور در دهه های گذشته به روش تئوریک و بدون توجه به تامین نیاز بازار کار نسبت به تعلیم و تربیت نیروی کار اقدام کرده و می کند، اظهار کرد: این خود افراد هستند که باید داشته های خود برای ورود به بازار کار بیشتر کنند، البته اخیرا برخی زمزمه ها درباره احتمال تغییرات و جراحی اساسی در نظام آموزشی کشور مطرح شده که در صورت اعمال آن، دستکم در سال های نه چندان دور افراد توانمندتری برای پذیرش تصدی های شغلی راهی بازار کار کشور خواهند شد.

موسوی گفت: وقت آن رسیده است که نظام آموزشی کشور آسیب شناسی جدی تری نسبت به اینکه چرا قریب به اتفاق دارندگان مدارک دانشگاهی کشور در ورود به بازار کار با چالش های اساسی مواجه می شوند، داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته نمی توان به صورت مطلق گفت که اینها تنها مسائل کارجویان است و خودشان هستند که باعث می‌شوند نتوانند شغلی دست و پا کنند و نظام آموزشی درست عمل می کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت:  برخی اعتقاد دارند نظام آموزشی ایران تنها بر پایه حفظیات و ارائه دروس کم کاربرد بنا شده و افراد یاد می گیرند تا از دوره دبستان نسبت به حفظ و ارائه دروس اقدام و در نهایت مدرک تحصیلی دریافت نمایند.

موسوی اضافه کرد: در این وضعیت فارغ التحصیلان متقاضی شغل می شوند اما بازار کار و کارفرما دانسته ها و داشته های آنها را نمی پسندد و بسیاری از صاحبان سرمایه معتقدند افراد با مدارک بالای تحصیلی حتی از انجام ابتدایی ترین امور شغلی نیز عاجز می مانند.

مصطفی اباذری – رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، با اشاره به ابلاغ دستورالعمل ویژه طرح مهارت آموزش فارغ التحصیلان دانشگاهی، بیان کرد: این طرح امکان بسیار مناسبی برای جبران یکی از مهمترین نقصانهای فارغ التحصیلان دانشگاهی، یعنی فقدان مهارت لازم فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: بر اساس این طرح، تحت شرایطی افراد جویای کار را در واحدهای تولیدی توزیع می کنند؛ در واقع هدف از اجرای این طرح، کسب تجربه و آماده سازی فرد برای ورود به عرصه کارآفرینی و پایداری مشاغل و یاری بنگاههای تولیدی و اقتصادی برای جذب نیروی متخصص است.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا بیان کرد: بر اساس دستورالعمل اجرایی این طرح، فرد مهارت آموز باید بالای ۱۸ سال باشد و افراد زیر ۱۸ سال با موافقت والدین خود امکان ثبت نام در آن را دارند.

اباذری ادامه داد: در مدت زمان اجرای این طرح و حضور فرد در کارگاه، او از شمول قانون کار خارج و طرفین اعم از کارآموز و استاد حق مطالبه هیچگونه وجهی را ندارند، البته تعداد بیمه شدگان کارگاه نیز نباید کم شود.

وی گفت: هر واحد تولیدی و اقتصادی حداکثر می تواند ۳ کارآموز را جذب کند و فرد جذب شده هم نباید از کارگران فعلی آن مرکز باشد.

رییس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا تصریح کرد: مربیان این طرح باید حداقل دارای ۵ سال سابقه کار باشند و در صورت داشتن پروانه مهارت ۳ سال سابقه کار کافی است.

اباذری بیان کرد: در حال حاضر در شهرضا ۸ هزار بیکار وجود دارد که اجرای طرح سهم قابل ملاحظه ای در کاهش تعداد بیکاران دارد.

حسن ضیایی – رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شهرضا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از این شهرستان، عنوان کرد: در سالهای قبل طرحی تحت عنوان استاد و شاگردی وجود داشت که از چند سال قبل به دلیل ایجاد مشکلاتی در بیمه و مشکلاتی از این نوع، کمتر به آن توجه می شد که به دنبال آن طرح «مهارت آموزش در محیط واقعی کار» مطرح شد.

وی اظهار کرد: کمیته راهبردی در سطح استان درخصوص اجرای این طرح برنامه ریز و بر مراحل اجرای آن نظارت می کند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شهرضا بیان کرد: افرادی که در این دوره ها شرکت می کنند، در پایان دوره در آزمون مرکز فنی و حرفه ای شرکت می کنند و ملزم به رعایت قوانین کارگاه خواهند بود.

ضیایی ادامه داد: در حال حاضر در شهرضا بیش از ۸ هزار واحد صنفی وجود دارد که اگر تنها یک چهارم از آنها در این طرح شرکت کنند، حدود ۲ هزار نفر واحد بازار کار و تولید می شوند.

وی تصریح کرد: افرادی که در این طرح شرکت می کنند از شمول قانون کار خارج هستند اما در مقابل حوادث احتمالی بیمه می شوند.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان شهرضا گفت: طول دوره های کارآموزی، به میزان ۲ برابر استانداردهای فنی و حرفه ای برای هر دوره است.

به گزارش ایمنا، به نظر می رسد در نظر گرفتن برخی از امتیازات قانونی همچون معافیت های مالیاتی و بیمه ای برای کارفرمایانی که با شرکت در این طرح امکان مهارت آموزش فارغ التحصیلان را فراهم می کنند، در استقبال آنان از طرح و پذیرش مهارت آموزان بسیار مؤثر است.

ممکن است برخی از کارفرمایان و صاحبان مشاغل با این توجیه که آموزش افراد بیشتری در رسته شغلی آنان باعث ایجاد رکود در بازار کاری شده و در نهایت به زیان آنها باشد، اما اگر با دیدگاهی علمی به این مسئله بنگریم خواهیم دید که اینگونه نیست.

احمدرضا موسوی – استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی، به خبرنگار ایمنا گفت: امروزه در عالم اقتصاد و دنیای کشب و کار، کیفیت محصولات ارائه شده، قیمت تمام شده برای مصرف کننده و نیز تبلیغات محیطی سه رکن مهم در رونق یک کسب و پیشه محسوب می شود.

وی تصریح کرد: یک کارفرما هرقدر هم که سابقه کار داشته باشد و هرقدر هم که از ورود افراد تازه کار به رسته شغلی خود جلوگیری کند، باز هم شکست می خورد زیرا بالاخره روزی فرد یا افرادی به این حرفه وارد می شوند و باوجود حمایتهای قانونی کسی هم نمی تواند مانع کار انها شود.

 این استاد دانشگاه اضافه کرد: هر اندازه خدمت یا محصولی که ارائه می شود با کیفیت تر بوده و با قیمت تمام شده کمتری ارائه شود، مشتریان بیشتری را جذب می کند، البته باید با تبلیغات درست این مسائل را به مشتریان اطلاع داد.

موسوی اذعان کرد: متأسفانه در حالی که بسیاری از صاحبان حرفه و مشاغل در جهان سعی دارند با کاستن از سود اولیه، امکاناتی در قالب اشانتیون را به مصرف کنندگان کالا یا خدمت خود ارائه دهند تا در آینده سود ثانویه بیشتری ببرند، در کشور ما بسیاری از مشاغل با دیدگاهی سنتی تنها به دنبال حذف فیزیکی رقیبان خود هستند.

کد خبر 308221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.