ضعیف شدن عضلات پشتی، شایع ترین علت افزایش قوس کمر / بزرگی شکم را جدی بگیرید

کمر همه افراد در حالت طبیعی دارای چند قوس است که کم و زیاد شدن این قوس ها می تواند موجب ایجاد اختلال در وضعیت کمر شود.

به گزارش گروه علم وفناوری خبرگزاری ایمنا یکی از شایعترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است .در ستون فقرات یکسری فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت های مختلف وجود دارد. این در حالی است که در حالت طبیعی، فقرات گردن دارای یک انحنا ( تقعر ) به سمت داخل، فقرات پشتی انحنا به سمت خارج ( تحدب ) و ناحیه کمر انحنای رو به جلو ( تقعر ) می باشند.

این انحنای کمر، اصطلاحا "لوردوزگ" نامیده می شود و اصولا توانائی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناها است. همچنین میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه، بر سایر قسمت ها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد. میزان انحنای کمر بیشتر از حد میزان طبیعی را "هیپرلوردوزیس" یا گودی بیش از حد کمر می نامند.

در خصوص شایع ترین علل افزایش قوس کمر و شیوه ای درمان آن گفتگویی داشتیم با "دکتر علیرضا مقتدری، متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز" که مشروح آن درادامه از نظرتان می گذرد:

گودی کمر چیست و چه عضلاتی در ابتلا به این عارضه تاثیرگذار هستند؟

ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند. این در حالی است که عدم تعادل در عضلات نامبرده یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آنها، موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد. در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن در ایجاد هیپرلوردوزیس، از سایر عضلات مهمتر است.

چه عوامل و بیماری هایی باعث ایجاد گوی کمر می شوند و در این حالت ستون مهره ها در چه وضعیتی قرار دارد؟

این بیماری ها به ترتیب شامل موارد زیر است:

آکندروپلازی: این بیماری ارثی بوده و با اختلال در رشد و تکامل استخوان ها و نسوج غضروفی همراه است.

التهاب دیسک کمر یا قوز بیش از حد ناحیه ی پشت: در این حالت ستون فقرات کمر بطور جبرانی دچار انحنای بیش از حد می شود.

چاقی: خصوصا بزرگی بیش از حد شکم و ضعف عضلات این ناحیه باعث کشیدگی بیش از حد ستون فقرات به سمت جلو و افزایش گودی کمر خواهد شد.

 پوکی استخوان: با تسهیل تغییر ارتفاع و شکل نرمال مهره ها باعث تغییر انحناهای طبیعی ستون فقرات می شود.

در رفتگی تدریجی مهر ه ها: این حالت اغلب در ناحیه کمر دیده می شود و با لغزش یا جابجائی مهره ها همراه است. این بیماران معمولا از کمر درد، احساس جدا شدگی کمر و گودی بیش از حد کمر و برجستگی باسن شکایت دارند.

ضعف عضلات شکمی در اثر علل مختلف ایجاد می شود.

توصیه شما برای مبتلایان به گوی کمر چیست و این افراد در هنگام نشستن، ایستادن و خوابیدن باید چه نکاتی را مد نظر قرار دهند؟

این افراد باید در زمان نشستن، کف پا را صاف بر روی زمین قرار داده، صندلی خود را تنظیم کنند.

وقتی ایستاده اید، یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهار پایه و یا هر چیز مشابه قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.

بهترین حالت برای خوابیدن، وضعیت صورت و شکم رو به بالا است، در حالی که بالشی زیر زانوها قرار گیرد، اما در صورتی که تمایل دارید بر روی شکم بخوابید حتما بالشی زیر شکم خود قرار دهید .

در چه حالتی گفته می شود که قوس کمر غیر طبیعی است و کم و زیاد شدن قوس ها چه عارضه ای را در بر دارد؟

نکته مهم این است که بسیاری از افراد گمان می کنند قوس کمر آنها غیر طبیعی است در صورتی که اشتباه می کنند و این قوس باید وجود داشته باشد. هر گاه این قوس از حالت عادی خارج شود فرد را بیمار تلقی می کنیم.

کمر شامل چند قوس مختلف است که عبارتند از قوس پشت سر که به سمت عقب قوس دارد، قوس در ناحیه گردن که به سمت جلو است، در ناحیه پشتی قوس به سمت عقب، در ناحیه کمری قوس به سمت جلو و در ناحیه لگن یا خاصره قوس دوباره به سمت عقب است که این حالت مانند یک فنر نیروهای وارده به کمر را به طور متعادل پخش می کند و در نتیجه فشار در یک نقطه متمرکز نمی شود.

این در حالی است که کم و زیاد شدن این قوس ها می تواند موجب ایجاد اختلال در وضعیت کمر فرد و فشارهای غیرمتقارن به نقاط مختلف کمر شود.

ضعیف شدن عضلات پشتی چه تاثیری در ابتلا به گوی کمر دارد و مهم ترین عوامل افزایش قوس کمر در زنان چیست؟

شایع ترین علت افزایش قوس کمر، ضعیف شدن عضلات پشتی کمری است اما در مواردی لیز خوردن مهره ها روی همدیگر نیز باعث افزایش قوس کمری می شود.

افزایش وزن، افتادن شکم و به تبع آن کشیدن کمر به سمت جلو از عمده ترین علل ایجاد افزایش قوس کمر در زنان است که این عارضه به علت افزایش وزن، در دوران بارداری خود را بیشتر نشان می دهد. اما باید توجه داشت که این مسئله در افرادی که ورزش نمی کنند و شکم بزرگی دارند نیز بسیار ایجاد می شود.

ورزش چه تاثیری در کاهش قوس کمر دارد و آیا اصلاح این قوس، منجر به افزایش قد افراد می شود یا خیر؟

ورزش هایی که عضلات شکم و کمر را تقویت می کند، در کاهش قوس های کمری موثر است. بنابراین اگر فردی احساس می کند مشکلی در قوس کمر دارد، باید ابتدا به یک متخصص توانبخشی مراجعه کند تا اگر مشکلی وجود داشته باشد توصیه های لازم انجام شود.

همچنین افراد باید بدانند که اصلاح قوس کمر به افزایش قد شما نخواهد انجامید، مگر آنکه این میزان بیش از حد متعارف باشد که البته در آن صورت نیز فرد نیازمند عمل جراحی ستون فقرات است.

کد خبر 308207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.