داستان سلب مالکیت یک بنای تاریخی و طرحی که بر هوا شد

شهرضا – بازارچه مشاغل خانگی شهرضا که قرار بود در محل کارخانه تاریخی «نوین» این شهر ایجاد شود، با صدور رأی محکمه قضایی مبنی بر سلب ملکیت بخشی از این کارخانه از شهرداری شهرضا، متوقف و در انتظار تصمیم شورای اسلامی دور پنجم برای جانمایی جدید ماند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، چند سالی است که شوهرش را از دست داده و از آن پس، او سرپرست زندگی خود و دو فرزندش شده است.

«فاطمه» بعد از آنکه شوهرش را در یک سانحه تصادف از دست داد، باید برای امرار معاش و گذران امور زندگی کار می کرد، او در ابتدا با ماشین شوهرش مسافرکشی می کرد اما به دلیل آنکه این شغل را برای یک بانو مناسب نمی دید، آن را راه کرد؛ اکنون او با همکاری محمد و منیره، دو فرزندش، با شغل تهیه غذای خانگی و ترشی محلی و ارائه آن به بعضی فروشگاه مواد غذایی در محدوده شهر، ماهانه به طور میانگین یک و نیم میلیون درآمد دارد.

در منوی غذایی او از کشک بادمجان و کوکوی سبزی و سالاد الویه تا تخم‌مرغ آب‌پز همراه با گوجه‌فرنگی و سبزی تازه، یافت می شود.

تهیه غذا در این مقیاس به عنوان یک شغل خانگی محسوب می‌شود و دارای تمام ویژگی‌های مشاغل خانگی همچون مشارکت اعضای خانواده، استفاده از فضای مسکونی، مجاز بودن نوع فعالیت و نبود اخلال در آرامش همسایه‌ها است.

دکتر احمدعلی فردوسیان – مدرس دانشگاه و اقتصاد دان، در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، این گروه شامل آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیرد و منجر به تولید و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بر اساس مصوبات ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، رشته های مشاغل خانگی در حوزه های صنایع دستی، فرش، کشاورزی، دامپروری، شیلات، خدمات، تولیدی، صنعت و فناوری اطلاعات (IT )است و بر همین اساس، انواع مشاغل خانگی در هر یک از زیر بخش ها ارائه شده که فهرست و همچنین اطلاعات هر یک از مشاغل مذکور در سایت وزارت کار و امور اجتماعی موجود است.

این استاد دانشگاه، در خصوص شیوه فعالیت در رسته های شغلی مشاغل خانگی بیان کرد: فعالیت در حوزه مشاغل خانگی به ۳ صورت، انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی، انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه محصول به خارج از محیط مسکونی و انجام فعالیت به صورت تعاونی و یا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای، امکان پذیر است.

فردوسیان اظهار کرد: علاوه بر منافع مادی که به دلیل مشاغل خانگی متوجه اقتصاد خانواده می‌شود این دسته از کسب و کارها به لحاظ اجتماعی و همچنین جامعه‌پذیری فرزندان نیز نقش موثر و مستقیمی بر شخصیت آنها خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر پدر و مادر به طور مستقیم خود درگیر کار باشند به مثابه یک الگوی تلاشگر و موثر در عرصه کار و تولید در ذهن کودکان نقش خواهند بست و کارکرد مثبت ناشی از فعالیت آنها، فرزند را به سمت و سویی ترغیب می‌کند تا ذهن خود را به طور منسجم و ثمربخش به ادامه شغل والدین یا حرفه‌ای جدید سوق دهد.

این استاد اقتصاد دانشگاه بیان کرد: به طور کلی در سال‌های اخیر کار و زندگی بیش از پیش در همدیگر ادغام شده و این در حالی است که با دسترسی داشتن به رایانه و دیگر وسایل ارتباطی به وجود آمده، محیط خانه‌ محلی مناسب برای کسب و کار شده است.

فردوسیان گفت: آزادی و استقلال عمل، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، ایجاد تعادل و موازنه بیشتر بین کار و زندگی و پایین بودن میزان ریسک از موارد بسیار مهمی است تا در عصر حاضر توازن را بین کار و زندگی برقرار کرد.

آیا این مشاغل به لحاظ اقتصادی به‌صرفه است؟

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پریش، تأکید کرد: بی‌تردید این مهم‌ترین پرسشی است که ذهن هر فرد را به خود مشغول می‌کند.؛ حمایت دولت در موفقیت کار هرچند امری انکارناپذیر است، اما پاسخ به این پرسش به انتخاب نوع شغل، تخصص و تجربه، نحوه معرفی کالا یا خدمات، نیاز سنجی بازار و شناخت رقبا بستگی دارد.

فردوسیان در ادامه افزود: این یک اصل پذیرفته شده است که چنانچه می‌خواهید یک شغل خانگی انتخاب کنید پیش از هر کاری باید خوب مطالعه و تحقیق کنید، زمانی را به شنیدن درد دل کسبه و مشتریان اختصاص دهید و به هیچ وجه دو عنصر کیفیت و تبلیغ را در کار خود فراموش نکنید.

شرایط جدید تمدید مجوز مشاغل خانگی

مصطفی اباذری – رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: بر اساس دستورالعمل جدید مشاغل خانگی، تمدید مجوزهای فعالیت فعالان این گروه از مشاغل با شرایط جدید مورد تأکید قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: قبلاً افراد تا ۳ ماه بعد از اتمام اعتبار مجوز قانونی خود فرصت داشتند تا برای تمدید مجوز به ادارات ذیصلاح مراجعه کنند اما اکنون این زمان تا یک سال بعد از اتمام مجوز افزایش یافته است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا بیان کرد: برای تمدید این مجوزها فرد متقاضی باید نخست به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و فیش ۵۰ هزار ریالی را تکمیل کند.

اباذری ادامه داد: در حال حاضر مدت اعتبار مجوزهای مرکز ملی فرش، وزارت صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و مرکز آموزشهای فنی و حرفه ای ۲ سال است.

افزایش رشته های جدید به فهرست مشاغل خانگی

وی اضافه کرد: در حال حاضر برخی رشته های جدید هم به فهرست مشاغل خانگی اضافه شده که از جمله آنها می توان به مجوز فعالیت در عرصه پرورش گل و گیاه به حوزه فعالیت جهاد کشاورزی و ۱۰ مورد به حوزه فعالیت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد.

بازرچه مشاغل خانگی شهرضا، طرحی که همچنان خاک می خورد

مطابق قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، عرضه محصول تنها در بازار خارج از محیط مسکونی صورت گرفته و عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در منزل مسکونی ممنوع است. به همین منظور بازارهای محلی موقت به تناسب، جهت عرضه محصولات خانگی اختصاص داده می شوند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: قرار بود بازارچه مشاغل خانگی با محوریت شهرداری شهرضا ایجاد شود که تاکنون این طرح اجرایی نشده و معطل مانده است.

ایستگاه آخر بازارچه مشاغل خانگی شهرضا

امیر سبزواری – مسئول واحد سرمایه گذاری و شمارکتهای مردمی شهرداری شهرضا در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: برای ایجاد بازارچه مشاغل خانگی محل کارخانه تاریخی «نوین» پیشنهاد شده بود اما به تازگی رأیی ازدادگاه به شهرداری ابلاغ شده که به موجب آن بخشی از مالکیت این محل از شهرداری سلب شده است.

وی اظهار کرد: باتوجه به آنچه واقع شده باید به فکر محل جدیدی برای ساخت بازارچه مشاغل خانگی باشیم و احتمال دارد که باید منتظر انجام مطالعات اجرایی آن در شورای دور پنجم باشیم.

مسئول واحد سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری شهرضا تصریح کرد: محلهایی نظیر پارک آبشار و پارک ملت برای احداث این بازارچه پیشنهاد شده اما چون قرار است با احداث این محل از اشتغال حمایت شود، بیشتر به دنبال این هستیم که این طرح در شورای سرمایه گذاری به تصویب برسد.

توضیح آنکه مالکان مجموعه کارخانه تاریخی «نوین» شهرضا از سالها قبل با طرح دعوی در محاکم قضایی به دنبال اثبات و اخذ مالکیت خود بر این مجموعه بوده اند که بنا بر اظهارات فوق، گویا در پیگیری مطالبه خود موفق بوده اند؛ البته این روند قطعا بر اساس قوانین جاری کشور انجام شده و طرح آن هم در این گزارش موضوعیت ندارد.

به هر روی، خبرگزاری ایمنا مراحل بعدی ساخت بازارچه مشاغل خانگی شهرضا را در گزارشهای بعدی پیگیری و به اطلاع عموم می رساند.

کد خبر 308202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.