روزه داری روشی برای درمان بیماری ها در کشورهای اروپایی

محققان انگلیسی در تحقیقات اخیر خود دریافتند روزه نه تنها باعث افزایش سوخت و ساز بدن، غلظت هورمون ها، افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن، عملکرد مثبت الکترولیت ها و شاخص های خونی می شود بلکه می تواند از بروز بسیاری از بیماری هایی که در دوران پیری گریبانگیر اشخاص می شود نیز پیشگیری کند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، روزه می تواند بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر، ضعف حافظه، بیماری های چشمی و افسردگی که در نتیجه افزایش سن در روح و جسم اشخاص بروز می کند را کاهش دهد.

روزه فواید جسمی و روحی فراوانی برای انسان در بردارد و روزه داری، شفا بخش جسم و همچنین توان بخش، جان انسان است. تحقیقات ثابت می‌کند روزه داری درست که با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد مصرف غذا همراه است، نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

به گفته پزشکان، در مدت روزه داری، دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری اعمال خود را انجام خواهند داد.

روزه در حقیقت باعث استراحت معده می‌شو،  در حالت روزه، اسید معده به جای غذا به وسیله صفرا، خنثی می‌شود و زخم معده ایجاد نمی‌شود.

به همین دلیل افراد روزه دار باید بدانند که پرخوری، خود موجب زیان‌های چشم گیری برای دستگاه هاضمه می‌شود.

پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان درباره تاثیر روزه داری بر سلامت بدن گفتگویی را با « دکتر سیدمرتضی صفوی- متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

امروز بیست و نهمین روز از ماه مبارک رمضان است،  درباره فواید روزه داری به نکاتی اشاره کنید!

روزه داری درست مثل تعمیرات اساسی برای جسم و جان انسانها است و اگر این را به اورحال و تعمیرات اساسی تشبیه کنیم، حرف بی راهی نزده ایم.

تحقیقات نشان داده تا سال ۱۹۰۰ میلادی هنوز تحقیقات زیادی برروی روزه داری انجام نشده بوده اما از آن سال به بعد بسیاری از کشورهای اروپایی تحقیقات فراوانی بر روی روزه داری انجام داده اند و امروزه از آن به عنوان روش درمانی برای درمان بیماری ها استفاده می کنند.

بنابراین اثرات ارزشمند روزه داری برکسی پوشیده نیست.

متخصصان در دانشگاه شیکاگو، روزه را در جلوگیری از مرگ های زودهنگام بسیار مؤثر می دانند زیرا روزه داری از سلول های عصبی محافظت می کند و انسان را در برابر فشارهای عصبی و استرس مقاوم می سازد.

افراد سیگاری قبل از ماه رمضان استرس نکشیدن سیگار را دارند، بسیاری از این افراد که در ماه رمضان مجبور هستند سیگار را ترک کنند، پس از این ماه هم بر حسب عادت برای همیشه سیگار کشیدن را ترک کرده اند.

روزه داران معمولاًدر روزهای پایانی ماه مبارک رمضان احساس سبک بالی پیدا می کنند.

روزه داری برای افرادی که چربی خون بالا دارند، چه فایده ای داشته است؟

طی مطالعات صورت گرفته روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا مفید است و میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم کرده و موجب افزایش میزان چربی مفید خون در بدن می‌شود.

برخی از بیماران مبتلا به دیابت نوع دوم تحت نظر پزشک معالج و یک متخصص تغدیه می‌توانند روزه بگیرند و از اثرات مفید روزه بهره‌مند شوند.

روزه داری در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آن‌ها دخالت دارد نقش موثری در بهبودی این نوع بیماری‌ها دارد.

روزه داری چه تاثیری در کنترل بیماری های گوارشی دارد؟

سیستم گوارش سیستمی بسیار گسترده است.

روزه داری سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و این افزایش سوخت وساز بر روی غلظت هورمون ها بسیار مؤثر است، همچنین افزایش سیستم ایمنی بدن، عملکرد مثبت شاخص های خونی و جلوگیری از بیماری های دوره سالمندی تاثیر بسزایی دارد.

اگر روزه در شرایط صحیح گرفته شده باشد، چاقی را از بین برده و بر روی سیستم گوارش اثرات مطلوب می گذارد.

خیلی ها ماه مبارک رمضان را فرصتی برای لاغر شدن می دانند اما نتیجه عکس می گیرند، دلیل آن چیست؟

برخی افراد بر این باور هستند در روز ضعیف شده اند بنابراین باید پس از افطار حسابی تقویت شوند، به همین جهت آنچنان به زولبیا و بامیه و عسل و چای نبات حمله می کنند که روده و معده آنها با بمباران مواد غذایی قندی مواجه می شود.

اضافه شدن چربی به دلیل مصرف زیاد کربوهیدارت ها و قند اتفاق می افتد؛ افرادی که روزه داری صحیح را رعایت نکردند نتیجه خوبی نگرفتند.

ذخایر چربی بدن به خاطر کاهش یک وعده غذایی رو به افول می رود، پس در هنگام افطار باید تغذیه را کنترل کرد.

سیستم گوارش باید استراحت کند تا در سلامتی کامل به سر ببریم.

کد خبر 308123

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.