سیستم جمع سپاری در شهرداری اصفهان ظرف ۲ ماه آینده عملیاتی می شود

به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تا ۲ ماه آینده سیستم جمع سپاری عملیاتی می شود تا عوارض های مربوط به صدور پروانه ساختمانی از طریق سیستم، محاسبه شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گنجینه ای مملو از متخصصان و کارشناسان توانا و اندیشمند و مجموعه ای ذی قیمت است که توانسته ارتباطی مؤثر با جامعه علمی و کارشناسی شهراصفهان برقرار کند و منشأ خدماتی بزرگ و ارزشمند باشد. گزافه نیست که معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان را مغز متفکر شهرداری نامیده اند چرا که افق آینده، دورنما و جهت گیری شهر و شهرداری از این مغز متفکر نشأت می گیرد.

 از بررسی، طراحی و تصویب پروژه های عمرانی گرفته تا طرح های تفصیلی و ضوابط ساخت و ساز همگی در این معاونت تهیه و تدوین می شوند.

 دیدگاه های معاونت شهرسازی و معماری بر اصول حرکت در جهت نیل به توسعه پایدار، توجه به نیاز آینده شهرسازی و تدارک برنامه های مناسب به منظور برآوردن این نیازمندی ها ، فقر زدایی از طریق ایجاد تعادل در توزیع امکانات شهری، تهیه طرحهای تفصیلی به منظور ایجاد تعادل در توزیع امکانات شهری، قانونمند کردن ضوابط حاکم بر ساخت و ساز شهری، تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مربوط به صدور پروانه ساختمان برای شهروندان، ارتقاء کیفی محیط شهری، از طریق بهینه سازی احجام و کالبد شهر، تلاش در جهت تعادل و هماهنگی بین مسائل کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و زیست محیطی در سطح شهر، بهبود مستمر فرآیندها با استفاده ارخلاقیت و ابتکار کارکنان، آموزش مستمر و مؤثر کارکنان و ارتقاء فرهنگ کیفیت و مشارکت استوار است.

امروز جهت اطلاع از اقدامات انجام شده در این معاونت گفتگویی را با «سید جمال الدین صمصام شریعت- معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

ساختار معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان را معرفی و اعلام کنید که چه زیرمجموعه هایی در آن مشغول فعالیت هستند؟

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در شهرداری اصفهان در جبهه نخست خدمت رسانی به مردم قرار دارد.

اکثر مراجعاتی که به سیستم شهرداری انجام می شود، اعم از مباحث مربوط به سیستم صدور پروانه ساختمانی، گرفتن تایید سفت کاری و پایان کار، استعلام های مختلف مربوط به دفترخانه و بانک، کلیه موارد مربوط به طرح های تفصیلی و نقشه برداری، درخواست های تغییر کاربری، تعیین شبکه معابر و میزان عقب نشینی املاک، نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی، رسیدگی به تخلفات ساختمانی و کمیسیون های ماده صد که ۸ کمیسیون دراین معاونت تشکیل شده و رسیدگی به تخلفات ساختمانی را انجام می دهند، موارد مربوط به شهرسازی الکترونیک در راستای روان سازی، شفاف سازی و تسهیل در امور و حاکمیت قانون، اداره سیما و منظر شهری که رسیدگی به نماهای شهری، سیمای شهری و خط آسمان و پیشگیری از نماهای ناهنجاری که سالها در شهر باقی می ماند، را بر عهده دارد، اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری و سازمان های مرتبط با معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان شامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و سازمان طراحی شهرداری هستند و هر کدام خدمات شایسته ای را ارایه می کنند.

به عنوان مثال سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان در زمینه احیای بافت های فرسوده و تاریخی، طرح های بدنه سازی و مرمت ابنیه شامل: پل ها، کاروانسراها، خانه های تاریخی، حمام ها، عصارخانه ها، مناره های تاریخی و سنگفرش خیابان ها، بدنه سازی ها، احیای بازارچه های قدیمی که تخریب شده و مجدد شکل گرفته واحیا شدند و در نهایت احیای فضاهایی که جزئی از تاریخ این شهر بوده اند و به ورطه فراموشی سپرده شده اند که نمونه بارز آن احیای میدان امام علی(ع) و بدنه سازی چهارباغ است، فعالیت می کند.

در واقع شهرسازی یعنی شهر را می سازد، توسعه شهر، حجم شهر، پرسپکتیو شهر و فضاهایی که در سطح شهر ایجاد می شود و معماری یعنی ابنیه را احیا می کند.

مهمترین طرح هایی که در این معاونت عملیاتی شده، کدامند؟

شاخص ترین برنامه هایی که تاکنون داشته ایم، شهرسازی الکترونیک است که درجهت روان سازی، شفاف سازی و تسهیل در امور حتی صرفه جویی در وقت مردم، کاهش آلودگی هوا و غیره مؤثر است.

ساعت کار اداری که ۸ ساعت است، در شهرسازی الکترونیک ۲۴ ساعت می باشد، امکان اینکه فرد مراجعه به شهرداری نداشته باشد و از منزل یا محل کار بتواند درخواست خود را در  طول ۲۴ ساعت شبانه روز و ۳۶۵ روز سال ارایه کند، وجود دارد و پاسخ آنها را از طریق سیستم دریافت می کند.

نرم افزار «سرای ۸ » هم پیشرفت خوبی داشته و تا یک ماه آینده به صورت کامل تحقق پیدا می کند و امکان رویت کلیه طرح های تفصیلی را برای آحاد مردم، جامعه دانشگاهی و ادارات مهیا می کند.

این نرم افزار علاوه بر صدور پروانه، دیدارهای چهره به چهره را کاهش می دهد و کلیه عکس های قدیمی از سال ۱۳۳۵ تا امروز در آن وجود دارد؛ نقشه های قدیمی مربوط به بیش از ۵۰ سال پیش وجود دارد و قابل تطبیق است و مشخص می شود که در هر مرحله و دهه ای به چه صورت شهر اصفهان توسعه پیدا کرده است.

سامانه شهرنما دیگر قابلیت ایجاد شده است که به واسطه آن کلیه تصاویر معابر مختلف از کوچه یک متر عرض تا بزرگراهی که در محدوده شهر اصفهان است، قابل رؤیت و چرخش با زاویه ۳۶۰ درجه است.

الکترونیکی شدن کمیسیون های ماده صد، امور مهندسان ناظر، املاک، محاسبه عوارض زیربنا که در جهت اعتمادسازی مردم و کارفرمایان انجام شده است.

در بخش برون سپاری استعلامات بیش از ۱۰۰ هزار استعلام دفترخانه و بانک را ظرف یکسال و چهارماه در قالب برون سپاری انجام داده ایم. در حال حاضر بحت جمع سپاری را نیز در دستور کار داریم.

در مسیر رودخانه زاینده رود مشاهده می کنیم که ساختمان های بلند ساخته می شوند و سیمای زاینده رود را خدشه دار می کنند، چرا این اتفاق می افتد؟

۲ محور اصلی در سطح شهر اصفهان داریم یکی محور چهارباغ به عنوان ستون فقرات شهر و دیگرمحور طبیعی زاینده رود که اسکلت شهر اصفهان را تشکیل می دهند.

کمیسیون ماده ۵ برای این دو محور مصوب کرده که حداکثر ساخت و سازها باید ۳ طبقه بر روی پیلوت باشد، البته هر چه از این دو محور فاصله گرفته می شود، به خصوص در حاشیه شهر تا ۵ طبقه بر روی پیلوت هم برابر مصوبه کمیسیون ماده ۵ موافقت می شود.

اینکه این ساخت و ساز ها بر روی سیما و منظر شهری تاثیر می گذارد، قبلاً کارشناسان از این موضوع به عنوان فرصت یاد می کردند که در حاشیه رودخانه ساختمان های شاخص که نسبتاً ارتفاع دارند، استفاده می کنند.

اما آخرین مصوبه ای که در این زمینه ابلاغ و مصوب کمیسیون ماده ۵ شده است، اینکه اکثر نقاط حاشیه زاینده رود در حد ۳ طبقه روی پیلوت دیده شده و در حریم پل های تاریخی در حد دو طبقه روی پیلوت می باشد.

در حال حاضر طرح تفصیلی به همه مناطق ابلاغ شده است؟

بله، در سطح مناطق ۱۵ گانه کلیه طرح های بازنگری تفصیلی ابلاغ شده است.

البته این طرح ها، مغایرت هایی دارد مثلاً ملکی قبلاً داخل محدوده بوده اما در این طرح خارج از محدوده قرار گرفته و با نقل و انتقالی که انجام شده بار حقوقی پیدا کرده است؛ یا در زمینه کاربری ها برخی املاک  از کاربری مسکونی به کاربری خدماتی تغییر پیدا کرده اند و در اینجا حقوق مالکان پایمال می شود.

این موارد برای کمیسیون ماده ۵ ارسال و مورد رسیدگی قرار می گیرد و نتیجه آن به شهرداری اصفهان ابلاغ می شود.

دورنمای این معاونت برای شهرسازی الکترونیک چیست؟

از نظر نرم افزاری کلیه مناطق ۱۵ گانه تجهیز شدند و در بخش استعلامات مربوط به بانک ها و دفاتر اسناد رسمی کار شروع شد و تسری پیدا کرد.  

شهروندان می توانند با مراجعه به سایت esup.isfahan.ir از امکانات ایجاد شده، بهره مند شوند.

تا ۲ ماه آینده سیستم جمع  سپاری عملیاتی می شود تا عوارض های مربوط به صدور پروانه ساختمانی از طریق سیستم، محاسبه شود.

کد خبر 308119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.