کاهش آلودگی هوای نصف جهان با راه اندازی جایگاه های کوچک سوخت

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بخشی از آلودگی کلان‌شهرها ناشی از تردد خودروها در سطح شهر است، یکی از راه‌های کاهش تردد مردم در سطح شهر، کاهش مسیر برای سوخت‌گیری خودروها یا افزایش جایگاه‌های سوخت است.

به گزارش ایمنا، با توجه به پراکندگی جایگاه‌های سوخت و میزان توقف در ترافیک جایگاه‌ها هر فرد برای سوخت‌گیری به اجبار مسافتی اضافی می‌پیماید که خود باعث ترافیک و آلودگی هوا می‌شود.

اگرچه در حال حاضر امکان ارائه آماری دقیق از خودروهای در حال تردد در شهر وجود ندارد، اما با توجه به میانگین میزان سوختگیری هر خودرو به میزان ۲۰ لیتر، روزانه حدود ۱۰۰ هزار خودرو به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنند که پراکندگی آنها، میزان توقف در ترافیک و جایگاه‌ها و مسافت اضافی طی شده یکی از عوامل اصلی ایجاد ترافیک و مصرف بنزین اضافی است.
آنچه مسلم است اینکه با توجه به اتلاف وقت، صرف هزینه و آلودگی محیط زیست، بخش هنگفتی از سرمایه‌های ملی هدر می‌رود و نگران‌کننده‌تر آنکه جایگاه‌های سوخت موجود به خاطر قدیمی بودن و عدم بهره‌گیری از نوآوری‌های این صنعت، آلوده‌ترین نقاط شهرهای آلوده هستند و تهدید جدی برای سلامتی شهروندان محسوب می شود.
از سوی دیگر به دلیل عدم توجیه اقتصادی، سرمایه گذاران علاقه‌ای برای ساخت جایگاه بزرگ در شهر ندارند در حالی‌که آمار خودروها هر روز بیشتر می‌شود و عدم تعادل آن با تعداد نازل‌های بنزین نگرانی‌های یادشده را تشدید می‌کند.

 در همین راستا و به منظور رفع معضلات ذکر شده، طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان، برای نخستین بار در کشور در شهر اصفهان اجرا شد.

این مینی پمپ بنزین ها در راستای کاهش آلودگی هوا با ایده‌های نو به اصفهان آمده اند.

مدیریت شهری اصفهان هدف از احداث جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در این شهر را ایجاد تعادل بین نیاز شهروندان به جایگاه‌های سوخت و همچنین افزایش کیفیت هوا اعلام کرده است.

حالا پس از گذشت مدتی از راه اندازی این جایگاهها، مردم در نظرسنجی های انجام شده اعلام رضایت کرده اند چرا که در گذشته تنها در نقاط خاصی از شهر می توانستند بنزین بزنند اما اکنون سوخت رسانی به خودروهایشان در نزدیک ترین مکان ممکن امکان پذیر شده است.

شرکتی که طرف قرارداد شهرداری قرار گرفته، اختراع خود را به ثبت رسانده است و تولید این محصول از این جهت اهمیت دارد که بخار بنزین توسط سیستمی که روی نازل تعبیه شده مکش می‌شود و دوباره به صورت بنزین در می‌آید که این موضوع سبب صرفه‌جویی در مصرف بنزین خواهد شد و به دنبال آن هوایی پاک‌تر را به همراه دارد.

متناسب بودن جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان با سیما و منظر شهری

این جایگاه‌ها در بحث زیست‌محیطی به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیافت بخارات بنزین موجب جلوگیری از انتشار بخارات بنزین و سایر آلاینده ها در محیط جایگاه خواهد شد و نیز با کاهش مسیر تردد و سفرهای درون شهری که به قصد سوختگیری انجام می‌شوند، تاثیر به‌سزایی در کاهش مصرف اکسیژن و تولید گازهای سمی از قبیل منوکسیدکربن دارند.

شهردار اصفهان در خصوص اهداف اجرای طرح ساخت جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسان در شهر اشاره و تصریح می کند: از آنجا که شهرداری ها باید به شهروندان و معضلات شهر به صورت عام نگاه کنند و در زمینه رفع معضلات شهری گام بردارند، چند هدف عمده و کلی در این زمینه دنبال شد که مهمترین آنها صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی به دلیل کاهش سفرهای درون شهری و ترددهای اضافه برای سوختگیری، کمک به کاهش آلودگی هوا به علت تجهیز جایگاه‌ها به سیستم بازیافت بخارات بنزین که در طولانی مدت موجب کاهش آمار بیماری‌ها خواهد شد، کاهش زمان سوختگیری و به تبع آن کوتاه شدن صف جایگاه‌هاست.


مهدی جمالی‌نژاد ادامه می دهد: از مجموع آلاینده‌های وارد شده به اصفهان بخش زیادی از آن متعلق به صنایع شهری، بخشی صنایع خانگی و مقداری هم ناشی از ترافیک است، لذا برداشتن هر قدم در بحث کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش آلودگی هوا در طولانی مدت برای تضمین سلامت جامعه ضروری است.
وی به بیان ویژگی های جایگاه‌های کوچک و مدرن بنزین اشاره می کند و می گوید: ویژگی های خاصی بر اساس استانداردهای روز دنیا در این پمپ ها پیش بینی شده که می توان به نیاز حداقلی به زمین، متناسب بودن طرح جایگاه‌ها با سیما و منظر شهری، اجرای سریع، جلوگیری از انتشار بخارات بنزین از باک خودروها و نیز از مخزن جایگاه‌ها و همچنین عدم ریزش بنزین، بالا بودن ضریب ایمنی، انطباق با استانداردهای روز دنیا، بهره‌مندی از سیستم پردازش‌کننده کیفی و کمی بنزین به صورت آنلاین و مستمر با مرکز و ارتباط آن با مراکز پخش فرآورده‌های نفتی که امکان اعمال مدیریت کیفی بر عرضه سوخت را فراهم می‌کند و همچنین ایجاد اشتغال برای ۱۵۰ نفر در مرحله اول و ۲۳۰ نفر پس از عملیات اجرایی و دائم که در شرایط بیکاری موجود قابل توجه است، اشاره کرد.
احداث جایگاه‌های توزیع سوخت در ۱۷ نقطه شهر اصفهان
امروزه برای همگان واضح است که عدم مکان‌گزینی بهینه مراکز خدمات شهری در بیشتر کلان‌شهرها چه معضلات عظیمی در رفت و آمدهای داخل شهر ایجاد کرده و حجم بالای تردد شهروندان و سفرهای بی مورد و مکرر تا چه اندازه بر مشکلات زیست محیطی و ترافیکی افزوده است.

لذا با توجه به مسائل و مشکلات ذکر شده، مکان‌گزینی صحیح مراکز خدمات شهری می‌تواند جابجایی روزانه را روان‌تر و ضمن صرفه‌جویی‌ اقتصادی از اتلاف وقت شهروندان جلوگیری کرده و محیط زیست سالم و زندگی مطلوبی که مورد نظر برنامه‌ریزان شهری است را به ارمغان بیاورد.
رییس اداره هماهنگی مناطق معاونت ترافیک شهرداری اصفهان اظهار می کند: جانمایی نقاط مناسب برای احداث جایگاه‌های توزیع سوخت کوچک شهری با تشکیل تیمی متشکل از کارشناسان معاونت‌های حمل و نقل و ترافیک و خدمات شهری اصفهان، نمایندگان شهرداری‌های مناطق ۱۵‌گانه، سازمان محیط زیست و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی انجام شده است.

سید علی عبدللهی تصریح می کند: این جایگاهها با ۳ هدف بهینه سازی مصرف، جلوگیری از ترددهای بی مورد و رفع مشکل نبود تقاضا برای ساخت جایگاه به دلیل قیمت بالای زمین، در مکان های مختلف شهر اصفهان احداث شدند.

وی ضمن تقدیر از همکاری های پالایشگاه و استانداری اصفهان در  احداث جایگاههای کوچک سوخت رسان، ادامه می دهد: از مهمترین نقاط قوت این پروژه توزیع مراکز عرضه سوخت در شهر اصفهان بود که با تحقق این اقدام تمرکز زدایی جایگاههای سوخت انجام شد.

رییس اداره هماهنگی مناطق معاونت ترافیک شهرداری اصفهان یادآور می شود: با اجرای فاز اول در ۱۷ نقطه شهر اصفهان جایگاه ها احداث شد و البته هدف ما بهره مندی کلیه مناطق شهر اصفهان از این امکان بود، از این رو در فاز های بعدی تعداد جایگاهها با همکاری دستگاه های ذیربط از جمله استانداری و پالایشگاه اصفهان افزایش خواهد یافت.

بر اساس اطلاعات ارایه شده از سوی کارشناسان، هر هکتار جنگل در مدت یک سال ۲.۵ تن اکسیژن تولید می‌کند؛ این در حالی‌ست که می‌توان به ازای هر کیلومتر کاهش تردد غیرضروری در شهر، سالانه معادل میزان اکسیژن تولیدی ۰.۲ هکتار جنگل در مصرف اکسیژن صرفه‌جویی کرد که در صورت در نظر گرفتن ۵ کیلومتر مسافت اضافی برای هر بار سوختگیری این عدد به ازای هر جایگاه نزدیک به یک هکتار می شود.

کد خبر 307852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.