قابلیت‌های معقول و منطقی طب سنتی ایرانی باید ترویج شود

مشاور وزیر و مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، در نشست خبری دومین جشنواره طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی، بر ترویج قابلیت‌های معقول و منطقی طب سنتی ایرانی برای کمک به ارتقای سلامت مردم و اقتصاد کشور تاکید کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر محمود خدادوست گفت: طب سنتی ایران به دلیل ریشه‌دار بودن در فرهنگ و باور مردم، دارای ضریب نفوذ بالایی است و در دسترس بودن و خدمات ارزان، از مزیت‌های اصلی آن به شمار می‌رود.
وی افزود: با استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت‌های این مکتب غنی طبی، می‌توان به ارتقای سلامت مردم و اقتصاد کشور کمک کرد.
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، پیام اصلی طب سنتی ایرانی را اصلاح سبک زندگی عنوان کرد و گفت: قابلیت‌های معقول و منطقی طب سنتی ایرانی باید ترویج شود.
وی با بیان اینکه که مهم‌ترین قابلیت و توانمندی طب سنتی ایران حکمت است که در طب رایج پزشکی کمتر مورد توجه قرار گرفته، افزود: طب سنتی ایران دارای پشتوانه محکمی از منابع معتبر مکتوب است و بیش از ۱۰ هزار عنوان کتاب معتبر در این حوزه داریم.
شناساندن قابلیت‌های طب سنتی به جامعه پزشکی، رویکرد وزارت بهداشت است
خدادوست، افراطی‌گری افراد غیر متخصص و آشنا نبودن پزشکان با قابلیت‌های طب سنتی ایرانی را مهم‌ترین مانع استفاده صحیح و اصولی از ظرفیت‌های این مکتب غنی طبی عنوان کرد و گفت: جامعه پزشکی با طب سنتی ایرانی آشنایی کامل ندارند و افراطی‌گری افراد غیر متخصص و بزرگ‌نمایی آنان از اثربخشی طب سنتی نیز سبب شده است که در مقابل آن ایستادگی کنند.
وی با بیان اینکه جامعه پزشکی افرادی فهیم هستند و در صورت وجود مدارک و شواهد کافی از این ظرفیت استفاده می‌کنند، تاکید کرد: رویکرد وزارت بهداشت، شناساندن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های طب سنتی ایرانی به جامعه پزشکی است که اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام گرفته است.
مشاور وزیر بهداشت در ادامه، به اجباری شدن ۲ واحد درسی طب سنتی برای رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی به منظور آشنایی آنان با قابلیت‌های طب سنتی ایرانی در دوران تحصیل اشاره کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی، تمام رشته‌های بالینی مانند تغذیه، علوم توانبخشی، مامایی و پرستاری نیز باید این ۲ واحد درسی را بگذارنند و گذراندن این ۲ واحد برای رشته‌های غیر بالینی اختیاری است.
وی با اشاره به اینکه تمام مفاهیم و سرفصل‌های آموزشی طب سنتی ایرانی در امتیازات بازآموزی و آموزش مداوم گروه پزشکی قرار گرفته است، گفت: فارغ‌التحصیلان پزشکی و سایر رشته‌های گروه پزشکی، در قالب برنامه‌های آموزش مداوم خود آموزه‌های طب سنتی ایرانی را فرا می‌گیرند و با قابلیت‌های آن آشنا می‌شوند.
استفاده از گیاهان دارویی بومی ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد
مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به تنوع اقلیمی موجود در کشور، گفت: کشور ما دارای ۱۱ تنوع اقلیمی از ۱۳ تنوع اقلیمی موجود است و ظرفیت بالقوه خوبی در کشت و پرورش گیاهان دارویی به‌خصوص انواع بومی آن از جمله زعفران، گل محمدی، انار و زرشک، در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه اگر این گیاهان در جاهای دیگری کشت شوند، کیفیت آن‌ها توانایی رقابت با نمونه‌های داخلی را نخواهد داشت، تاکید کرد: استفاده از گیاهان دارویی بومی ایران باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
دومین همایش و جشنواره ملی طبیعت‌گردی، طب سنتی و گیاهان دارویی، ۶ تا ۹ تیرماه، در شهرستان تاریخی نطنز برگزار می‌شود.

کد خبر 307805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.