شورای پنجم در بخش عمران مبتنی بر سند "اصفهان ۱۴۰۰" فعالیت می کند

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با اشاره به برنامه‌های عمرانی و مدیریت شهری در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان گفت: در حوزه‌های عمرانی برنامه ما مبتنی بر سند چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ پیش خواهد رفت.

کوروش محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به برنامه‌های عمرانی و مدیریت شهری در پنجمین دوره شورای شهر اصفهان اشاره و اظهار کرد: در حوزه‌های عمرانی برنامه شورا مبتنی بر سند چشم انداز اصفهان ۱۴۰۰ پیش خواهد رفت، سندی که اگر چه نیاز به اصلاحاتی دارد و بخشی از آن هم توسط کارشناسان استان اصلاح شده اما به مراتب از بی‌برنامگی بهتر است.

وی افزود: ما در تلاش هستیم که این برنامه را بومی شهر اصفهان کنیم یعنی اصلاح‌ها را با فضای بومی اصفهان در نظر بگیریم و ویژگی‌های زیست محیطی، جغرافیایی، سیاسی، اجتماعی، جمعیت شناسی و مردم شناسی اصفهان را پیاده کنیم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بنا داریم وظایف چندگانه حوزه شورا را در حوزه بهداشت و درمان، آموزش، اقتصاد و بازرگانی فعال کنیم و در همه حوزه‌ها با برنامه پیش برویم، افزود: شوراها باید از خود برنامه داشته باشند و استراتژی تعیین کنند.

وی تصریح کرد: ما در حال حاضر ‌روی برنامه‌ها کار می‌کنیم که تا قبل از شروع به کار رسمی پنجمین دوره شوراها، برنامه‌ها روی میز باشد، همچنین در این زمینه از کارشناسان خبره خارج و داخل استان و چهره‌های دانشگاهی، نیروهای مجرب و با تجربه‌ای که در گذشته حوزه کاری مشابهی در حوزه مدیریت شهری داشتند، کمک گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برای گزینه شهرداری اصفهان باید بعد از آغاز به کار رسمی این دوره شورا تصمیم گیری شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌های شهردار را در زمان شکل گیری شورای شهر جدید بررسی کرده و انطباق دهیم، در حال حاضر ما در اندیشه تدوین برنامه‌ها هستیم حتی شهردار فعلی هم ممکن است یکی از گزینه‌های مدنظر پنجمین دوره شورای شهر برای شهرداری آینده باشد.

محمدی گفت: گزینه و شخص خاصی هنوز برای شهردار مدنظر نیست، همچنین معیارهای هر شهرداری روی برنامه‌های منسجم و مدون به‌ویژه روی برنامه اصفهان ۱۴۰۰ و سند چشم‌اندازی است که در حوزه عمران و آبادانی و شرایط بهینه برای شهر اصفهان باید در نظر گرفته شود.

وی به مهمترین معضلات شهری اصفهان که در این دوره شورا به آن رسیدگی می‌شود اشاره کرد و گفت: عمده معضلات شهری اصفهان در ۳ حوزه وجود دارد، مسائل زیست‌محیطی یکی از آن‌ها است که زاینده‌رود و مسائل حوضه آبریز زاینده رود را در بر می‌گیرد که این خود بخش مهمی از دغدغه‌های مردم و مشکلاتی است که ارزش توجه به آن بسیار است.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان افزود: ما تلاش می‌کنیم در راستای ایجاد برنامه و شرایط تعاملی و برای رفع موانع جاری‌شدن دائمی زاینده رود با خارج از حوزه شورا و دستگاه‌های استان تعاملاتی داشته باشیم و قطعا در این زمینه از کمک متخصصان سراسر کشور بهره‌ مند خواهیم شد چراکه ما به نگاه مشورتی اعتقاد داریم و باید از افراد خبره کمک گرفته شود.

وی دومین معضل شهری اصفهان را توسعه نامتوازن دانست و بیان کرد: دومین حوزه‌ای که ما به‌عنوان معضل در اصفهان به آن نگاه می‌کنیم، توسعه نامتوازنی است که الان در شهر اصفهان اتفاق افتاده، توسعه نامتوازنی که خروجی آن مناطق حاشیه نشین یا نقاط بحران شهری محسوب می‌شود.

محمدی ادامه داد: برای رفع معضل توسعه نامتوازن لازم است نگرشی که در حوزه مدریت شهری اصفهان از دیرباز (حدود ۳ دهه قبل) حاکمیت پیدا کرده ‌کنترل و تعدیل شود تا برنامه‌های توسعه‌ای به سمت عدالت اجتماعی و توسعه متوازن در کل شهر هدایت شود به شکلی که هر شهروند اصفهانی در هر نقطه اصفهان احساس تعلق خود را به شهر اصفهان حفظ کند.

وی افزود: همچنین در حوزه مدیریت شهری باید برای بازگرداندن اصفهان به رویای همیشگی که "اصفهان زیبا" است، تلاش کرد، امروزه اصفهان چهره دگرگون شده‌ای نسبت به اصفهان زیبای خود دارد و ما تلاش می‌کنیم اصفهان را به آن رویای خود بازگردانیم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان با بیان اینکه بیشترین مشکل در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی است، گفت: ما در حال حاضر مشکلات زیادی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی داریم، حاشیه‌نشینی یکی از مباحث جدی در حوزه مسائل شهری اصفهان است که این موضوع بیشتر آسیب‌ها را به سمت شهر تغذیه و تقویت می‌کند.

وی به مشکلات موجود در حوزه اجتماعی اشاره کرد و افزود: همچنین در حوزه مدیریت شهری روی بافت‌های شهرسازی یک سری معضلات تحت عنوان "فروش تراکم" داریم که اصفهان زیبا را تقریبا زیر سایه بلند مرتبه‌سازی‌ها خفه می‌کند و تلاش ما بر این است که این موضوع را در یک چارچوب اصولی تعدیل کنیم.

محمدی به برنامه‌های پنجمین دوره شورای شهر اصفهان برای حل مشکلات ترافیک، آلودگی هوا و آب اشاره کرد و گفت: در بحث آب همه مقید به این هستند که باید این مشکلات را با تعامل و ایجاد فرآیندهای مدیریتی مرتفع کرد همچنین برای مدیریت این بحران با کمک نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های مدیریت استانداری و دستگاه‌های مرتبط پیش برد.

وی بیان کرد: باید یک حوزه تعاملی بین شورای شهر و در صورت لزوم تعاملی میان دستگاه‌های داخل و خارج استان برقرار کنیم که از طریق تعامل بخش‌هایی از این سوءمدیریت گذشته که به زاینده رود جفا کرده است را برطرف کنیم.

منتخب پنجمین دوره شورای شهر اصفهان ادامه داد: همین طور در رابطه با برنامه‌های دیگر مانند اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت باید پیگیری‌های لازم صورت بگیرد و نیز اقدامات و پیگیری‌های لازم در رابطه با تونل سوم کوهرنگ انجام شود، امیدواریم با حمایت دولت و مسئولان و نمایندگان مجلس توافق لازم برای حل بحران آب اصفهان صورت بگیرد.

کد خبر 307742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.