سازمان تبلیغات اسلامی اصفهان با کمبود منابع سخت افزاری روبروست

مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: رشد ۱۰ درصدی اعزام مبلغ و حضور بیش از ۴۰ هزار دانش آموز در جلسات گفتمان دینی تنها بخشی از فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در سال گذشته بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نشست خبری مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در سالروز تاسیس سازمان تبلیغات اسلامی در دفتر این مرکز برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین رحمت الله اروجی در این مراسم اظهار داشت: در شرایط کنونی اهمیت حضور مسلمانان در روز جهانی قدس و رسیدن فریاد مظلومیت مردم فلسطین و ابراز تنفر از صهیونیست جهانی در دنیای امروز ضرورتی بیش از گذشته دارد. صهیونیست جهانی و در رأس آن اسرائیل با استفاده از حربه های مختلف تبلیغاتی توانسته کشورهای مسلمان منطقه را درگیر گرفتاری های خاص کند، امروز برخی از کشورهای مسلمان درگیرهای داخلی و مشکلات امنیتی دارند. همه این مشغولیت های کشورهای مسلمان نشین سبب شده تا حاشیه امنی برای اسرائیل فراهم شود.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: ما وظیفه داریم فریاد تظلم خواهی مردم فلسطین را به گوش مردم جهان برسانیم. به برکت نظام جمهوری اسلامی و تدبیر امام (ره) در اول تیر ماه ۱۳۶۰ سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل گردید.
وی افزود: سازمان تبلیغات اسلامی این افتخار را دارد که به عنوان یک نهاد ولایی در عرصه جامعه اسلامی در حال خدمت باشد. در بیان ولایی بودن سازمان تبلیغات اسلامی همین بس که این سازمان به فرمان ولی فقیه تاسیس شده و در زمره محدود نهادهایی است که حکم ریاست آن توسط رهبر انقلاب اعلام می شود. پس از دستور حضرت امام (ره) در راستای تشکیل این سازمان در سیر تکاملی آن در تمام شهرستان های استان اصفهان سازمان تبلیغات اسلامی موفق به تاسیس اداره شده و اکنون ۲۵ اداره و ۳ نمایندگی در استان در حال خدمت هستند.
اروجی ادامه داد: در عرصه تبلیغی با توجه به گروه های هدفی که برای سازمان تبلیغات اسلامی تشکیل شده است این سازمان حوزه های تاثیر گذار زیادی را در جامعه دارد. در چهار گروه جوامع هدف سازمان تبلیغات اسلامی تعریف می شود. گروه اول شبکه تبلیغ دین شامل ائمه جمعه و جمائات مساجد و ادارات و فارغ التحصیلان حوزه علمیه خواهران که به امر تبلیغ دین می پردازند ، گروه دوم جامعه تشکل های دینی هستند که بر اساس تعریف به هیئت های مذهبی مداحان و کانون‌های تبلیغی دینی و انجمن های اسلامی که از این نهاد مجوز فعالیت دریافت کردند. جامعه قرآنی استان سومین گروه هستند، خانه قرآن و اصحاب قرآنی در این دسته قرار دارند. جمعیت بانوان فرهیخته در عرصه فعالیت های دینی و فرهنگی آخرین دسته است که بسیار پویا در حال فعالیت هستند وشامل کسانی می شوند که حداقل فوق لیسانس و سطح ۴ حوزوی دارند.
وی تاکید کرد: هر قدر سطح معلومات دینی و میزان معرفت توحیدی آحاد جامعه بالاتر باشد قطعا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی و حرکت جامعه در مدار و معیار اصول انسانی و اخلاقی خواهیم بود. در کنار همه شرح وظایف و توقعاتی که برای سازمان ترسیم شده است متاسفانه در استان اصفهان از نظر اعتبارات ریالی و ظرفیت های سخت افزاری نیازمندیهای ما قابل توجه است و هنگامی که وظایف را با ظرفیت های سخت افزاری مطابق می کنیم متوجه می شویم استان اصفهان با توجه به وسعت و تعداد شهروندان و قابلیت های موجود نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز برای تبلیغ دین و همچنین ایجاد بسترهای مناسب در جهت خدمت به گروه های هدف نسبت به سایر استان ها نواقص و کمبودهایی دارد.
حجت الاسلام رحمت الله اروجی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان استان و واقفان نسبت به تاثیرگذاری این سازمان، توجه ویژه ای داشته و نسبت تامین اعتبار فرهنگی و ایجاد بسترهای سخت افزاری برای جامعه هدف سازمان تبلیغات اسلامی را مورد توجه قرار بدهند.
وی به عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و اظهار داشت: در بخش مدارس علوم اسلامی صدرا ۱۱ باب دبیرستان دخترانه و پسرانه در ۵ شهرستان استان فعال اند و ۸۵۱ نفر دانش آموز در حال تحصیل علوم و معارف اسلامی هستند.
وی افزود: آمار اعزام مبلغ در غیر حوزه استقرار در مناسبت های دینی و مذهبی در ۳ عنوان توزیع مبلغ که مبلغان غیربومی هستند و در مناطق نیازمند ارسال می شوند و مبلغان مقیم در بلاد مختلف و موارد موردی در مناسبت های ویژه ، بیش از ۷۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۵ بوده است که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال های پیش از خود داشته است.

وی ادامه داد: محور گفتمان های دینی با محوریت آسیب اجتماعی و دین وزندگی و مبانی انقلاب اسلامی در ۹۳۸ مورد از مدارس در قالب گفتمان همایشی و کارگاهی برگزار شده و ۴۰ هزار و ۹۴۷ نفر در این گفتمان ها شرکت کرده اند.
مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی در مورد طوبی سامانه تشکل های دینی اظهار داشت: این سامانه بزرگترین بانک اطلاعات دینی کشور است که تا کنون ۴۸۵۰ هیئت مذهبی که از ادارات تبلیغات اسلامی مجوز دریافت کرده اند، ۴۲۰ کانون تبلیغات دینی، ۲۵ انجمن اسلامی و ۴۷۰۴ نفر از مداحان برادر و خواهر در آن ثبت شده است.
وی ادامه داد: در حوزه تشکل های دینی هر ۴ سال یکبار انتخابات برگزار می شود و از بین کسانی که مجوز دریافت کرده اند شورای هیات های مذهبی انتخاب می شوند. کانون مداحان نیز از بین مداحان ثبت شده در شهرستان ها تشکیل می شود.
وی با اشاره به مسئولیت نظارت و ساماندهی ستاد اعتکاف اعلام داشت: استان اصفهان در سال های اخیر هم در تدوین ساختارهای ستاد اعتکاف شهرستان در کشور پیشتاز بوده و در سال ۱۳۹۶ جامع ترین سامانه ثبت اطلاعات معتکفان در استان اصفهان راه اندازی شد. در ۵۷۶ مسجد شهر و روستا بیش از ۸۵هزار نفر از جوانان و مردم اصفهان معتکف بوده اند.
وی یادآور شد: ستاد تفسیر استان اصفهان به صورت ویژه شکل گرفته و در بیش از ۱۵۰ مسجد استان حلقه های تفسیر قرآن درحال برگزاری است./

کد خبر 307738

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.