قلم های زرین از پروانه های زرین می نویسند

از میان ۱۸۰ داوطلب کودک و نوجوان برای خبرنگاری در ۳۰ جشنواره بین المللی کودک و نوجوان ۳۰ کودک اصفهانی انتخاب خواهند شد تا قلم های زرین دست بگیرند و از پروانه هایی بنویسند که می خواهند آسمان اصفهان را باز هم درنوردند.

به گزارش ایمنا به نقل از ستاد اطلاع رسانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان پردیس سینمایی چهارباغ روز سه شنبه مملو از کودکان و نوجوانانی بود که آمده بودند خود را محک بزنند، آن هم در سن ۱۰، ۱۱ سالگی آنجایی که می خواهد آینده شان شکل بگیرد، آنها خود را در معرض امتحان خبرنگاری قرار دادند، ساعت ۲:۴۰ دقیقه بعدازظهر قبل از شروع آزمون این استرس بود که حرف اول را می زد دختر و پسر هم نمی شناخت هرچند رامین سهرابی می گوید که استرسی ندارد و آماده آزمون است، اما از مالیدن دو دستش به هم و پا به پا شدنش می توان استرس را در او دید هرچند او خود را آماده کرده و می گوید تا جایی که امکان داشته جشنواره های گذشته را سرچ کرده و در مورد فیلم های جشنواره خوانده است.

در صف اسامی خوانده می شود یکی یکی کارت ها تحویل کودکان و نوجوانان می شود مادران و پدران هم پر از استرس هستند و کودکانشان را در صف دریافت کارت هم تنها نمی گذارند انگار خودشان امتحان دارند، البته بودند مادرانی و پدرانی که کودکشان را همراهی نمی کردند و از همین ابتدا به او یاد می دادند که باید فرزندشان گلیم خود را از آب بگیرد.

ساعت ۱۵ کودکان و نوجوانان بر روی صندلی های سینما قرار می گیرند آنها قرار است در مورد سینمای ایران در بخش کودک آزمون بدهند. آنجایی که کیمیا جعفری بدون استرس و با سری برافراشته در مورد سینمای کودک برایمان گفت شدیدا لذت بردم که دختری در سن ۱۲ سالگی چنان از کارگردانان سینمای ایران و نوع ساخت فیلم هایشان نام می برد که می تواند دقایقی به فکر فرو ببرد تو را و بگوید که تا چه میزان تمرکز کرده تا آزمونی موفق داشته باشد و به این نتیجه می رسیم که کودکان امروز شاید در درک مفاهیم از کودکان دهه های پیشین خود قدری جلوتر هستند.

فربد نصر وقتی در برابر این سوال قرار می گیرد که دوست دارد در برابر کدام شخصیت سینمایی کشور قرار بگیرد و چه سوالی بپرسد بی درنگ می گوید ابراهیم حاتمی کیا و زمانی که از او می پرسم از ابراهیم حاتمی کیا چه سوالی دارد باز هم مرا شکوه می کند. سوال او از ابراهیم حاتمی کیا این است که چرا تا این اندازه فیلم های عمیق و مفهومی می سازد چرا دوره خاصی از تاریخ کشور را به نمایش می گذارد او چرا از این قالب خارج نمی شود؟ شاید شنیدن چنین سوالی از نوجوانی در سن ۱۴ سالگی خیلی تعجب برانگیز باشد ولی او این سوال را به طور جدی نه فقط از ابراهیم حاتمی کیا بلکه از تمام کارگردان هایی که فیلم های مفهومی ساخته بودند داشت.

۱۵:۳۰ شروع فرآیند آزمون استرس به اوج خود رسیده، از آنها سوال شده امسال چندمین دوره از جشنواره است؟ یا اینکه نویسنده کتاب قصه های مجید کیست؟ سوالاتی که نزدیک به ۳۰ دقیقه زمان پاسخگویی داشت و باید ۱۸۰ کودک و نوجوان اصفهانی به آن پاسخ می دادند تا ۳۰ نفر از میان آنها به عنوان خبرنگار کودک و نوجوان معرفی شده و وارد دنیای خبرنکاری شوند دنیایی پر استرس که فقط عشق به آن برای ادامه راه کارساز است.

پگاه خرمیان پس از پایان فرآیند آزمون هرچند از آزمونش راضی است، اما حلقه اشک دور چشمش چیز دیگری می گوید وقتی از او می پرسم که چرا بغض دارد با جاری شدن اشکش می گوید چرا به یک سوال ساده جوابی اشتباه داده او از خودش انتظار بالاترین نمره را داشته ولی نمی داند چرا یکی از ساده ترین سوالاتی را که جوابش را قبل از آزمون هم بلد بوده نتوانسته پاسخ بدهد.

آزمون تمام شد، اما این تازه اول کار بود تازه شور و شوق های جشنواره کودک شروع شود اصفهان حالا دوباره دارد آماده می شود آماده استقبال از پروانه های زرین پروانه هایی که هر ساله بر فراز این شهر پرواز می کنند و یک نور شادی را برای یک هفته به دل های بچه های اصفهان می آورند./

کد خبر 307709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.