بجای سیگار کشیدن، آدامس بجوید/ سراغ سیگارهای سبک‌تر نروید

ترک سیگار دارای مزایای زیادی برای سلامتی افراد است. اما افراد زیادی به دلیل عدم آگاهی از مزایای ترک سیگار نمی توانند انتخاب درست را انجام دهند و لذت آنی بعد از کشیدن سیگار را کنار بگذارند.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا مزایای طولانی مدت ترک سیگار فوق العاده است. این در حالی است که بنابر گفته انجمن قلب آمریکا طول عمر غیر سیگاری ها به طور متوسط ۱۴ سال بیشتر از سیگاری ها است.

دکتر محمود هادی زاده، فوق تخصص قلب وعروق، فلوشیپ آنژیوپلاستی ونارسایی قلب، عضوانجمن قلب امریکا وانجمن نارسایی قلب اروپا، راهکارهایی برای ترک سیگار ارائه داده اند که شامل موارد زیر است:

_ اول از همه روزی را برای شروع پروسه ترک سیگار انتخاب کنید و به آن پایبند باشید.

_ لیستی از دلایلی که برای ترک سیگار دارید بنویسید و هر روز قبل و بعد از ترک سیگار آن را بخوانید.

_ برای خودتان بنویسید که چه موقع سیگار می‌کشید ، چرا سیگار می‌کشید و وقتی سیگار می‌کشید در حال انجام چه کاری هستید. به این ترتیب دلایل سیگار کشیدن برایتان آشکار می‌شود.

_ لیستی از فعالیت‌هایی که به جای سیگار کشیدن می‌توانید انجام بدهید تهیه کنید و در مواقع ضروری به این لیست مراجعه کنید.

_ اگر سالها است که سیگار می‌کشید و در عین حال که برای ترک آن اقدام کرده‌اید به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید و با انجام تست‌هایی ساده مانند استرس اکو قبل از هر چیز از سلامت قلب خود مطلع شوید. زیرا در صورت وجود مشکل، پزشک می‌تواند با تجویز موارد ضروری از تشدید آن جلوگیری کند.

_ سراغ سیگارهای سبک‌تر نروید. هر نوع سیگاری را حتی قلیان را از تیررس نگاه خود دور کنید.

_ اگر با یک فرد سیگاری زندگی می‌کنید، از او بخواهید که اطراف شما سیگار نکشد.

_ روی آنچه که به عنوان "سیگار کشیدن" برایش دلتنگ شده‌اید تمرکز نکنید، در عوض به زندگی سالم‌تری فکر کنید که به دست آورده‌اید.

_ وقتی ناگهان احساس نیاز شدید به سیگار کشیدن می‌کنید، یک نفس عمیق بکشید. برای 10 ثانیه نفستان را در سینه حبس کنید و سپس آن را به آهستگی آزاد نمایید. تا زمانی که نیاز شما به سیگار کشیدن از بین برود این نفس‌های عمیق را تکرار کنید.

_ دست‌هایتان را مشغول نگه دارید. خودکاری بردارید و با آن چیزی بنویسید یا اینکه با کامپیوتر کار کنید.

_ کارهایی را که به سیگار کشیدن مربوط هستند انجام ندهید. در عوض پیاده روی کنید یا کتاب بخوانید.

_ از جایگزین کردن غذاهای چرب و پرشکر به جای سیگار پرهیز کنید.غذاهای سالم کم کالری بخورید ( مانند هویج یا نوشیدنی‌های بدون شکر ) و زمانی که احساس کردید به شدت به سیگار کشیدن نیاز دارید آدمس بجوید. به این ترتیب مانع افزایش وزن هم می‌شوید.

_ مایعات به مقدار زیاد بنوشید. ترجیحا از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار که حس سیگار کشیدن شما را تحریک می‌کنند خودداری کنید.

_ از حمایت اطرافیان بهره‌مند شوید و به همه با غرور درباره پروسه ترک سیگار توضیح بدهید.

کد خبر 307618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.