بدون اجازه پزشک، دوز مصرفی داروها را تغییر ندهید/ قرص‌های زیر زبانی روزه را باطل نمی کند

یکی از دغدغه های بیماران در ماه رمضان، روزه داری و چگونگی مصرف داروها است، به گونه ای که در برخی موارد روزه داری باعث وخیم تر شدن بیماری افراد می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، بر اساس مطالعات انجام شده بسیاری از بیماران اطلاعات کافی برای انجام تغییرات لازم در مصرف داروهای خود در طول ماه مبارک رمضان را ندارند. این در حالی است که مصرف دارو در ماه رمضان باید بنا بر نوع دارو، طریقۀ مصرف دارو، تعداد دفعات مصرف و تداخل با غذا تنظیم شود.

در خصوص توصیه‌های دارویی لازم برای روزه‌داری گفتگویی داشتیم با "دکتر سارا صرافچی، دکترای عمومی داروسازی و کارشناس واحد تحقیق و توسعه معاونت غذا و داروی اصفهان" که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

توصیه های شما برای روزه گرفتن بیماران مختلف از جمله بیماران دیابتی، افراد مبتلا به زخم های گوارشی و بیماران اعصاب و روان چیست؟

افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، صرع، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، یبوست، روده تحریک‌پذیر، فشار خون، بیماری‌های تنفسی و آسم، بیماری‌های اعصاب و روان و مشکلات کلیوی حتما باید پیش از اقدام به روزه گرفتن درباره وضعیت خود با پزشک مربوطه مشورت کنند.  

بیماران نباید بدون مشورت پزشک معالج یا داروساز اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دوز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف بنمایند. رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثر بخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی، بروز اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.

افراد مبتلا به بیماری انسداد ریوی و صرع به طور خاص در معرض خطر تغییر دوز دارو در ایام روزه‌داری هستند. پزشکان باید به بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند و بیماران مبتلا به آسم که با قطع داروهای استنشاقی و اسپری‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، مشاوره دقیق بدهند.

روزه داری چه تاثیری بر مصرف داروهای فشار خون دارد و توصیه  شما برای مصرف داروهایی که دو بار در طول روز مصرف می شوند چیست؟

مطالعات به عمل آمده بر داروهای ضد فشار و ضد انعقاد خون نشان می‌دهد که روزه‌داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این داروها ندارد. البته گاهی اوقات لازم است در مورد داروهای مدر (ادرار آور) برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به تغییر دوز این داروها بنماید. در صورت بالا رفتن یا پایین آمدن فشار خون در زمان روزه‌داری، لازم است تا بیمار با پزشک معالج خود مشورت کند.

برخی از داروهای ضد التهاب این قابلیت را دارند که دو بار در طول روز مصرف شوند. مصرف این گونه داروها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار یا سحر موکول نمود.

توصیه شما برای روزه گرفتن بیماران دیابتی چیست و این افراد باید چه آموزش هایی را دریافت کنند؟

بیماران دیابتی باید پیش از اقدام به روزه گرفتن تحت بررسی پزشکی قرار گیرند. بیمار باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و وضعیت کلی فاکتورهای خونی بررسی گردد و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار تعیین شود.

هم بیمار و هم خانواده او باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه‌داری مورد مشاوره قرار گرفته و درباره علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه‌گیری قند خون، تنظیم وعده‌های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه رمضان آموزش لازم را دریافت کنند.  

مصرف قرص های ضد بارداری، جهت کامل کردن روزه در ماه رمضان چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟

نکته بسیار مهم در خصوص سلامت بانوان، استفاده خودسرانه از داروهای ضدبارداری ترکیبی مانند LD جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و کامل کردن روزه در ماه رمضان می‌باشد. مصرف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی به روشی که منجر به قطع قاعدگی شود، علاوه بر این که چرخه هورمونی مصرف‌کننده دارو را مختل خواهد کرد، تبعات خطرناکی مانند مشکلات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت. شیوع این عارضه با افزایش سن افزایش می‌یابد.

در چه موارد و به شکلی مصرف داروها در ماه رمضان روزه را باطل نمی کند؟

استفاده از اشکال دارویی زیر روزه را باطل نمی‌کند :

  • قطره‌های چشمی و گوشی
  • تمام اشکال دارویی که از طریق پوست جذب می‌شوند مانند کرم‌ها، پمادها و پچ‌های پوستی
  • اشکال دارویی واژینال مانند کرم‌ها، شیاف‌ها و شوینده‌های واژینال
  • شیاف‌های مقعدی
  • قرص‌های زیر زبانی نیتروگلیسیرین
  • تزریق آمپول‌های زیر پوستی، عضلانی و وریدی به استثناء تغذیه‌های وریدی مانند تزریق سرم‌ها و آمپولهای تقویتی

توصیه شما در مورد زمان بندی مصرف داروها در ماه رمضان چیست و افرادی که دو بار و یا بیشتر در روز دارو استفاده می کنند باید مصرف داروهای خود را به چه زمانی موکول کنند؟

در حالتی که فرد یک بار در روز دارو مصرف می کند، استفاده از دارو تغییری نکرده و مانند قبل ادامه پیدا می‌کند. اگر زمان مصرف دارو بین صبح تا عصر بوده است، فرد باید درباره تغییر زمان آن به سحر یا افطار با پزشک یا داروساز مشورت کند.همچنین در صورتی که دارو باید با معده خالی مصرف شود، یک ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت بعد از افطار زمان مناسبی است.

برای مصرف دو بار در روز داروها افراد می‌توانند با مشورت پزشک یا داروساز، دارو را یک بار در وقت سحر و یک بار بعد از افطار مصرف کنند. در بعضی موارد خاص ممکن است پزشک بتواند از داروهای طولانی اثر استفاده کند تا تداخلی با روزه‌داری بیمار نداشته باشد.

همچنین بیماران باید به خاطر داشته باشند که غلظت ایجاد شده توسط هر دارو و تاثیر آن بر بدن متفاوت بوده و هیچ‌گاه نباید بدون نظر پزشک زمان بندی مصرف داروها را تغییر داد.

کد خبر 307590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.