موفقیت زنان در عرصه‌های مختلف غیرقابل چشم‌پوشی است

اولین نشست شورای عالی بانوان با حضور جمعی از زنان کارآفرین استان و بانوان منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، در این نشست اساس نامه شورای عالی بانوان توسط زهرا اخوان نسب ریاست شورای عالی بانوان اتاق بازرگانی اصفهان قرائت شد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایمنا، رئیس شورای عالی بانوان در این نشست با اشاره به تغییر ساختار از معاونت به شورای عالی بانوان، گفت: در صورت افزایش جمعیت حاضر در شورا، امکان مستقل شدن آن وجود دارد. و می‌تواند به صورت اتاق بازرگانی بانوان ایفای نقش کند.

زهرا اخوان نسب در ادامه تصریح کرد: البته این موضوع ارتباطی با بحث تفکیک جنسیتی ندارد، صرف این‌ که زنان در حوزه‌های اقتصادی همیشه عقب‌تر از آقایان حرکت کرده‌اند یک ظرفیتی در این باره وجود دارد که باید به صورت خاص به آن پرداخته شود، به همین لحاظ آموزش‌ها و چارچوب‌های ویژه خودشان را دارند تا به حدی که بتوانند در جامعه ایفای نقش کنند.

وی افزود: در مباحث علمی و دینی خودمان به شورا بسیار تاکید شده است و در قران و احادیث نیز آمده تا با هم مشورت کنند و به بهترین دیدگاه برای انجام کاری برسند.

رئیس شورای عالی بانوان همچنین اظهار داشت: بر حسب سیاستگذاری‌های امسال، معاونت بانوان به شورای عالی بانوان تغییر نام داد و به این ترتیب اتاق بازرگانی اصفهان دارای دو شورای جداگانه بانوان و جوانان است، که هر دو زیر نظر اتاق بازرگانی هستند.

وی طبق ماده 4 اساس نامه، در مورد اعضای تشکیل‌دهنده این شورا گفت: این شورا متشکل از ریاست شورا، دبیر شورا که توسط رئیس شورا انتخاب می‌شود، ریاست اتاق بازرگانی، نایب رئیس، نماینده صدا و سیما و سه نماینده دانشگاه اصفهان، شیخ بهایی و فرهنگ و هنر خواهد بود.

اخوان نسب با اشاره به اهداف شورای عالی بانوان گفت: عواملی از جمله رشد متعادل و همه جانبه شخصیت بانوان بر اساس اصول، اهداف و آرمانهای دین مبین اسلام و فرهنگ ناب شیعی، تامین نیازهای فکری و اجتماعی و ارائه راهکارهای هدایت اقتصادی، فراهم کردن زمینه‌های مشارکتی بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و حفظ و تقویت شخصیت بانوان در جهت اعتلای جایگاه زنان در سطح ملی از اهداف شورای عالی بانوان است.

رئیس شورای عالی بانوان، در مورد وظایف این شورا هم عنوان کرد: تجمیع پراکندگی شرکت‌ها، موسسات و نهادهایی که در امور بانوان مسئولیت دارند و نیز ایجاد هماهنگی در دستگاه‌هایی که وظایف آنها به نحوی با مسائل بانوان مربوط می‌شود، یکی از وظایف این شورا به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در حوزه امور بانوان اتاق بازرگانی در تشریح دیگر وظابف شورای عالی بانوان گفت: مطالعه و تدوین شیوه‌های بهتر آشنا کردن بانوان با فضای کسب و کار اقتصادی کشور و جهان، کمک به فراهم آوردن زمینه حضور موثر بانوان در تمام عرصه‌ها به ویژه حوزه‌های اقتصادی، پشتیبانی از تحقیقات و تجربیات موفق بانوان و اهتمام و بهره‌مندی از آنها در برنامه‌های بانوان و کمک به تربیت نیروهای متخصص برای این منظور، معرفی شخصیت‌های متعالی در حوزه‌های مختلف در راستای تعالی همه جانبه بانوان، زمینه‌سازی مناسب برای ابراز شخصیت بانوان،  مطالعه راه‌های مبارزه با ضدارزش‌ها، مساعدت در جهت ایجاد و توسعه کانون‌ها و تشکل‌های اجتماعی اقتصادی و فعالیت‌های خلاق بانوان همچنین حمایت از ظرفیت‌های فرهنگی هنری اقتصادی علمی برای بانوان را از وظایف در نظر گرفته شده برای این شورا برشمرد.

به گفته اخوان نسب، مطالعه و بررسی زمینه‌های مناسب برای اشتغال بانوان و حمایت از ابعاد و توسعه واحدهای مشاوره‌ای، تصویب آیین‌نامه‌های شورای عالی بانوان، نقش نوع و وظایف کمیته‌ها و تعیین وظایف دبیر و دبیرخانه، تصویب اهداف، سیاست‌ها، خط مشی مربوط به امور شورای عالی بانوان و تدوین راهکارهای مناسب و ایجاد هماهنگی‌ بین دستگاهی مرتبط با امور بانوان از جمله دیگر اهداف شورای عالی بانوان است.

اخوان نسب در ادامه به معرفی 4 کمیته تحت نظارت شورای عالی بانوان پرداخت، که طی آن مسئولین هر بخش به تفصیل در مورد آن توضیح دادند.

در ادامه جلسه رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به توان مندی های زنان ایرانی گفت: پیشرفتها و اقدامات مناسبی برای توانمندسازی زنان انجام گرفته است و حضور فعالانه آنان در عرصه‌های اجتماعی از شهرهای بزرگ نظیر اصفهان فراتر رفته و به روستاها کشیده شده است و خوشحالم که اتاق بازرگانی اصفهان نیز در فعال‌سازی بانوان در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  نقش موثری دارد.

عبدالوهاب سهل آبادی همچنین افزود: نیمی از جمعیت کشور و بیش از پنجاه درصد دانشجویان دانشگاه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و باید برنامه‌ریزی علمی و دقیق‌تری برای آنان صورت پذیرد.
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان حضور و موفقیت زنان کشور در عرصه‌های مختلف را غیرقابل چشم‌پوشی دانست و اظهار داشت: در کشور ما آزادی برای اشتغال و تحصیل بانوان وجود دارد و خانم‌های خانه‌دار هم به دلایل شخصی نخواسته‌اند وارد عرصه کار شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان خاطر نشان کرد: علیرغم وجود مخالفت‌هایی که در خصوص تشکیل  شوراهای عالی بانوان و جوانان در اتاق اصفهان وجود داشت ولی هر دو شورا با تلاش‌های خود اثبات کردند که فعالیت‌های تخصصی زیادی یرای این دو قشر وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته بود.

سهل آبادی در پایان سخنان خود گفت: به خاطر موفقیت این دو شورای عالی، اتاق‌های بازرگانی دیگر در کشور نیز درصدد ایجاد دو بخش مستقل بانوان و جوانان در ساختار خود هستند.

لازم به ذکر است در این همایش دکتر سهیلا اثنی عشران مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، نسیم جوزدانی عضو هیئت علمی دانشگاه و عضو کمیته مشورتی شورای عالی بانوان، دکتر علی اکبر سقاییان از مشاورین شورای عالی بانوان و مشاور اداره فرهنگ و ارشاد و محمد حسن شهشهانی عضو هیئت علمی دانشگاه شیخ‌بهایی همچنین دو بانوی منتخب دوره پنجم شورای شهر نیز حضور داشتند که با ضیافت افطار برگزار شد.

کد خبر 307588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.