اجرای طرح «نسیم مهر» در ۲۴بیمارستان استان اصفهان/ روحانیون مسئول آرامش دادن به بیمار

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طرح نسیم مهر در ۲۴ بیمارستان استان اصفهان که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند اجرا شده و در دیگر بیمارستان‌های این استان نیز اجرا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام علیرضا جوادی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: دفاتر مراکز نسیم مهر زیرمجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستنذ و از سال ۸۷ در بیمارستان‌های دولتی استان اصفهان آغاز به کار کرده اند.

توجه به بعد معنوی بیمار، وظیفه پزشک پس از درمان جسمانی است

وی با اشاره به اینکه انسان دارای ۲ بعد روحانی و جسمانی است، افزود: خلقت انسان تنها به لحاظ بعد جسمی نبوده و شاهکار خداوند متعال بعد روحانی انسان و همنشینی این دو بعد با یکدیگر است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه زمانی انسان به لحاظ سلامت در سلامت کامل است که در هر ۲ بعدی جسمی و معنوی سلامت کامل داشته باشند، تصریح کرد: بنابراین دانشجویان پزشکی علاوه بر شناخت بیماری‌ها و راه‌های درمان بیماری‌های جسمی باید بیماری‌های روحی را نیز به خوبی بشناسد و بتواند آن‌ها را درمان کند.

وی اضافه کرد: اگر پزشک تنها نگاهش به بعد جسمانی مریض باشد و به بعد معنوی بیمار توجه نکند به جای پزشکی دامپزشکی کرده‌ است، بنابراین یک پزشک نمی‌تواند روح یک انسان را در نظر نگیرد و تنها بخواهد به جسم انسان توجه کند.

وی افزود: پزشک موفق پزشکی است که راه‌های درمان هر ۲ بیماری روحی و جسمی را بشناسد چراکه بیماری روح بر بیماری جسم تأثیر دارد.

روحانیون طرح نسیم مهر در کار پزشکی دخالت نمی کنند

جوادی با تأکید بر عدم ورود روحانیون به مباحث پزشکی در طرح نسیم مهر بیان داشت: طرح نسیم مهر توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ایجاد شده که مهمترین وظایف روحانیون آن عبارت است از صحبت کردن، درد دل کردن و مشاوره با بیمار است چراکه بیماران به شدت نیازمند کمک‌های روحی است؛ مباحث قضا و قدر، دلایل ایجاد مصیبت‌های الهی، خیرها، شرها و مصلحت‌ها توسط این روحانیون برای بیماران تشریح می‌شود.

وی عنوان کرد: تقویت روحیه بیمار، رفع شبهات اعتقادی و کنترل پرخاش‌گری بیمار از دیگر وظایف روحانیون نسیم مهر است.

وی خاطرنشان کرد: توجه به معنویت بیماران حتی در غرب نیز مورد تأکید است، کشیشان و روحانیون در کشورهای مسیحی‌ در بیمارستان‌ها حضور پیدا کرده و بیمار را از لحاظ روحی آماده درمان و عمل‌های جراحی می‌کنند.

اجرا طرح نسیم مهر در 24 بیمارستان استان اصفهان

جوادی یادآور شد: پس از رایزنی با وزارت بهداشت برای بررسی زوایای شناخت مسائل معنوی و راه درمان آن واحدی برای تدریس در دانشگاه آماده شده است و بزودی در کلیه دانشگاه های علوم پزشکی استان اجرا خواهد شد.

وی افزود: طرح نسیم مهر با حضور ۴۹ روحانی خانم و آقا در ۲۴ بیمارستان سطح استان اصفهان در حال اجراست که از این تعداد ۱۷ بیمارستان در شهر اصفهان قرار دارد. مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: تشکیل دفاتر مجموعه نسیم مهر طرحی ابداعی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که برای اولین بار در استان اصفهان اجرا شده است.

وی افزود: در این دفاتر روحانیون آقا و خانم پس از پذیرش در بیمارستان‌های کل استان اصفهان مشغول به فعالیت خواهند شد. در حال حاضر این طرح در کلیه بیماری‌های استان اصفهان که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هستند اجرا شده و در دیگر بیمارستان‌ها نیز اجرا خواهد شد.

وی تأکید کرد: پذیرش اساتید در این طرح دارای شرایط خاصی است که برای آن دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد، از همین رو کارگروهی علمی متشکل از اساتید و متخصصان در موضوعات مختلف گرد هم آمده تا بیماری‌های معنوی را بررسی کرده و واحد درسی آن را تهیه و تدوین کنند که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک این مهم عملیاتی شود.

کاهش درگیری همراه بیمار با پرسنل بیمارستان به دلیل حضور روحانیون نسیم مهر در بیمارستان ها

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: درگیری‌های همراهان بیماران با پرسنل بیمارستان‌ها به دلایل مختلف همچون مرگ بیماران در بیمارستان‌ها توسط روحانیون طرح نسیم مهر کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: در هر فصل یک گردهمایی با حضور کلیه روحانیون طرح نسیم مهر توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود تا مسائل و آموزش‌های مورد نیاز به‌روز شود؛ بازخورد این طرح توسط بیمارستان از بیماران و همراهان آن‌ها گرفته می‌شود و بر اساس گزارشات واصله ارتباط بیش از ۵۰ درصد بیماران با روحانیون طرح نسیم مهر بعد از مرخصی از بیمارستان تداوم پیدا می‌کند.

مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: تاکنون ۲ نفر از بیمارانی که قصد خودکشی داشتند با اجرای این طرح در بیمارستان مربوطه و ارتباط روحانیون طرح نسیم مهر با آن‌ها از خودکشی منصرف شده‌اند؛ حجم بالای رضایت از طرح نسیم مهر نشان‌دهنده موفق بودن این طرح است.

موردی از گلایه حضور روحانیون در بیمارستان ها گزارش نشده است

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ رئیس بیمارستانی در استان اصفهان از حضور روحانیون طرح نسیم مهر در بیمارستان‌ها گلایه‌مند نشده است، متذکر شد: بیمارستان‌های علوم پزشکی استان مرکزی پس از بررسی طرح نسیم مهر از طرح نسیم مهر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از این طرح الگوبرداری کرده و آن را در استان مرکزی اجرا کرده است.

جوادی خاطرنشان کرد: روحانیون طرح نسیم مهر با راندمان بسیار بالا وظیفه بسیار خطیری را در بیمارستان‌های استان اصفهان انجام می‌دهند چراکه در ابتدای کار بسیاری از پزشکان نگران مداخله روحانیون در مسائل پزشکی بودند ولی این نگرانی به مرور برطرف شد.

کد خبر 307530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.