یک بام و دو هوای فروش سوالات امتحانات نهایی؛ شایعه یا واقعیت؟

امتحانات نهایی دانش‌آموزان همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبه‌رو بوده است، سال گذشته سختی سوالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش‌آموزان را بلند کرد و امسال فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه‌ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، امتحانات خردادماه ۹۵ دانش آموزان در شرایطی به پایان رسید که اخبار متعددی در خصوص لو رفتن سوالات امتحانات نهایی مطرح شد.

سال تحصیلی گذشته بود که ماجرای فروش سوالات امتحانات نهایی خبرساز شد، همچنین شائبه‌هایی مبنی بر لو رفتن سئوالات امتحان آمادگی دفاعی که به صورت هماهنگ استانی برگزار می‌شد، مطرح بود و کار تا جایی پیش رفت که پای پلیس فتا نیز به ماجرا باز شد.

امتحانات نهایی دانش‌آموزان همه ساله به صورت هماهنگ برگزار می‌شود در چندسال اخیر با حواشی متفاوتی روبه‌رو بوده است، سال گذشته سختی سوالات طراحی شده صدای اعتراض بسیاری از دانش‌آموزان را بلند کرد و امسال فروش سوالات امتحانات نهایی حاشیه‌ساز شد و حتی پای نمایندگان مجلس را هم به ماجرا باز کرد.

در حالی که رسانه‌ها بارها نسبت به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی هشدار داده‌اند، آموزش و پرورش این موضوع را تکذیب کرد و رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد امکان لو رفتن سوالات امتحانی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در روند طراحی سوالات، انتقال به حوزه‌های امتحانی و تصحیح اوراق مراقبت‌های ویژه‌ای داریم، گفت: سوالات امتحانات نهایی با شیوه‌هایی که امنیت سؤالات در اولویت باشد و به صورت «سی دی سوالات» و «سی دی رمز» به حوزه‌های امتحانی مدارس ارسال می‌شود لذا امکان دسترسی به سوالات تنها در همان روز برگزاری و دو ساعت قبل از آزمون فراهم است.

این در حالی است که اعلام شده که در روزهای گذشته دانش آموزان دبیرستانی به راحتی به کانال‌های خرید و فروش سوالات دسترسی پیدا می‌کردند و حتی برخی از آنها اعتراف می‌کنند ۷۰ تا ۸۰ درصد سوالاتی که خریداری کردند با سوالات امتحانی اصلی تطابق داشته است.

بازار داغ فروش سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی

امسال بازار فروش سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی حسابی داغ بود و در یک مورد، کانالی با عنوان فروش امتحانات نهایی ۹۶، سوالات هر درس را به قیمت ۱۰۰ هزار تومان می‌فروخت، در این کانال‌ها به دانش‌آموزان اینگونه اطمینان داده می‌شود «طبق گزارشات رابط‌هامون همه چیز دارد روال عادی خود را طی می‌کند و جای هیچ‌گونه نگرانی از جانب شما دانش آموزان نیست!»

این کانال‌ها مدعی هستند که علاوه بر فروش سوالات امتحانات نهایی طبق هماهنگی با رابط‌هایشان، ‌کلید سوالات را نیز به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می‌دهند که سوالات را خریداری کرده‌اند.

همچنین در این کانال‌ها اعلام شده است: «در سال‌های اخیر با ارائه سوالات امتحانات نهایی خرداد بسیاری از دانش‌آموزان نمره ۲۰ و نمره قبولی را کسب کردند و خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان برای ما و رابط‌هایمان توانستیم به موقع و سروقت سوالات رو بدون اندکی تاخیر ارائه دهیم!»

یکی از مخاطبان این کانال‌ها معتقد است که برخی با ادعای فروش سوالات امتحانات نهایی ۹۶ اقدام به اخاذی از مردم می‌کنند و بعد از گرفتن پول فوری شماره را بلاک می‌کنند!

از سوی دیگر برخی مخاطبان نیز معتقدند که سوالات صحیح است و فقط ترتیب چیدمان آنها در سوالات امتحانات نهایی متفاوت است! 

عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش نیز به این اظهارات واکنش نشان داده و گفته در برخی شبکه‌های‌ مجازی ادعایی مبنی بر لو رفتن سوالات امتحان نهایی وجود داشته اما مورد اثبات شده‌ای وجود ندارد و ما اکنون ادعای اثبات شده‌ای در دست نداریم اما اگر گزارشی از طریق پلیس فتا و حراست به آموزش و پرورش ارسال شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی معتقد است که این کانال‌ها و صفحات کاملاً شیادی است و از شرایط زمان امتحانات دانش‌آموزان سوءاستفاده می‌کنند چرا که امتحانات نهایی از ضریب امنیت بالایی برخوردار بوده و احتمال لو رفتن سئوالات صفر است.

در صورت صحت فروش سوالات امتحانات نهایی، این موضوع از پایین بودن ضریب امنیت برگزاری امتحانات و لو رفتن سوالات پرده بر می‌دارد و از سوی دیگر اگر سوالات به فروش رسیده صحیح نباشد از بازار داغ کلاهبرداری از دانش‌آموزان با عنوان امتحانات نهایی حکایت می‌کند.

شایعه‌سازی‌های فضای مجازی قابل استناد نیست 

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: این خبر بیشتر در فضای مجازی و در شبکه‌های اجتماعی شنیده شد و با توجه به اینکه افراد زیادی به فضای مجازی استناد می‌کنند بالتبع در این زمینه شایعه‌سازی‌ها نیز بسیار زیاد می‌شود اما چندان قابل استناد نیست.

محمد حسن قائدیها تصریح می‌کند: لو رفتن سوالات امتحانی هیچ ارتباطی با استان اصفهان ندارد و مسئله‌ای است که وزارتخانه باید پاسخگوی این امر باشد، البته همکاران ما پیگیر این قضیه بودند و مستند این قصه در تاریخ دهم خردادماه به صورت ویژه از صدا و سیما پیگیری و قضیه فروش سوالات تکذیب شد.

وی بیان کرد: فرآیند برگزاری امتحانات نهایی به صورتی است که خرید و فروش سوالات امتحان نهایی از همان ابتدای امر تا زمان برگزاری آزمون تقریبا غیرممکن است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: همکاران طراح سوال در قرنطینه هستند و سوالات را طراحی می‌کنند و سپس توزیع سوالات از طریق «سی‌دی رمز» انجام می‌پذیرد که توسط مسئولان حفاظتی دو ساعت پیش از آغاز امتحان تحویل داده می‌شود.

خرید و فروش سوالات امتحانات نهایی غیر ممکن است

وی بیان کرد: تقریبا هیچ کسی در این فرآیند به سوالات امتحانی دسترسی ندارد و روند خاصی در توزیع سوالات وجود دارد که فروش سوالات را تقریبا غیرممکن می‌کند.

قائدیها درباره موارد اتفاق افتاده در اواخر امتحانات نهایی در پاسخ به سوال ایمنا اظهار کرد: مواردی در اواخر امتحانات نهایی ذکر و رصد شده است و افرادی نسبت به این چند مورد گزارش اعلام شده معترض بوده‌اند، باید اذعان کنم که این چند مورد تخلف صورت گرفته هیچ ارتباطی با استان اصفهان نداشته و مربوط به استان‌های دیگر بوده است.

وی عنوان کرد: همکارانمان در وزارتخانه این مسئله را به صورت کامل رصد کردند، به هرحال مستندات خاص یا گزارش آنچنانی درباره این برنامه و اتفاقات وابسته به آن وجود ندارد و موارد ذکر شده منوط به شهرستان‌های استان تهران و دیگر استان‌ها بوده که گویا این اتفاق یک ربع قبل از برگزاری امتحان افتاده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: با وقوع این اتفاق، پیگیری‌ها توسط هیئت تخلفات اداری صورت گرفته و به موضوع رسیدگی شده است و افراد مورد اتهام به مراجع ذی‌ربط معرفی شدند و پرونده آنها در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: یکی از وظایف آموزش و پرورش حفظ امنیت و سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان است، این مسئله در استان اصفهان اتفاق نیفتاده و کشوری بوده و وزارتخانه مسئله را پیگیری کرده و موارد تخلف به مراجع قضایی ارائه شده است.

کد خبر 307511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.