لزوم اصلاح فرهنگ مصرف زولبیا و بامیه/ زولبیا و بامیه قند خون را به سرعت بالا می برد 

مصرف غذاهای پر چرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه، با توجه به مقادیرزیاد روغن وشکردارای انرژی بالا و قندهای ساده هستند که در بدن سریع به چربی تبدیل شده و علاوه بر بروز اضافه وزن موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا می‌شوندکه این امر کمبود ریز مغذی ها را به دنبال خواهد داشت که باید اصلاح شود.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، زولبیا و بامیه از خوراکی‌های محبوب ماه مبارک رمضان در ایران است که برای خرید آن گاهی صف های طولانی تشکیل می شود.  متاسفانه در این ماه مصرف این شیرینی سنتی به فرهنگی تبدیل شده و به میزان زیاد استفاده می شود که باید اصلاح شود.

فرزانه پاکمهر، مسئول واحد اطلاع رسانی غذا معاونت غذا ودارو در گفتگو با خبرنگار ایمنا می گوید: مصرف غذاهای پر چرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه برای سلامتی مضر است وباید به حداقل کاهش یابد. این تنقلات با توجه به مقادیرزیاد روغن وشکردارای انرژی بالا و قندهای ساده هستندکه در بدن سریع به چربی تبدیل شده و علاوه بر بروز اضافه وزن موجب سیری زودرس، کاهش اشتها و حذف وعده اصلی غذا می‌شوندکه این امر کمبود ریز مغذی ها را به دنبال خواهد داشت.

زولبیا و بامیه قند خون را به سرعت بالا می برد 

پاکمهر ادامه می دهد: مصرف این خوراکی ها باعث ایجاد مشکلات گوارشی، تحریک معده وترش کردن به خصوص در افراد مبتلا به ریفلاکس (بازگشت اسید معده به داخل مری) علائم آنها تشدید می شود. این محصولات به دلیل بالا بودن قندهای ساده، قندخون را به سرعت افزایش داده وبه هیچ وجه به بیماران دیابتی توصیه نمی شود. مصرف زولبیا وبامیه مخصوصا در وعده سحرباعث گرسنگی زودرس وافت قند خون در ساعات ابتدایی روز و همچنین نیاز به آب را به طور غیرطبیعی افزایش داده که موجب تشنگی می‌شوند و چربی بالای این محصولات منجر به تاخیر تخلیه معده نیز می شود.  

وی با اشاره به اینکه بسته به نوع روغنی که درتهیه این شیرینی بکارمی رود، مخاطراتی برای سلامتی مصرف کننده هم ایجاد می شود، گفت: این شیرینی‌ها در روغن فراوان با حرارت زیاد به صورت غوطه‌ور سرخ می‌شوند و معمولا اصول مناسب سرخ کردن رعایت نمی شود و ترکیبات آلدئیدی و منجر به ایجاد اسیدهای چرب اکسیده در روغن که بسیار مضر وخطرناک است، می شود. بسیاری از قنادی‌ها برای سرخ کردن از روغن جامد استفاده می‌کنندکه دارای مقادیر بالای اسیدهای چرب اشباع و از نوع ترانس بوده وعامل مهمی در بروز بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌آید.

مسئول واحد اطلاع رسانی غذا معاونت غذا و دارو افزود: در صورت استفاده از روغن مایع نیز کیفیت روغن مصرفی و نحوه سرخ کردن زولبیا و بامیه مورد سوال است. معمولابرای طبخ از روغن‌های نامناسب و چند بار مصرف که گاهی به رنگ سیاه درآمده ‌و حاوی پراکسید و اسیدیته بیش از حد مجازاست، استفاده می شود. وجود پراکسید بیش از حد مجاز باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شده که منجر به فساد مواد غذایی شده و در درازمدت به بافت‌های بدن آسیب رسانده و عاملی برای ایجاد سرطان، بیماری‌های التهابی، آترواسکلروزو... است. تحقیقات نشان می دهد، مصرف این روغن ها با سرطان‌های روده باریک و لوزالمعده ارتباط دارد. متاسفانه گاهی به دلیل گران بودن زعفران در تهیه این شیرینی از رنگهای خوراکی استفاده می کنند.

زولبیا و بامیه باید فاقد ذرات سوخته باشد

وی در ادامه توصیه کرد: حتی المقدور زولبیا و بامیه را از سفره های ماه رمضان حذف کرده و شیرینی های طبیعی مانند کشمش و خرما را جایگزین آن کنید و در صورت تمایل، ضمن رعایت اعتدال در مصرف موارد زیر را رعایت کنید:

*این محصولات راصرفا از قنادی‌های معتبر و تحت نظارت وزارت بهداشت که در شرایط بهداشتی تولید و در همان محل عرضه می شود، خرید کنید. چراکه نوع و میزان روغن‌ مصرفی و حداقل شرایط بهداشتی در این مراکز توسط واحدهای نظارتی کنترل می شود.

* زولبیا و بامیه صرفا باید در جعبه های دارای مجوز بهداشتی و آرم سازمان غذا و دارو بسته بندی شود.

*زولبیا و بامیه باید عطر و طعم مناسب و رنگ روشن داشته و فاقد ذرات سوخته باشد، زولبیا و بامیه های بیش ازحد سرخ شده، قهوه ای تر بوده و حاوی مواد سمی بیشتری است.

*از خرید زولبیا و بامیه از مغازه های متفرقه و دستفروشان پرهیز کنید.

* این شیرینی را در حجم کم خریداری و در اسرع وقت استفاده نمایید و آن را در یخچال یا محل خشک و خنک نگهداری کنید.  

* از مصرف زولبیا و بامیه در وعده سحر خودداری شود، زیرا  قند خون را به سرعت افزایش داده و سپس ایجاد گرسنگی زودرس در ساعات ابتدائی روز می شود.  

کد خبر 307419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.