کسی جلودار گرانی گوشت قرمز نیست/چرا گوشت ارمنستان به اصفهان نرسید؟

"گرانی گوشت قرمز" یکی از سوالات مهم این روزهای مردم است که چرا دولت و وزارت جهادکشاورزی نتوانسته از سال گذشته جلودار آن باشد.

به گزارش ایمنا، گرانی و افزایش قیمت گوشت قرمز یکی از چالش های مهم خانواده های ایرانی در بازار خرید فرآورده های پروتئینی است تا جایی که حتی رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان اعلام کرده متاسفانه از سال گذشته تاکنون نرخ گوشت حدود ۸ هزار تومان افزایش داشته و مسئولان ذیربط نتوانسته اند برای حل این موضوع تدبیری داشته باشند.

هر چند پیش از ماه رمضان مدیریت استان و مسئولان ستاد تنظیم بازار اصفهان اعلام کردند برای تامین این فراورده پروتئینی کمبودی نداریم و سعی می شود با تنظیم بازار مناسب قیمت گوشت قرمز را در این ماه مبارک کاهش دهیم اما وافعیت به گونه ای دیگر است و مردم با وجود دست تنگ و به اصطلاح جیب خالی گوشت را با قیمت متفاوت و گران از سطح فروشگاه های شهر خریداری می کنند.

استاندار اصفهان پیش از ماه رمضان تاکید کرد که مایحتاج مردم استان برای این ماه مبارک از جمله برنج، شکر، مرغ و گوشت تأمین و ذخیره سازی شده است و مردم از نظر تأمین کالاهای اساسی و ضروری خود در این ایام اطمینان داشته باشند.

به گفته زرگرپور، اتاق اصناف باید درباره توزیع مرغ و گوشت منجمد همکاری بیشتری داشته باشد و به‌ویژه مردم در مورد میزان و قیمت گوشت قرمز و مرغ منجمد و همچنین کیفیت آن اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد.

نجفی همچنین در خصوص وضعیت تولید گوشت قرمز، گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود در حالیکه نیاز ما ۹۰۰ هزار تن در سال است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان همچنین در خصوص دلایل کاهش تولید گوشت قرمز، بیان داشت: به دلیل خشکسالی و خالی شدن مراتع و ... ما چاره ای جز واردات گوشت قرمز از کشور برزیل و یا استان ها و یا کشورهای همجوار نداریم.

علی اکبرنجفی درباره علت گرانی گوشت قرمز، بیان داشت: هر ساله در اوایل فصل بهار و اردیبهشت عشایر دام های خود را برای کشتار روانه بازار می کردند اما امسال به دلیل بارش باران این کار با تاخیر انجام می گیرد.

به گفته وی، عشایر باید ۳۰ درصد دام خود را تاکنون به بازار عرضه می کردند که تاخیر این کار موجب گرانی گوشت شده است.

نجفی افزود: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در سطح عرضه بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است در حالیکه شرکت پشتیبانی امور دام گوشت وارداتی برزیلی را با قیمت ۲۱ هزار تومان عرضه می کند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال واردات گوشت از کشورهای آسیای مرکزی همچون ارمنستان و تاجیکستان به اصفهان هستیم اما متاسفانه به دلیل نبود پرواز مستقیم از این کشورها به اصفهان این مساله با مشکل مواجه است.

وی گفت: ما از هر فردی که استطاعت واردات گوشت گوسفندی دارد حمایت و مجوزات لازم را برای واردات این فراورده صادر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای ماه رمضان امسال ۲۵۰ تن گوشت گوساله برزیلی وارداتی در سطح عرضه اصفهان توزیع خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود، پیش بینی کرد: از ۱۰ خرداد به بعد با کشتار دام عشایر، قیمت گوشت قرمز در کشور و اصفهان حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

اما بنابر برخی گزارش‌های میدانی از سطح شهر اصفهان، در خرده فروشی ها، از یک سو قیمت گوشت از نوار گرانی  پایین نیامده و هرچند دولت تمهیدات مختلفی برای تنظیم  بازار آن هم در ماه مبارک رمضاندر نظرگرفته و اجرا کرده اما همچنان خرده فروشی های بازار، گه‌گاه  از زیر بار نظارت شانه خالی کرده و قیمت  هایشان  را سلیقه ای بالا و پایین می کنند.

از سوی دیگر برخی می گویند دسته‌ای از فروشندگان گاهی گوشت بدون مهر بهداشتی را به فروش می رسانند. باید توجه داشت که مهرنظارت سازمان دامپزشکی می تواند راهگشایی شناسایی فرآورده های گوشتی استاندارد از غیربهداشتی تلقی شود؛ موضوعی که با توجه به فرارسیدن فصل تابستان و مطرح شدن بیماری هایی همچون  تب کریمه که از دام  به انسان منتقل می شود، اهمیت  رعایت این موضوع را صد چندان می کند، چرا که بی توجهی به استانداردهای  بهداشتی و نظارتی عملا موضوع سلامت مردم را نشانه می رود و به راحتی نمی توان از کنار آن گذر کرد.

از سوی دیگر رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان با تاکید بر اینکه در ایام ماه مبارک رمضان با کمبود دام زنده در اصفهان احتمال دارد نرخ گوشت قرمز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته باشد، اظهار داشت: در حال حاضر نرخ گوشت گوسفند بدون دنبه ۴۰ هزار تومان و با دنبه ۳۷ هزار و گوساله هم ۳۷ هزار تومان فروخته می‌شود.

رضا انصاری پیرامون اینکه نرخ دام زنده اکنون نسبت به قبل از ماه رمضان ۲ هزار تومان افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر قصابان دام زنده را ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند که با احتساب حمل و نقل، هزینه‌های کشتار ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان برای فروشندگان گوشت قرمز تمام می‌شود.

وی بیان داشت: تصریح کرد: اکنون دام زنده نسبت به ابتدای سال جاری افزایش قیمت داشته و برای مصرف‌کننده نیز رشد نرخ داشته‌ایم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم اعلام نکرده‌ایم.

انصاری یادآور شد: با بررسی هفته نخست ماه مبارک رمضان، اگر قیمت دام زنده سیر صعودی داشت، موظف هستیم برای عدم خسارت قصابان نرخ‌ها را اندکی افزایش دهیم، زیرا نمی‌توانیم از جیب بدهیم.

وی پیرامون دلیل افزایش نرخ دام زنده، گفت: احتمالا به دلیل صادرات قیمت‌ها رشد داشته باشد، البته بارندگی و علوفه زیاد هم بی‌تاثیر نیست، زیرا با سرسبزی مراتع، عشایر برای پرواری گوسفندان از فروش دام زنده خودداری می‌کند تا با وزن و قیمت بالاتر بفروشند.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان ادامه داد: در فصل بهار با جابجایی گله‌داران در مناطق ییلاق و قشلاق، فاصله زمانی رسیدن دام برای فروش و کشتار اندکی طولانی‌تر شده و این سبب گرانی نرخ دام سبک می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در اصفهان اندکی با کمبود دام سبک به دلیل جابجایی عشایر در مناطق قشلاق و ییلاق مواجه هستیم، اظهار داشت: از ابتدای ماه مبارک رمضان، قیمت گوشت قرمز همانند قبل از رمضان عرضه شده، و تغییر نرخ‌ها بستگی به شرایطی که بیان کردیم، دارد.

انصاری در پاسخ به سوالی که آیا کمبود دام زنده به غیر از صادرات می‌تواند به دلیل قاچاق هم باشد و اینکه با چه قیمتی عرضه می‌شود، افزود: قاچاق دام زنده بیشتر است و ۱۰۰ درصد در مرزهای فروخته می‌شود، اما از قیمت‌ آنها اطلاع ندارم.

وی پیرامون اینکه با کمبود و افزایش دام زنده چقدر قیمت گوشت در اصفهان افزایش خواهد داشت، گفت: باید با بررسی برگه‌های خرید توسط کارشناسان، تصمیم نهایی قیمت‌ها در هیات رئیسه و اتحادیه گرفته شود.

رئیس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان اظهار داشت: طبق قانون موظف هستیم برای سود قصابان از فروش ۸ درصد بر محصولات بگذاریم، اما به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و رکود اقتصادی فقط ۲ تا ۳ درصد بیشتر سود نمی‌بریم.

وی با اشاره به بازرسی‌ها در ایام ماه مبارک رمضان، افزود: در این ایام بازرسان اتاق اصناف به همراه ۸ نفر از کارشناسان اتحادیه گوشت قرمز بر تمام قصابی‌های شهر اصفهان نظارت کامل دارند.

انصاری اضافه کرد: وظیفه سازمان جهاد کشاورزی تنظیم بازار گوشت قرمز است و اتحادیه تنها می‌تواند نقش نظارتی بر قیمت‌ها داشته باشد.

کد خبر 307350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.