پل‌هایی که ترامپ یک به یک ویران می‌کند

برجام، توافق اقلیمی پاریس و روابط با کوبا از جمله مسائلی هستند که در تیررس سیاستهای خصمانه و فردگرایانه ترامپ قرار گرفته اند و نابودی آنها ضربه های مهلکی به منافع آمریکا و نیز اعتماد جامعه جهانی خواهد زد.

خبرگزاری ایمنا - گروه سیاسی - اعظم ملایی: بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی گمان می کردند شعارهای عجیب و بحث انگیز دونالد ترامپ مربوط به دوران انتخابات ریاست جمهوری است و زمانی که او به قدرت برسد به تدریج از این شعارها فاصله خواهد گرفت و عقلانیت و تدبیر را جایگزین آن خواهد ساخت. با این وجود چنین گمانه زنی هایی درست از آب درنیامد و گذشت حدود 8 ماه از دوران ریاست جمهوری وی نشان می دهد هیچ گونه عقلانیت و منطقی در سیاستهایش ایجاد نخواهد شد.

رئیس جمهور تازه کار آمریکا  هیچ ارزشی برای تلاشهای دیپلماتیک دولتهای قبل از خود و نیز  همکاری ها و توافقات بین المللی قائل نیست و با نوعی خود بزرگ بینی کاذب می کوشد یک تنه اهداف و منافع آمریکا را مطابق با نگرشهای خود پیش ببرد. نخستین هدف ترامپ توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهانی بود که با سالها مذاکره و تلاش حاصل شد. ترامپ این توافق را «بدترین توافق ممکن» و به ضرر ایالات متحده می داند و بارها کوشیده کشورهای اروپایی را به تجدید نظر در آن وادار کند؛ هر چند تا به حال موفق به تشکیل چنین اجماع جدیدی نشده و در نتیجه به ناچار به آن پایبند بوده است. با این وجود ترامپ و هم فکرانش در مجلس سنا از مخالفت با برجام نا امید نشده اند و در آخرین اقدام، مجلس سنای این کشور تحریمهای متنوع جدیدی را با هدف ضربه زدن به روح و جسم برجام تصویب کرده است.  

توافق اقلیمی پاریس از دیگر توافقات گسترده بین المللی بود که حتی به اندازه برجام هم اقبال نداشت و با آنکه این پیمان به همت رئیس جمهور سابق آمریکا تصویب شده بود و امضای بیش از 170 کشور را در بر می گرفت، ترامپ آن را به ضرر منافع ملی آمریکا دانست و خروج کشورش از این توافق زیست محیطی را اعلام کرد. توافقنامه اقلیمی پاریس در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و جلوگیری از تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین منعقد شده بود و حال از آنجا که  آمریکا یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان به حساب می آید، آینده این توافق جهانی در هاله ای ابهام قرار گرفته است.

اما اقدامات تک روانه و خصمانه امریکا به همین جا ختم نشد و ترامپ در آخرین موضع گیری خود اعلام کرده که بهبود روابط آمریکا با کوبا را که در دولت باراک اوباما انجام گرفته بود «کاملا» لغو می‌کند. آمریکا و کوبا از زمان جنگ سرد تا دو سال پیش با یکدیگر روابط دیپلماتیک نداشتند؛ اما دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا کوشید باب مناسبات با این کشور را باز کند و با وساطت کانادا و «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور صورت گرفت. بدین ترتیب،  بعد از 54 سال، آغاز مجدد روابط دیپلماتیک میان کشورهای ایالات متحده آمریکا و کوبا توسط دو کشور اعلام شد. حال اما دولت ترامپ سازی دیگر نواخته و قانون منع گردشگری آمریکایی‌ها در کوبا را دوباره برقرار و تحریم‌های آن کشور را مجددا اعمال کرده است. ترامپ گفته تا زمانی که زندانی‌های سیاسی در کوبا آزاد نشوند، آمریکا تحریم های کوبا را رفع نمی‌کند. البته با تصمیم ترامپ سفارت آمریکا در هاوانا بسته نمی‌شود و برخی از روابط تجاری و پرواز هواپیماها برقرار خواهد ماند. دونالد ترامپ که در جمع طرفداران خود  در میامی در جنوب ایالت فلوریدا سخنرانی می کرد و از اعلام متهورانه قطع مجدد روابط با کوبا ذوق زده بود، با ادبیات غیر دیپلماتیک و زننده خود ضمن اشاره به توافق هسته‌ای با ایران نیز گفت «نباید آن خوشگله را هم فراموش کنیم».

بدین ترتیب به نظر می رسد ترامپ نیز از جمله سیاستمدارانی است که قطار سیاستهایش هیچ گونه ترمزی ندارد و بدون اینکه به مقصد نهایی سیاستهای خود بیندیشد و تحلیلی دقیق و واقع بینانه از آنها داشته باشد، با سرعت به سوی تخریب همه دستاوردهای دولتهای پیشین آمریکا و نیز جامعه جهانی به پیش می رود. هر چند انجام چنین اقداماتی ترامپ را وفادار به شعارهای انتخاباتی اش نشان می دهد؛ اما ملت آمریکا در سالهای آتی نتیجه و دستاورد این سیاستها را خواهد دید و با تمام وجود درک خواهد کرد که ساختن مجدد پلهایی که خراب شده تا چه حد دشوار و زمان بر است.

کد خبر 307217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.