باید اعتماد توریست برای خرید جلب شود/تورلیدرهای متخلف شناسایی می شوند

تورلیدرها و راهنماها سفیران فرهنگی کشور هستند که می‌توانند با رفتار خود فرهنگ غنی ایرانی را به کشورهای دیگر معرفی کنند تا دیدگاه‌ها در این رابطه شفاف‌تر شود.

به گزارش ایمنا، "از اصفهان با راهنمای گردشگری، صنایع‌دستی نخرید" عنوانی بود که خبرگزاری مهر ۲۱ خردادماه ۱۳۹۶ منتشر کرد و این موضوع را به عنوان یکی از تأکیدات آژانس های مسافرتی ژاپنی به مسافران برشمرد؛ در این گزارش بر آن شدیم تا موضوع را از نگاه خبرگزاری ایمنا بررسی کنیم. در این گزارش، دیدگاه "ابراهیم پورفرج" رئیس جامعۀ تورگردانان ایران، "فریدون اله یاری" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان و "عباس شیردل" رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان، عنوان شده است.

در بخشی از گزارش ارائه شده از سوی خبرگزاری مهر آمده است که «یکی از اعضای جامعه تورگردانان ایران گفت: در جامعه تورگردانان افرادی که تورهای گردشگری ژاپنی را بر عهده می گیرند، می گویند که تاکید آژانس های ژاپنی برای این است که عده ای از راهنمایان گردشگری هنگام سفر تورهای خارجی به اصفهان آنها را به فروشگاههایی می برند که از قبل با آنها توافق کرده تا صنایع دستی خریداری شده توسط آنها را با قیمتی بیشتر عرضه کنند و در کنارش سوبسیدی نیز برای راهنمایان در نظر بگیرند که این سوبسید به حدی است که ممکن است گردشگر به کشور خود مراجعه کرده و متوجه شود همان جنس در کشورش بسیار ارزان تر بوده است.

مصطفی شفیعی شکیب افزود: گردشگران ترجیح می دهند که از تهران صنایع دستی خریداری کنند از این رو ما به فروشگاههای صنایع دستی در اصفهان و یا تهران اعلام می کنیم حد المقدور نرخ کالاها را روی آنها بزنند تا مسافر با اطمینان بیشتری خریداری کند؛ از سوی دیگر داشتن راهنما نرخ تورها را بالا می برد و موجب می شود صنایع دستی خریداری شده بسیار گران تر برای مسافران خارجی تمام شود.

وی گفت: برخی دیگر از آژانس های خارجی اعلام می کنند که اصلاً نمی خواهند راهنمای گردشگری داشته باشند چون آنها از فروشگاههای صنایع دستی بابت بردن مسافر به آنجا تا ٥٠ درصد هم سوبسید می گیرند برخی هم می خواهند راهنمای کشور خودشان تور آنها را راهنمایی کند این اتفاق خوبی نیست چرا که این اشتباهات تنها از سوی برخی از افراد انجام می شود و بسیاری دیگر از راهنمایان گردشگری در ایران اخلاق حرفه ای دارند و نباید در حوزه کاری آنها خدشه ای وارد شود. ما به دنبال این هستیم تا برای رفع این مشکل راه حلی پیدا کنیم.

وی گفت: تعدادی اندکی از راهنمایان هستند که تلاش می کنند نرخ تورها را تغییر دهند به عنوان مثال به رستوران دار می گویند غذای ٣٥ هزار تومانی را ٤٠ هزار تومان حساب کنند در آن صورت اضافه نرخ را برای خودشان برمی دارند و یا غذای اصلی ٢٥ هزار تومان شده و سالاد بوفه را ٣٥ هزار تومان اعلام می کنند وقتی می گوییم چطور ٢٧ نفر در رستوران غذا خورده اند و صورت حساب یک میلیون و ٨٠٠ هزار تومان شده به ما می گویند مگر در ایران زندگی نمی کنید!؟ همه این مسایل موجب می شود که هم برخی افراد چهره دیگران را تخریب کنند و هم برای آژانس دار و مسافر مشکل ایجاد شود. به همین منظور پیگیر بررسی این موضوع خواهیم شد» .

به بدبودن راهنما اعتقادی ندارم/اگر اشتباهات باقی بماند، خرید در اصفهان به صفر میرسد

رئیس جامعه تورگردانان ایران ضمن اشاره به اینکه حدود ۱۵۶ شرکت در جامعه تورگردانان ایران عضویت دارند و تورآور هستند، به خبرنگار ایمنا گفت: راهنماهایی که در ایران هستند بسیار راهنمایان خوبی هستند و این یک واقعیت است نه تعارف و تمجید. اکثر راهنماهای ایران خوب و صاحب علم و دانش هستند و تورها را بسیار خوب راهنمایی می کنند و منش بسیارخوبی دارند.

ابراهیم پورفرج افزود: ما همیشه به راهنماها می گوییم که تبلیغات منفی بر علیه ایران در این سالها زیاد شده است، توریست ها وقتی به ایران واردمی شوند بیشتر با همین راهنماها همسفر هستند و شاید هیچوقت من را به عنوان رئیس جامعه تورگردانان نبینند ولی راهنما را می بینند و رفتار و کردار و گفتار راهنما خیلی تأثیرگذار است و الحمدالله راهنمایان ما این خصوصیات مثبت را دارند؛ البته یک درصد کوچک اشکالات هم در راهنماها وجود دارد که خطا و اشتباه دارند ولی این اصلاً دلیل بر این نیست که بگوییم راهنماهای ما بد هستند.

وی با اشاره به اینکه صحبتهای مصطفی شفیعی شکیب با خبرگزاری مهر را تکذیب نمی کند، ادامه داد: آقای مصطفی شفیعی شکیب، عضو جامعه تورگردانان و عضو هیئت مدیرۀ ما هست و انسانی بسیارخوب و منطقی است ولی شاید از صحبتهای او تفسیر تُندتری شده باشد.

پورفرج گفت: آن چیزی که مسلم هست این است که راهنمایان ما خیلی خوب هستند و ازجملۀ آنها راهنمایان اصفهان هستند. ما خیلی از راهنماهای اصفهان استفاده می کنیم. من بزرگترین شرکت تورآور ایران را دارم و بی ربط از راهنماها دفاع نمی کنم بلکه واقعاً راهنمایان ما چه در اصفهان و چه در شهرهای دیگر، افراد شایسته ای هستند و خوب کار می کنند اما باید بپذیریم که درصدی از راهنماها وجود دارند که گاهاً مشکلاتی ایجاد میکنند که البته ما هم به آنها یادآوری می کنیم که این مملکت، مملکتی اسلامی است و تورهایی که به این کشور وارد می شوند تورهای فرهنگی و باید با آنها به درستی رفتار کنید تا خدای ناکرده در حق توریست اجحاف نشود.

رئیس جامعه تورگردانان ایران تصریح کرد: در هر قشری از جامعه و در هر اتحادیه و هر صنفی آدمهای خوب و بد وجود دارند اما معمولاً خوبهایمان از بدها بیشتر هستند ولی بعضی وقتها اشتباهاتی می شود که ما باید آن ها یادآوری کنیم.

ابراهیم پورفرج با تأکید بر اینکه ما نباید عنوان راهنمایان اصفهان، شیراز، تهران و یا شهرهای دیگر را بصورت اختصاصی بکار ببریم و بگوییم مثلاً راهنمایان این شهر بد هستند و آن شهر خوب هستند، افزود: من سالهای سال است که از راهنمایان اصفهان بصورت محلی و مستقیم استفاده می کنم و همۀ آنها انسانهای بسیارخوب و با ایمان و وفادار به کار و کشورشان هستند و من این الفاظ که بگویند راهنمایای فلان شهرها بد هستند را به هیچ عنوان قبول ندارم؛ اما اشتباهاتی  هم در راهنماها وجود دارد که ما باید با اتحادیه هایشان صحبت کنیم و خوبها را خوب بدانیم و به آنهایی هم که اشتباهاتی دارند یادآوری کنیم که اشتباه نکنند و توجه داشته باشند که کار ما کاری فرهنگی و اقتصادی است و باید به توریستها کمک و راهنمایی کنیم که ارزان بخرند نه اینکه کمک کنیم که گران بخرند و حتی اگر مغازه دارها اشتباه می کنند و جنسشان را با قیمتی بالا اعلام میکنند به آنها نیز یادآوری کنیم تا در حق گردشگر اجحافی صورت نگیرد.

وی خاطرنشان ساخت: من به بدبودن راهنما اصلاً اعتقاد ندارم، من برای راهنما احترام بسیار قائلم و با آنها بسیار ارتباط دارم و میدانم انسانهای وفاداری هستند و به شغل و کشورشان علاقه دارند و مطمئن هستم که تلاش میکنند تا گردشگران بهترین اجناس را با بهترین قیمتها خریداری کنند اما اشتباهاتی نیز در این زمینه وجود دارد که قرار است بعد از ماه رمضان، جامعه تورگردانان ایران جلسه ای را با حضور معاونت گردشگری کشور، رئیس اتحادیه اصناف صنایع دستی و نماینده راهنماها برگزار کند و برخی از مسائل را یادآور شویم و برخی مسائل را نیز مانع شویم تا در حق گردشگران اجحاف نشود.

رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت: گردشگرن باید به ایران و ازجمله اصفهان بیایند و خرید کنند اما اگر این اشتباهات باقی بماند، در آینده خرید در اصفهان به صفر میرسد و این به نفع مغازه دارها نیست، به نفع فروشگاه و صنایع دستی نیست. این موضوعی است که در جلسه ای که درپیش خواهیم داشت بررسی می کنیم و از معاون گردشگری، رئیس اتحادیه صنایع دستی و نماینده راهنمایان تقاضا خواهیم کرد که به این مسائل توجه کنند و به افرادی که اشتباهی را مرتکب می شوند یادآوری کنند که اشتباهی نکنند و بگذارند خرید از صنایع ازجمله صنایع دستی اصفهان صورت بگیرند و نباید کتاب لونلی پلنت آن چیزهایی را که در این باره درباره اصفهان نوشته است بنویسد.

ابراهیم پورفرج با تأکید بر اینکه راهنمایان، فروشنده ها و اتحادیه صنایع دستی باید به گونه ای رفتار کنند که اعتماد توریست برای خرید جلب شود درغیر اینصورت خرید از اصفهان خواهد رفت و در شیراز یا تهران یا سایر شهرها خرید خواهند کرد. این مسائل در جلسۀ مورد نظر حتماً بررسی خواهد شد و من خواهش میکنم خبرنگاران عزیز در اصلاح این موضوع به ما کمک کنند، مواردی است که اشتباه شده و باید اصلاح شود چراکه اگر این مسائل و اشتباهات ادامه یابد به صنایع دستی آسیب میرسد.

وی ادامه داد: توریست زیاد شده، ما نباید از زیادی سوءاستفاده کنیم بلکه باید منطقی را حاکم کنیم و ببینیم اشتباهات ایجاد شده ازسوی چه کسانی است و آن ها را اصلاح کنیم؛ نه اینکه به راهنما و فروشنده بد بگوییم بلکه باید اشتباهات را اصلاح کنیم تا توریستها افزایش یابند و خرید بیشتر بشود چراکه هرچه خرید بیشتر شود به نفع مملکتمان است و آرزوی ما این است که یکروز اگر درِ چاههای نفت بسته شد با درآمد گردشگری بتوانیم پاسخگوی همه چیز باشیم بنابراین در این عرصه همه باید به یکدیگر کمک کنیم.

هر جا سودی در میان باشد، دلال‌ها هم به آنجا نفوذ می‌کنند

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان در پنجاه و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی در تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۳ به ورود دلال‌ها به حوزه گردشگری و صنایع دستی اشاره کرد و هشدار دادکه "بالطبع هر جا سودی در میان باشد، دلال‌ها هم به آنجا نفوذ می‌کنند تا به سودی برسند. به عنوان مثال توریست را به مغازه‌های صنایع دستی و یا هتل‌های از پیش تعیین شده می‌برند تا از این میان سودی را به جیب خود سرازیر کنند و حال سؤال اینجاست که تشکیل و راه‌اندازی یک کمیته برای نظارت بر عملکرد برخی از تورلیدرها که تنها به منافع خودشان فکر می‌کنند بر عهده کیست و آیا می‌توان سامانه‌ای برای شکایت و خبررسانی از خاطی‌ها به مراجع قانونی راه انداخت؟ و در کل مرجع تشکیل چنین کمیته‌ای با کیست؟ استانداری، شهرداری و یا سازمان میراث فرهنگی؟ بدون شک تأمل و دست دست کردن برای نظارت بر عملکرد برخی تورلیدرها مشکلات فراوانی ایجاد می‌کند، چرا که توریست‌ها بدون شک از چنین کار منفعت طلبانه‌ای سر در خواهند آورد و تصویر بدی از ما ارائه خواهند داد؛ ضمن آن که حق عده‌ای دیگر که در این میان باید از ورود گردشگران به شهر به منفعتی برسند، تضییع خواهد شد".

تمام دنیا تور را به دست تورلیدرهای محلی می‌سپارند

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: برخی از لیدرها، تورها را به فروشگاههای خاص صنایع دستی هدایت می کنند تا خودشان نیز پورسانتی بگیرند که درواقع این مسئله به دلالی بیشتر شباهت دارد هرچند که این موضوع تنها شامل برخی از تورلیدرها می شوند و قطعاً بسیاری از افرادی که در جامعه تورلیدری جای دارند از این موضوع فاصله بسیار دارند و وجدان کاری در فعالیت آنها حرف اول را می زند اما دلالی در رفتار برخی از آنها سبب می شود که این موضوع نه تنها به موضوع گردشگری اصفهان و ایران آسیب برسد بلکه خود جامعه تورلیدری نیز با مشکل مواجه می شود.

عباس شیردل افزود: گاهی ازسوی هنرمندان و فروشندگان صنایع دستی شکایتهایی در این زمینه به من داده می شود و واقعاً این موضوع جای بررسی دارد که قطعاً باید توسط معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: باید به لیدرهای محلی بیشتر توجه کرد چراکه بدون شک آنها به شرایط صنایع‌دستی و محل‌های گردشگری و اوضاع فروش آگاهی بیشتری دارد و می‌تواند خدمات بهتری بدهد.

رئیس اتحادیه صنایع‌دستی استان اصفهان با اشاره به اینکه دلالی برخی از تور لیدرها یکی از اصلی‌ترین مشکلات قشر صنایع‌دستی است، گفت: اقدامی که ما در حیطه اتحادیه صنایع دستی می توانیم انجام دهیم برچسب‌های قیمت به زبان فارسی و انگلیسی است که این کار سبب جلوگیری از برخی تخلفهای این حوزه می شود اما وجود مدیریت واحد برای صنایع دستی و نظارت بیش از پیش حوزه گردشگری و جامعه تورگردانی، ازجمله عواملی است که می تواند اعتماد توریست ها را برای خرید جلب کند و آینده خوبی را برای صنایع دستی اصفهان فراهم کند.

تورلیدرهای متخلف شناسایی می شوند

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهارداشت: یکی از راههای مقابله با هدایت گردشگران به فروشگاههای صنایع دستی که توسط برخی تورلیدرها از قبل درنظرگرفته شده، نرخ‌گذاری در مکان‌های مرکزی محل رفت و آمد توریست و مراکز فروش صنایع دستی است که این نرخ نامه به دو زبان فارسی و انگلیسی از سوی اتحادیه صنایع دستی در حال انجام است تا بر اساس قیمت هر جنس، صنایع دستی بر اساس تعرفه به فروش برسد.

فریدون اله یاری افزود: معضل دلالی شامل برخی تورگردانان می شود و قطعاً این موضوع را به هیچ عنوان نمی توان به کل جامعۀ تورگردانی تعمیم داد اما به هرحال باید با اخلاق غیرحرفه ای برخی تورگردانان در این زمینه مقابله کرد.

 وی گفت: درحال حاضر این موضوع از طریق اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان و به صورت ویژه معاونت گردشگری استان، در حال بررسی است تا با برنامه ای منسجم و ساز و کاری متمرکزتر بتوانیم کنترل بیشتری بر روی این موضوع داشته باشیم و تخلفات شناسایی و برخوردهای لازم با آنها صورت گیرد.

تدوین مرامنامه برای جلوگیری از تخلف راهنمایان گردشگری

دبیر جامعه تورگردانان ایران پیرو انتشار خبر مربوط به توصیه آژانس های ژاپنی به گردشگران برای عدم خرید صنایع دستی از فروشگاه های استان اصفهان همراه با راهنمای گردشگری ایرانی گفت: آژانس های توریستی خارجی به گردشگران خود هنگام سفر به ایران اعلام می کنند که از اصفهان صنایع دستی نخرند؛ شاید یکی از علت های آن این باشد که صنایع دستی در کشورمان شناسنامه ندارد، اگر هر محصول و صنایع دستی ما شناسنامه داشت مشخص بود که چه جنسی با کیفیت تر و چه جنسی بی کیفیت تر است، نرخ آن چیست و کجا باید آن را تهیه کرد. باید اتحادیه های صنایع دستی در این موضوع ورود پیدا کنند و دادن شناسنامه به هر اثر را مدیریت کنند تا نگاه های منفی از روی این موضوع برداشته شود.

هادی شیرازی افزود: راهنمایان پیشانی صنعت گردشگری ما هستند. آژانس های گردشگری تلاش زیادی می کنند که افراد خارجی را جذب کرده و به ایران بیاورند حتی در نمایشگاه ها شرکت می کنند و بازاریابی کرده تا عده کمی حاضر به سفر در ایران شوند و در نهایت آنها را به راهنمای گردشگری می سپارد اگر آن گروه راضی به کشورش برگردد مشخص است که راهنما حرفه ای و منصف بوده است و اگر ناکارآمد بوده باشد آن گروه ناراضی بر می گردد.

وی تصریح کرد: چندین بار راهکارهای متفاوتی را پیشنهاد کرده ایم و در حال حاضر هم مرامنامه ای در حال نوشتن است تا اگر راهنمایان و یا همکاران دیگر تخطی کردند در حد وظیفه خودمان آن را مدیریت کنیم و به همکاران دیگر بگوییم که دیگر با آن فرد همکاری نکنند. این مرام نامه برای راهنمایان گردشگری نیز هست. این مرام نامه با همکاری جامعه تورگردانان و جامعه راهنمایان گردشگری در حال تهیه است.

متأسفانه یکی از معضلاتی که مدتهاست درباره برخی از تورگردان در اصفهان وجود دارد، این است که برخی از تورلیدرها سودجویی و واسطه‌گری را بر راهنمایی ارجح دانسته اند و گردشگران را به سمت فروشگاه‌های صنایع دستی مشخص برده و کالاهای صنایع دستی را گران‌تر از قیمت واقعی به گردشگر می‌فروشند و درصدی را به عنوان حق کمیسیون از فروشنده دریافت می‌کنند. قطعاً این معضل تنها در برخی راهنمایان بچشم می خورد و نمی توان با قطعیت انگشت اتهام را به سوی راهنمایانی گرفت که شاید راهنمایان محلی هم نباشند اما همین مسئله تا جایی پیش رفته که در کتاب بین المللی لونلی پلنت نیز عنوان شده است! این درحالی است که اصفهان شهر جهانی صنایع دستی است و شهر جهانی خلاق در حوزه صنایع دستی نیز نام گرفته است! بنابراین یک عزم ملی نیاز است و لازم است اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و در رأس آن معاونت گردشگری کشور و استان اصفهان، جامعه تورگردانان ایران و همچنین اتحادیه صنایع دستی این موضوع را بصورت جدی مورد توجه قرار دهند. در دورانی که با ورود بی سابقه گردشگران خارجی به کشور روبرو هستیم جای تأمل است که گردشگران به اصفهان بیایند و صنایع دستی بی بدیل اصفهان را نخرند!

شیرین مستغاثی

کد خبر 307164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.