نوسانات نرخ ارز همخوان با اقتصاد مقاومتی نیست/نبض بازار ارز در دست دلالان

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: نوسانات نرخ ارز از عوامل بسیار مهم و تاثیرگذار بر تولید بوده و در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است.

سیدناصر موسوی لارگانی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادی ایمنا با انتقاد از نوسانات شدید نرخ ارز، اظهار داشت: این نوسانات در کنار عدم حمایت از تولید ملی و واردات، مثلت مشکلات پیش‌روی تولید ملی است و یکی از بزرگترین دغدغه‌های موجود در این رابطه، واردات و بی‌توجهی به تولید داخلی است.

وی افزود: نوسانات نرخ ارز از دیگر عوامل بسیار مهم تاثیرگذار بر تولیدات ملی بوده که در سال‌های گذشته مشکلات بسیاری را برای صنعت و اقتصاد ایجاد کرده است.

نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تعیین نرخ ارز در بودجه ۹۶، بیان داشت: اگر هدف دولت این است که دلار را تک‌نرخی کند، با فاصله قیمت اعلام شده با نرخ ارز آزاد، هیچ‌گاه نمی‌تواند به این هدف مهم دست یابد.

وی تصریح کرد: با تک نرخی نشدن ارز، دلالان به پول بیشتری دست می‌یابند و نبض بازار را در دست می‌گیرند.

موسوی لارگانی با انتقاد از اینکه امروز همه‌چیز به نرخ ارز وابسته است، افزود: متاسفانه اگر روزی نرخ ارز در بازار افزایش یابد شاهد آن هستیم که این امر حتی بر نرخ لبنیات هم تاثیر می‌گذارد در حالیکه درآمد مردم ما با ریال است و نه با ارز.

وی کاهش قدرت خرید مردم را عامل منفی دیگر در افزایش قیمت ارز دانست و گفت: اگر هزینه‌ها با درآمدها مطابقت داشته باشد، مشکلی نیست، اما متاسفانه در حال حاضر هزینه‌ها نسبت به درآمد مردم بیشتر است و برای همین مشکل‌زا می‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس تک‌نرخی شدن نرخ ارز و تعیین قیمت واحد را ضروری دانست و افزود: چه در خیابان، چه در صرافی و چه در بانک، ارز باید یک قیمت واحد داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت وعده تک نرخی شدن ارز را داد، اما نتوانست اجرا کند، اظهار داشت: دولت در بودجه سال ۹۶ هم پیشنهاد افزایش نرخ دلار را داد که به نظرم، این افزایش منطقی نبود.

موسوی لارگانی اضافه کرد: پیشنهاد ۳۳۰۰ تومانی دولت برای بودجه سال ۹۶، یکی از عوامل افزایش قیمت نرخ دلار است.

وی تاکید کرد: اختیار تک نرخی کردن ارز در دست بانک مرکزی و دولت است و مجلس فقط می‌تواند تذکر بدهد.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه آیا مجلس به دنبال این است که دولت را مکلف به تک نرخی کردن ارز کند؟ گفت: بنده با نرخ ۳۳۰۰ تومان هم موافق نیستم، قیمت ارز در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نباید از حد ۳۱۰۰ تومان یا ۳۲۰۰ تومان، بیشتر بالا می‌رفت.

وی ادامه داد: بانک مرکزی بگوید مثلا قرار است از امشب قیمت ارز تک نرخی و ۳۶۰۰ تومان شود یا ۴ هزار تومان شود، اما در نظر داشته باشیم که یک عده برای تولید و اشتغال کشور، پا در میدان گذاشته و وام ارزی گرفته‌اند که کار ایجاد کنند، اما نرخ ارز مثلا یک مرتبه هزار تومان افزایش می‌یابد و زندگی آنان نابود می‌شود.

موسوی لارگانی عدم تک نرخی شدن ارز را به نفع دلالان دانست و خاطرنشان کرد: عده‌ای ارز را در خانه خودشان نگهداری کرده‌اند و یک شبه، تریلیاردر می‌شوند، به هر حال بانک مرکزی و دولت باید با تک نرخی کردن ارز تکلیف فعالان بخش تولید و صنعت را که قبلا بدهی داشته‌اند، روشن کنند.

کد خبر 306976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.