بدهی پنج هزار میلیاردی دولت به قطعه‌سازان/رقابت‌پذیری گامی بلند در جهت ارتقا کیفیت خودرو

رضایی کارشناس صنعت خودرو با تاکبد بر اینکه درشرایط فعلی دولت به قطعه سازان ۵ هزار میلیارد بدهکار است در صورتی که توجه بیشتر به این صنعت موجب رشد صنعت خواهد شد، گفت: اگر بستر رقابت پذیری در بازار قطعه سازی و تولید خودرو در کشور فراهم نشود ما نمی توانیم به تولید خودروی باکیفیت برسیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میثم رضایی کارشناس صنعت خودرو شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب با موضوع ارتقا کیفیت خودرو، اظهار داشت: همواره ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی دغدغه مردم و مسئولین بوده است و همچنان نارضایتی ها وجود دارد.

 وی با تاکید بر اینکه خودروسازان ما به دلیل تحریم هایی که در سال های اخیر بر کشور اعمال شد خودرو و قطعات را از کشورهای خارجی و چین وارد کردند، تصریح کرد: متاسفانه این باعث آسیب های فراوانی به صنعت خودرو سازی در کشور ما شده است.

 این کارشناس صنعت خودرو افزود: پژو فرانسه هم در زمان تحریم ها ایران را رها کرد و آن زمان بدترین دوران کیفیت قطعات و خودروسازی ما بوده است و از این نظر ما باید بیشتر از گذشته در حوزه قطعه سازی و تولید خودرو تلاش کنیم تا به وضعیت مطلوب برسیم.

 ضرورت فراهم سازی بستر رقابت پذیری در بازار خودرو

وی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی، گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی هم به واگذاری بخش های دولتی به بخش خصوصی بسیار اشاره شده است زیرا باید واگذار کنیم تا انگیزه و رقابت ایجاد شود.

رضایی با بیان اینکه اگر بستر رقابت پذیری در بازار قطعه سازی و تولید خودرو فراهم نشود ما نمی توانیم به تولید خودروی باکیفیت برسیم، افزود: این در حالیست که قیمت و کیفیت خودروهایی که امروز به کشور وارد می شوند بسیار بالاست و عده ای خاص می توانند از آنها استفاده کنند و در این حالت حتما باید به موضوع انتقال تکنولوژی توجه بیشتری شود.

وی گفت: نکته مهم در این حوزه، این است که خودروسازان داخلی به قطعه سازان وابسته اند و درشرایط فعلی دولت به قطعه سازان ۵ هزار میلیارد بدهکار است در صورتی که توجه بیشتر و رسیدن به قطعه سازان باعث رشد صنعت خواهد شد.

 این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه آنچه باید توجه کرد این است که ما قرار است قطعات را برای تعمیر خودرو تولید کنیم یا تولید خودروهای داخلی که این دو مقوله با یکدیگر بسیار متفاوت اند، بیان داشت: زمانی که پژو فرانسه ایران را رها کرد ما برای تامین قطعات خودروهای تولیدی و تعمیرات بسیار مشکل داشتیم و آنها امروز دوباره به بازار کشور بازگشته اند.

پیش بینی افزایش چهاردرصدی قیمت قطعات خودرو

وی گفت: خودروی رنو که قرار بود در داخل کشور تولید شود با گذشت ۲ سال هنوز هم به صورت کامل از خارج وارد می شود و خبری از تولید آن در داخل کشور نیست و در این وضعیت باید به توان داخلی تکیه کرد و صنعت خودروسازی را پیش برد.

 رضایی افزود: ما موافق تولید قطعات در داخل کشور هستیم در صورتی که تمامی قطعات به صورت عمده از کشورهای خارجی وارد می شود و پیش بینی ها به این صورت است که با محدودیت هایی که دولت برای واردات خودروهای خارجی در نظر گرفته است شاهد افزایش قیمت ۳ الی ۴ درصد خواهیم بود.

تولید ۶۰ درصد قطعات خودرو رنو در ایران

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران دیگر مهمان برنامه با بیان اینکه خودروهای کنونی در بازار از کیفیت مطلوبی برخوردارند، گفت: مدل برخی از خودروهای ما به ۲۵ سال قبل برمی گردد که با توجه به پیشرفت خودروهای اخیر مردم تصور می کنند این خودروها کیفیت پایینی دارند که این باور درستی نیست.

 محمدرضا نجفی منش با اشاره به توان بالای قطعه سازان داخلی یادآور شد: قطعه سازان داخلی توان بالایی برای تولید قطعات خودروهای جدید دارند، از جمله برای رنو که تا ۶۰ درصد قطعات در داخل کشور تولید می شود البته قرار است این میزان به ۸۰ درصد افزایش یابد.

وی افزود: بعد از برجام ما منتظر بازگشت قطعه سازان بزرگ بودیم که این امر محقق شد از جمله شرکت بوش و چند شرکت دیگر که نسبت به قبل از برجام گام ها را فراتر برده و امروز به سرمایه گذاری در ایران علاقه نشان می دهند.

شروع فعالیت قطعه سازان و خودروسازان بزرگ در ایران به زودی

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران از حضور اکثر قطعه سازان و خودروسازان بزرگ در ایران خبر داد که به دنبال خرید زمین و احداث کارخانه هستند تا کارشان را در ایران شروع کنند.

وی تاکید کرد: ما امروز قادریم علاوه بر تامین قطعات خودرو نسبت به صادرات آن نیز اقدام کنیم.

نجفی منش با بیان اینکه رقابت در کیفیت قطعات خودرو در بین تولیدکنندگان خارجی و داخلی شدت گرفته است، افزود: این امر اتفاق خوبی است زیرا زمانی که قیمت خودروها افزایش می یابد بحث ستاره در کیفیت خودرو معنا و مفهوم یافته، رقابت بین تولیدکنندگان معنای اصلی خود را نشان می دهد.

تولید ۶۰ درصد قطعات خودروهای داخلی در کشور

وی همچنین به افزایش تولید خودرو در کشور اشاره کرد و گفت: از برجام حدودا یک سال می گذرد، در حال حاضر میزان تولید خودرو در کشور بیش از ۶۰۰ دستگاه در روز است که ۶۰ درصد از قطعات آن در داخل تولید می شود، ما در مورد رنو به دنبال تولید قطعات این خودرو تا ۸۰ درصد و در مورد پژو نیز تا بیش از ۸۵ درصد در داخل کشور هستیم که البته این امر هنوز محقق نشده اما باید به این مرحله برسیم و خواهیم رسید.

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران با بیان اینکه خودروسازان داخلی دو هدف «به روز بودن» و «صادرات قطعه به خارج از کشور» را سرلوحه خود قرار داده اند، افزود: این دو هدف موجب شده تا از حضور خودروسازان خارجی استقبال کنیم زیرا در همکاری متقابل این دو هدف محقق می شود و به کمک همین خودروسازان خارجی پای ما به صادرات قطعات به بازارهای جهانی باز می شود که اتفاق فرخنده ای برای صنعت خودروسازی در کشور به حساب می آید.

وی همچنین به اتکا به توان داخلی و عمل به تعهدات صنعت خودروسازی کشور به شرکای خارجی اشاره کرد و گفت: ما در برهه ای بدون نیاز به واردات خارجی، خودمان قطعات مورد نیاز را تامین کردیم که نشان دهنده توانمندی بالای داخلی است، درست است که بدهی های ما زیاد است اما در مقابل سفارش های زیادی هم دریافت کرده ایم که به واسطه آن می توانیم بدهی های خود را بپردازیم.

تمایل خودروسازان خارجی به همکاری با ایران فارغ از تهدیدات آمریکا

نجفی منش با بیان اینکه امروز خودروسازان خارجی فارغ از تهدیدات آمریکا علاقمند به همکاری با ایران هستند تاکید کرد: در گذشته خودروسازان خارجی تحت فرمان ایالات متحده بودند اما امروز در مقابل آمریکا ایستاده و بر خلاف تهدیدات بین المللی علاقمند به همکاری با ایران هستند.

وی  در ادامه از برنامه طراحی خودروی داخلی در کنار مشاوران بین المللی خبر داد و گفت: در حال حاضر برنامه ما در سال ۹۶، تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در کشور است.

عضو انجمن صنایع قطعه سازی همگن ایران با اعتقاد بر اینکه دولت باید برنامه ریزی هایش را براساس حمایت از تولیدات داخلی تنظیم کند، تصریح کرد: براین اساس دولت به دنبال پایین بودن نرخ مبادله ای است تا رفاه حال مردم تامین شود که اگر این نرخ آزاد شود واردات هر کالایی مقرون به صرفه تر از ساخت آن در داخل کشوراست و نتیجه ای جز نابودی اقتصاد کشور ندارد.

کد خبر 306778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.