مبارزه با سیکل قاعدگی در ماه رمضان باعث لخته شدن خون در عروق مغزمی شود

یکی از دغدغه های بیماران در ماه رمضان روزه داری و چگونگی مصرف داروها می باشد، در این ماه تغییرات بسیار زیادی در فرایندهای معمولی بدن رخ می دهد که این امر می تواند بر روی وضعیت بیماری و دارو درمانی افراد تأثیر بگذارد.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، در ایام روزه داری بیماران هرگز نباید وعده های دارویی خود را خودسرانه حذف نمایند، چرا که این عمل باعث ایجاد اختلال در روند درمان می شود، بنابراین قبل از هر اقدامی حتمأ باید با پزشک معالج خود در این زمینه مشورت نمایند.

قطع یکباره برخی داروها بسیار خطرناک است، تغییر تعداد دفعات مصرف دارو، زمان مصرف دارو و عدم رعایت فاصله زمانی مصرف دارو می تواند باعث تغییر اثربخشی و تأثیر داروها در بدن شود و مشکلات درمانی ایجاد نماید.

درباره تغییر خودسرانه میزان و زمان مصرف داروها گفتگویی را با «دکتر جواد کبریایی زاده - مسؤل مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم» انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:

اهمیت مصرف داروها در زمان روزه داری چقدر است؟

روزه داری احساس خوشایندی است که همه علاقمند هستند در این مسأله معنوی شرکت کنند ام افرادی ممکن است در خانواده ها به دلیل بیماری نتوانند روزه بگیرند.

همین افراد در بسیاری از موارد اگر تحت نظر پزشک باشند می توانند روزه بگیرند و از احساس بیماری و ناتوان بودن خارج شوند.

تغییر خودسرانه میزان و زمان مصرف دارو یا مداخله در درمان طی ایام روزه داری برای گرفتن روزه برای بیماران بسیار مخاطره آمیز است.

تغییر دوز مصرف و زمان آنها باید طبق نظر پزشک باشد، در بسیاری از موارد پزشکان با تغییر زمان یا دور مصرفی دارو  یا انتخاب داروهای دیگر، شرایط رابرای روزه داری بیمار فراهم می کند.

در مواردی هم ممکن است پزشک تشخیص دهد که روزه داری برای بیمار به  صلاح نیست و البته بیماران باید تسلیم نظر پزشک خود باشند.

افراد تا چه مرزی از بیماری می توانند در مصرف داروها تغییر دهند؟

افرادی که در ارگان های بدن اختلال دارند، به خصوص بیماران کلیوی به هیچ عنوان بدون نظر پزشک نباید روزه بگیرند.

بیماران دیابتی، فشارخونی، قلب و عروق، آسم، اعصاب و روان و صرع بدون مشورت پزشک هیچ اقدامی در تغییر زمان و میزان مصرف داروها نباید انجام دهند.

اما همین بیماران در مواردی ممکن است اجازه داشته باشند روزه بگیرند.

به عنوان مثال چنانچه بیماران صرعی خودسرانه دوز داروهای خود را تغییر دهد، اگر حمله صرع در آنها اتفاق افتد، حتی اگر دو سال هم درمان شده باشد بازهم به خانه اول باز می گردند.

اما همین بیمار اگر پزشک دوز یازمان مصرف دارویشان را تغییر دهد، می تواند روزه بگیرد.

چه بیمارانی می توانند با خیال راحت تغییراتی در زمان مصرف داروهای خود ایجاد کنند و روزه بگیرند؟

برخی از بیماری ها هستند که علامت درمانی می شوند، مثلاً بیمارانی که درد مفاصل دارند یا شکستگی که با یک مُسکن درد آنها برطرف می شود، در طول یک شبانه روز یک مسکن مصرف می کند و مشکلی ندارد، می تواند این مسکن را بین وعده افطار تا سحر مصرف کند.

در برخی از موارد بیمار فقط مهار کننده اسید معده مصرف می کند، این بیمار می تواند قبل از مصرف سحری داروی خود را استفاده کند

اما در برخی از بیماران مثل بیماران عفونی، داروهایی که برای بیماران عفونی استفاده می شود ممکن است تک دوز باشد و در مواردی ۳ تا ۴ بار در روز باید مصرف شود یا آنتی بیوتیک ها که باید روزانه ۳ بار مصرف شوند را می توان داروهای جایگزین با روزی یک وعده پیشنهاد داد، البته این در مورد تمام بیماران عفونی و آنتی بیوتیک ها صادق نیست.

شما برای بیماران روزه دار چه توصیه های تغذیه ای دارید؟

اگر نوسان قند خون بیماران دیابتی بالا نباشد، رژیم های خاصی که مقدار کربوهیدارات آنها مشخص شده باشد، می توانند روزه بگیرند.

اگر شغل آنها کم تحرک باشد می توانند روزه بگیرند.

در مورد فشار خون مقدار نمک دریافتی بسیار مهم است، اگر میزان نمک دریافتی آنها مشخص و طبق تظر پزشک باشد، باید غذای او جدا از دیگر افراد خانواده تهیه شود و در آن صورت می توانند روزه بگیرند.

آیا حجم و روند خوردن غذا می تواند در این راستا کمک کند؟

حجم غذا را بیشتر برای افرادی که چربی خون دارند و بیمار قلبی هستند، میزان دربافت چربی ها بسیار مهم است.

در دیابتی ها میزان مصرف کربوهیدرات ها مهم است، برای بیماران کلیوی که در کل شرایط تغییر می کند،   معمولا به آنها توصیه می شود که روزه نگیرند یا اگر روزه می گیرند، میزان آب دریافتی آنها باید مشخص شود.

خانم ها دوست دارند همه ایام ماه مبارک رمضان را روزه داری کنند اما سیستم بدن آنها به دلیل قاعدگی اجازه چنین کاری را به آنها نمی دهد، اما گاهی افراد دخالت در این سیکل می کنند تا بتوانند هر روز این ماه مبارک را روزه بگیرند، نظر شما در این باره چیست؟

در مدت قاعدگی خداوند اعمالی را از دوش خانم ها برداشته است، اگر خانم ها برای گرفتن روزه داروهایی را استفاده کنند، عارضه هایی در آنها ایجاد می شود.

اول اینکه هورمون های بدن خانم ها را به هم می ریزد و همچنین لخته شدن خون در عروق پا و دیگر قسمت های بدن یا حتی مغز اتفاق می افتد

مواردی داشتیم خانم ها که هنگام زیارت یا ایام روزه داری داروهایی را مصرف کرده اند و دچار لخته شدن خون در عروق مغز شدند و امکان انجام  هیچ اقدام درمانی برای آنها وجود نداشته است.

توصیه می شود اگر برای این ایام هم دارو استفاده می کنند، بدون نظر پزشک متخصص زنان نباشد.

کد خبر 306636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.