بیماران گوارشی بخوانند/ روزه‌داری برای افرادی که سوء هاضمه دارند ممنوع است

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟ روزه داری در ماه رمضان یکی از عبادات تاکید شده در دین است، اما این عبادت موکد نیز در مواردی از دوش فرد برداشته می شود. یکی از مهمترین مواردی که مانع از روزه گرفتن در ماه رمضان می شود، بیماری است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، «اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.» این، پاسخ مراجع عظام در پاسخ به استفتایی است که می‌پرسد: «اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند، آیا عمل به گفته او واجب است؟» نباید فراموش کنیم که کتاب آسمانی‌مان توصیه‌های زیادی درخصوص حفظ سلامت، این نعمت گرانبهای خدادادی به ما داشته است. نباید یادمان برود که هدف از این ماه، تزکیه نفس و عبادت است نه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن به خصوص اگر این امتناع در شرایطی باشد که سلامت دستگاه‌های متعدد بدن ما را تهدید کند.

اگر دچار بیماری مزمن یا شرایط خاص جسمی هستید، به شما توصیه می‌کنیم پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درخصوص مصرف داروهای خود و اینکه آیا روزه برای شما ممنوعیتی دارد یا نه، از ایشان کسب اجازه کنید. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع از اساتید دانشگاه خواسته‌ایم تا نظرات علمی خود را در این خصوص بیان کنند.

دکتر پیمان ادیبی، فوق‌تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص مبتلایان به بیماری های گوارشی که می خواهند روزه بگیرند گفت: اغلب مشکلات گوارشی و اختلالات مربوط به دستگاه‌ گوارش به دلیل رعایت نکردن رژیم غذایی سالم، پرخوری و افراط در بعضی گروه‌های غذایی و البته تحرک نداشتن است، یعنی اسهال مزمن، یبوست مزمن و مشکلات سوءهاضمه بدون زخم یا مشکلات روده تحریک‌پذیر که قسمتی از مشکلات قابل تقسیم‌بندی گوارشی است طی ماه مبارک رمضان تشدید می‌شوند و علایم آنها بدتر خواهد شد ولی هیچ‌کدام ضرر عمده‌ای را متوجه فرد نمی‌کند و موجبات خون‌ریزی و غیره را فراهم نمی‌کند که جزو موارد منع روزه‌داری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: بیماری‌هایی هستند که برای فرد مبتلا باید در ممنوعیت روزه تاکید کرد، این بیماری ها شامل موارد زیر است.

▪ مبتلایان به زخم معده: زخم‌های فعال دستگاه گوارش شامل زخم معده و زخم اثنی‌عشرهستند. اگر شما به تازگی آندوسکوپی کرده‌اید و تشخیص زخم معده داده شده، باید از روزه گرفتن بپرهیزید.

▪ مبتلایان به مشکل کبدی: بیماران کبدی که تحت درمان هستند و علایم پیشرفته کبدی ندارند. برای مثال اگر نارسایی‌کبد یا سیروز کبدی پیش نیامده است، می‌توانند با نظر پزشک خود داروهای خود را تنظیم کرده و روزه بگیرند اما اگر به نارسایی کبد یا مشکلات کبدی به همراه تورم بدن دچارند و تنظیم پروتئین بدن و دیگر فاکتورهای حیاتی آنها از طریق داروها تحت کنترل درآمده است، هرگز نباید روزه بگیرند.

▪ کولیت اولسروز: کسانی که بیماری‌ کولیت اولسروز یا کرون دارند به دلیل تشدید مشکلات در اثر روزه‌داری بهتر است از روزه‌داری اجتناب کنند.

▪ مبتلایان به یبوست: درباره کسانی که به یبوست مزمن دچارند باید توضیح دهم که کم‌آبی بدن یبوست شما را تشدید خواهد کرد. با این وجود اگر تمایل دارید روزه بگیرید برای جلوگیری از مشکل جدی‌تر، حجم مواد فیبری مانند میوه و سبزی‌ها را در وعده غذایی خود بیشتر کنید. تحرک داشته باشید و در طول شبانه‌روز ۸ تا ۱۰ لیوان مایعات بنوشید. مصرف چای را کم کنید.

▪ مبتلایان به سوءهاضمه: از نظر علمی روزه‌داری برای کسانی که سوءهاضمه دارند هیچ معنی ندارد و قطعا علامت‌های شما تشدید خواهد شد اما این تصمیم‌گیری به عهده شماست و امیدوارم با توصیه‌های ما موفق به روزه‌داری شوید. به طور معمول افراد زیادی هستند که علایم برگشت اسید، حالت ترش کردن، سوزش سردل و بدمزه شدن دهان را تا به حال تجربه کرده‌اند و این افراد به طور عمده در اثر خالی ماندن معده‌شان و ترشح اسید معده، علایم‌شان تشدید می‌شود ولی به هر حال تصمیم با شماست. چنانچه این گروه تمایل دارند روزه بگیرند برای جلوگیری از این حالات ناخوشایند باید پیش از مصرف سحری و افطاری داروهای خود را استفاده کنند و سعی کنند حجم وعده غذایی‌شان کم باشد و پرخوری نکنند. از مصرف چای با حجم زیاد و به خصوص چای پررنگ و قهوه بپرهیزند. غذاهایی که کم‌چربی و کم‌ادویه باشد مصرف کنند تا بتوانند روزه‌شان را بگیرند.

کد خبر 305722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.