سه ماهه نخست بارداری روزه گرفتن ممنوع است

کدام بیماران نباید روزه بگیرند؟ روزه داری در ماه رمضان یکی از عبادات تاکید شده در دین است، اما این عبادت موکد نیز در مواردی از دوش فرد برداشته می شود. یکی از مهمترین مواردی که مانع از روزه گرفتن در ماه رمضان می شود، بیماری است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری ایمنا، «اگر مکلف از گفته پزشک یقین پیدا کند که روزه برای او ضرر دارد و یا از گفته وی یا منشأ عقلایی دیگری برای او خوف از ضرر حاصل شود، روزه گرفتن برای او واجب نیست، بلکه جایز هم نیست.» این، پاسخ مراجع عظام در پاسخ به استفتایی است که می‌پرسد: «اگر پزشک شخصی را از روزه گرفتن منع کند، آیا عمل به گفته او واجب است؟» نباید فراموش کنیم که کتاب آسمانی‌مان توصیه‌های زیادی درخصوص حفظ سلامت، این نعمت گرانبهای خدادادی به ما داشته است. نباید یادمان برود که هدف از این ماه، تزکیه نفس و عبادت است نه فقط پرهیز از خوردن و آشامیدن به خصوص اگر این امتناع در شرایطی باشد که سلامت دستگاه‌های متعدد بدن ما را تهدید کند.

اگر دچار بیماری مزمن یا شرایط خاص جسمی هستید، به شما توصیه می‌کنیم پیش از آغاز ماه رمضان و ایام روزه‌داری با پزشک متخصص خود مشورت کنید و درخصوص مصرف داروهای خود و اینکه آیا روزه برای شما ممنوعیتی دارد یا نه، از ایشان کسب اجازه کنید. برای آشنایی بیشتر شما با این موضوع از اساتید دانشگاه خواسته‌ایم تا نظرات علمی خود را در این خصوص بیان کنند.

دکتر مریم پوررضا، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص روزه داری در دوران بارداری گفت:  داشتن تغذیه خوب و مناسب در تمام دوران زندگی ضامن بقا و سلامت ما انسان‌ها است اما برخی از دوره‌های آسیب‌پذیر در زندگی ما وجود دارند که بارداری و شیردهی از آن جمله‌اند و از اهمیت ویژهای برخوردارند. در سه ماهه نخست بارداری ما اصلا جایز نمی‌دانیم که خانم‌ها روزه بگیرند چون سلول‌های حیاتی بدن جنین در حال رشد بوده و نیازمند تغذیه از خون مادر است.

وی افزود: خوشبختانه بیشتر مادران باردار و شیرده متوجه این اهمیت ویژه هستند و خودشان بیشتر از هر چیز، به سلامت جنین در دوران بارداری و کودکی که با شیرمادر تغذیه می‌شود در دوران شیردهی اهمیت می‌دهند. حتی رژیم غذایی دوران بارداری آن‌قدر پراهمیت است که ما به مادرانی که رژیم‌های غذایی خاص دارند، برای مثال گیاه‌خوار هستند توصیه می‌کنیم رژیم متعادلی را در نظر بگیرند که حاوی همه مواد غذایی باشد و جنین بتواند از فواید همه گروه‌های غلات، گوشت، انواع میوه‌ها و شیر بهره بگیرد.

این پزشک تاکید کرد: البته بعضی مادران هستند که در سه ماهه دوم یا سوم بارداری هستند و تمایل دارند روزه بگیرند. ما به آنها توصیه می‌کنیم مخاطرات احتمالی این کار را بشناسند. وظیفه سلامتی و رشد یک انسان دیگر برعهده آنهاست و باید تصمیم بگیرند. درباره شیردهی شخصا منع روزه‌داری را نمی‌گویم و به عهده مادر می‌گذارم اما به خانم‌ها می‌گویم که قطعا برای افزایش شیر، باید در روز مایعات مصرف کنید و میوه و سبزی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا بتوانید، کودکتان را از نعمت شیر خود برخوردار کنید و اگر قرار است روزه بگیرید باید این موضوع را در ذهن داشته باشید که شیر شما کم خواهد شد.

کد خبر 305716

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.