تمدید طرح مالیات برارزش‌افزوده طلا برای چهارمین بار غیرممکن است

اجرای قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده، که به طور آزمایشی برای پنج سال (تا سال ۹۲) تصویب شده بود، تا پایان امسال نیز تمدید شده تا مجلس قانون جدید را تصویب کند.

به گزارش ایمنا، صنعت طلا و جواهر یکی از بخش‌هایی بود که در ابتدای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، از اجرای آن سرباز می‌زد و حتی در آن زمان فعالان این صنعت تلاش کردند تا با بستن واحدهای صنفی خود، در برابر اجرای آن مقاومت کنند اما در نهایت به این کار تن دادند.

میزان مالیات بر ارزش افزوده که بر محصول نهایی وضع و از مصرف کننده اخذ می شود، اکنون ۹ درصد است.

اعمال معافیت‌های مالیاتی در صنعت طلا و جواهر یکی از وعده‌هایی بود که دولت در تهیه لایحه جدید آن را مطرح کرد، زیرا به عقیده کارشناسان اقتصادی، اعمال مالیات ۹ درصدی موجب شده بود تا بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در سال‌های گذشته تعطیل شوند.

طلا یک کالای مصرفی نیست و تنها چیزی که در طلا هنگام فروش از بین می‌رود اجرت ساخت آن بوده و اصل کالا قابل خرید است، بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود.

قانون مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال ۸۹ به صنف طلا و جواهر ابلاغ و از اعضای این صنف خواسته شد که برای ثبت نام اقدام کنند. تقریبا تمامی اعضای این صنف اقدام به ثبت نام در سایت خواسته شده کردند و هر سه ماه یک بار اظهارنامه های خود را اعلام و ثبت کردند.

از همان شروع اجرای قانون مورد نظر این صنف با مشکلات زیادی روبرو شد. دلیل این امر این است که سازمان امور مالیاتی نظرش راجع به قانون ارزش افزوده برای طلا، اخذ مالیات از کل فروش طلا است.

به عنوان مثال اگر قیمت یک گرم طلای خام ۱۱۵۰۰۰ تومان و اجرت متوسط برای هر گرم کار ساخته شده ۱۵۰۰۰ تومان در نظر بگیریم مبلغ طلا و اجرت برای هر گرم می شود ۱۳۰۰۰۰ تومان و به این مبلغ ۷ درصد سود فروشنده نهایی (مغازه خرده فروشی) اضافه می شود. در نهایت مبلغ هر گرم طلای ساخته شده با اجرت و سود مغازه دار می شود ۱۳۹۰۰۰ تومان.

بنا بر آنچه سازمان امور مالیاتی می‌گوید که به این مبلغ ۹ درصد هم ارزش افزوده اضافه و از مشتری اخذ و به این سازمان پرداخت شود. یعنی برای هر گرم فروش طلا حدود ۱۲۵۰۰ تومان هم به مبلغ فوق اضافه شود. (در واقع مالیاتی که سازمان امور مالیاتی برای ارزش افزوده یک گرم طلا طلب می کند از سود مغازه دار بیشتر است.)

حالا ما به نحوی اجرای قانون ارزش افزوده در مورد طلا اعتراض داریم و می‌گوییم طلا یک کالای مصرفی نیست و تنها چیزی که در طلا هنگام فروش از بین می‌رود اجرت ساخت آن بوده واصل کالا قابل خرید است. ضمن اینکه باید در نظر گرفت طلا کالایی است که مجددا وارد چرخه شده و دوباره تبدیل به محصول ساخته شده می شود. به عنوان مثال از یک کیلو طلا که قرار است چندین بار ساخته شده و دوباره ذوب گشته و مجددا ساخته شود چند بار ارزش افزوده اخذ خواهد شد؟

بنابراین مالیات بر ارزش افزوده باید از اجرت ساخت محاسبه و اخذ شود. مثال بالا را در نظر می‌گیریم که برای هر گرم طلا با مبالغ ذکر شده ۱۲۵۰۰ تومان مالیات ارزش افزوده تعلق می‌گیرد و اگر از اجرت جنس حساب شود برای هر گرم ۱۳۵۰ تومان می شود.

بنابراین تفاوت بسیار زیاد و این عادلانه نیست که ارزش افزوده از کل مبلغ اخذ شود. در صورتی که نظر سازمان امور مالیاتی در مورد ارزش افزوده شفاف سازی در معاملات است حال اگر این مالیات از کل طلا یا از اجرت ان اخذ شود چه فرقی در شفاف سازی دارد.

مالیات بر ارزش افزوده طلا را کاهش می‌دهیم

بهمن ماه سال گذشته بود که وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مالیات بر ارزش افزوده طلا را طی لایحه‌ای از ۹ درصد به ۳ درصد کاهش دادیم و آن را به مجلس ارائه کرده‌ایم.

محمدر رضا نعمت‌زاده افزود: تقاضای صنعتگران این است که این مالیات به صفر برسد تا این صنعت رونق پیدا کند.

وی ادامه داد: در تایلند در هشت سال گذشته مالیات بر ارزش افزوده را به صفر رساندند و این صنعت در این کشور رونق پیدا کرده است.

نعمت زاده اظهار داشت: در صورتی که این مالیات بر ارزش افزوده کاهش پیدا نکند واردات رسمی به واردات غیررسمی تبدیل می‌شود و دولت از حقوق گمرکی و مالیات برارزش افزوده خود باز می‌ماند.

به گفته وی، صنعت طلا مشکلات و موانع بسیاری دارد که قاچاق یکی از مشکلات مهم آن است و ما باید با تسهیل امور تولید و تجارت قاچاق را در کشور خود از بین ببریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: صنعت طلا و جواهر هنر و صنعت را به همراه دارد و ما باید با گرایش صادرات به این صنعت نگاه کنیم.

اخذ مالیات ۳ درصدی از کل مصنوعات طلا به نفع تولید و مصرف‌کنندگان نیست

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در این باره نیز از ارجاع جلسه بررسی لایحه ۳ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از کل مصنوعات طلا و جواهر دولت به کمیسیون اقتصادی مجلس به بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد.

سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم رکود در کشور تمکین نامناسب از قانون مالیاتی کشور است، اظهار داشت: عدم اجرای درست اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده موجب شده تا امروز شاهد رکود گسترده در اقتصاد کشور باشیم.

وی افزود: برخلاف نظر ما، لایحه پیشنهادی دولت، اخذ مالیات ۳ درصدی از کل مصنوعات طلا و جواهر است که این لایحه به نفع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان این فلز گران‌بها نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به عدم ارجاع لایحه مالیات بر ارزش‌افزوده دولت به کمیسیون اقتصادی مجلس، یادآور شد: ۲۷ فروردین ‌ماه این لایحه از سوی دولت به مجلس آمده است.

وی با اشاره به لایحه پیشنهادی دولت در مورد مالیات بر ارزش‌افزوده، تصریح کرد: در این لایحه دولت با اخذ ۳ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده از کل مصنوعات طلا و جواهر موافقت کرده، اما نظر ما اخذ مالیات ۳ درصدی بر اجرت ساخت بود.

موسوی لارگانی با اشاره به تفاوت اخذ مالیات از محل اجرت با کل محصول نهایی، تأکید کرد: تفاوت اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از محصول نهایی نسبت به اجرت ساخت در هر گرم طلا بین ۷ تا ۸ هزار تومان است.

وی ادامه داد: اگر این مالیات به‌درستی از اجرت ساخت اخذ شود نه‌تنها قیمت تمام‌ شده طلا برای مصرف‌کننده ارزان‌تر می‌شود، بلکه چرخ تولید و اشتغال در کشور به حرکت در می‌آید که این موضوع با شرایط کنونی کشور امری حیاتی و مهم به نظر می‌رسد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس افزود: به‌ عنوان نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در کمیسیونی که قرار است لایحه ۳ درصدی دولت از کل محصول نهایی بررسی شود حضور خواهم داشت و حتماً هیاتی از صنف طلا و جواهر در این جلسه حضور خواهند داشت تا نظرات آنها نیز در آن جلسه استماع شود.

وی بیان داشت: طرح مالیات بر ارزش‌افزوده دولت سه سال است که در حال تمدید است، از سوی دیگر رییس مجلس بر اصلاح اخذ مالیات بر مصرف تأکید ویژه‌ای دارند، بنابراین تمدید این طرح برای چهارمین بار غیرممکن است.

به طور قطع اعضای صنف طلا و جواهر هرگز مخالف پرداخت مالیات نیستند و تابع قانون هستند همچنان که تاکنون طلا فروشان مالیات بر درآمد خود را هر سال پرداخت می کنند.

گفته وی می شود،   ۹۰ یا ۱۰۰ درصد اعضای این صنف دارای پروانه کسب از بدو تاسیس فروشگاه خود بوده و بدون پروانه کسب حق فعالیت ندارند. بنابراین از ابتدای شروع به کار پرونده ای در سازمان امور مالیاتی برای آنها تشکیل و هر سال مالیات بر درآمد خود را پرداخت می کنند. اما  مالیات بر ارزش افزوده، که در واقع این مالیات را مشتری هنگام خرید باید پرداخت و فروشنده آن را به سازمان امور مالیاتی تحویل دهد. ولی در ذهن آحاد مردم این است که طلافروشان مالیات پرداخت نمی کنند و از زیر بار آن شانه خالی می کنند.

کد خبر 305159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.