روش های درمان آرتروز گردن/ استفاده از گردن بندهای طبی برای مدت طولانی ممنوع

تغییراتی که در مهره های گردن ایجاد شده، باعث ساییدگی آن ها می شود و به اعصابی که به دست ها و پاها و مثانه می روند فشار وارد می کند.

متخصص طب فیزیکی و الکترودیاگنوز در گفتگو با خبرنگار ایمنا گفت: ستون فقرات هم مثل هر ساختمان دیگر به طور طبیعی در معرض تغییرات ناشی از افزایش سن است، اما برخی موارد مانند حرکات بیش از حد یا ناصحیح، استفاده نادرست، سوانح رانندگی که باعث خمیدگی ناگهانی سر به جلو و سپس عقب می شوند، کارهای سنگین، حمل وسایل و اشیاء روی سر، اختلالات مادرزادی و ... سرعت و شدت پیدایش این تغییرات را بیشتر می کنند.

دکتر علیرضا مقتدری افزود: از جمله این تغییرات می توان به تغییر ساختمان دیسک بین مهره ای، برجسته شدن آن به داخل کانال نخاعی یا سوراخ های بین مهره ای، پیدایش خارهای استخوانی در لبه مهره ها (اوستئوفیت) و حتی تغییر شکل و بهم خوردن انحنای طبیعی آنها اشاره کرد. این در حالی است که هر کدام از این تغییرات، بسته به محل  می توانند باعث فشار بر ریشه های عصبی یا حتی نخاع شوکی شوند و بیمار را علامت دار کنند.

وی بیان داشت: مهم ترین روش هایی که برای کنترل دردهای بیماران  مبتلا به آرتروز گردن بکار می رود شامل موارد زیر است:

گرم کردن : گرم نگه داشتن گردن می تواند تا حدود زیادی به کاهش درد کمک کند.

گردن بند طبی : این گردن بند ها حرکات گردن را قدری محدود می کنند و به مهره ها و عضلات گردن اجازه می دهند مدتی استراحت کنند. نکته مهم این است که این گردن بند ها نباید به مدت طولانی بسته شوند چون موجب ضعیف شدن عضلات گردن و بدتر شدن وضعیت بیمار می شود.

فیزیوتراپی : فیزیوتراپی می تواند با انجام دادن نرمش های طبی مخصوص برای افزایش قابلیت انعطاف گردن و تقویت عضلات گردن به رفع علائم کمک کند.

دارو : پرشک طب فیزیکی و توانبخشی از داروهای ضد التهابی مثل بروفن و ناپروکسن و داروهای شل کننده عضلات برای کاهش مشکلات بیمار استفاده می کند.

جراحی : در صورتی که با روش های ذکر شده درد بیمار  مبتلا به آرتروز کاهش نیابد، ممکن است پزشک عمل جراحی را به بیمار پیشنهاد کند.

کد خبر 305144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.