تحریم های جدید آمریکا بند بند برجام را دچار چالش می‌کند

یک تحلیلگر مسائل سیاسی، تحریم های جدید امریکا را نقض فاحش برجام دانست و گفت: تحریم اخیر، بند بند برجام را دچار چالش می کند و تنها پوسته ای از آن باقی می گذارد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری ایمنا، فؤاد ایزدی کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیو گفتگو اظهار داشت: متن این تحریم بسیار سنگین نوشته شده است و این تحریم، مادر همه تحریم هاست.

وی ادامه داد: امریکایی ها قبلا اعلام می کردند فلان فرد تحریم شده است ولی بر اساس این قانون افرادی که جایگزین می شود نیز به صورت اتوماتیک تحریم می شود.

ایزدی با بیان اینکه امریکایی ها اعلام می کنند در متن این قانون سپاه پاسداران و نهادهای وابسته نیز تحریم می شود، گفت: سپاه از بانک انصار برای پرداخت حقوق بخشی از پرسنل استفاده می کند و از این رو بانک انصار نیز تحریم می شود.

وی ادامه داد : بر اساس این قانون سایر بانک ها نیز قابلیت تحریم پیدا می کنند که بند بند برجام را دچار چالش می کند و تنها پوسته ای از برجام باقی می ماند.

ایزدی با اشاره به اینکه واژه لغو تحریم ها اشتباه بوده و در عمل تعلیق تحریم به شرط تعهدات ایران مطرح شده است، افزود: در قانون جدید شرطی جدید گذاشته اند که حتی اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، رئیس جمهور امریکا باید مفادی را امضا کند که خروج افراد تحریم شده از ذیل این قانون هیچ ضرری برای منافع امریکا ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: قرار نبوده است شروط دیگری از سوی امریکا گذاشته شود ولی امریکایی ها کل مسئله را زیر سوال برده اند و امروز بحث لغو تحریم ها کاملا زیر سوال رفته است.

ایزدی خاطرنشان ساخت: برخی مقامات دولت قبلی امریکا اعتراض کرده اند؛ چراکه برجام را پیشینه کار خود می دانند و از اینرو نسبت به کنگره اعتراض می کنند.

وی یادآور شد: ترامپ مطرح کرد که برجام را پاره می کند اما بعدها این سخن را تکرار نکرد؛ چراکه به او اعلام شده است می تواند روش های دیگر را برای رسیدن به هدف انتخاب کند.»

ایزدی تصریح کرد: بر اساس سبک برجام ما ابتدا باید تعهدات خود را انجام می دادیم ولی امروز طرف مقابل با خیال راحت تصمیم می گیرد به تهدات خود پایبند باشد یا خیر.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: آن ها قصد دارند در عمل به تعهدات خود پایبند نباشند و از طرفی اعلام نکنند که برجام را نقض می کنیم.

ایزدی با اشاره به سفر ترامپ به عربستان گفت: جبیر از ترامپ درخواست داشت که برجام دقیقا اجرا شود که بدین معناست که امریکا از برجام برای اعمال فشار بر ایران استفاده نماید؛ چراکه می خواهند برجام وسیله ای برای فشار بر ایران باشد.

وی در پایان بررسی مجدد قرارداد خرید هواپیما که از سوی وزارت خزانه داری امریکا مطرح شده را نقض برجام دانست و افزود: تا کنون باید هواپیمای مورد نظر وارد کشور می شد و امروز خرید مابقی هواپیماها نیز با سوال مطرح است.

کد خبر 304627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.