افزایش شیفت کاری مراکز اهدای خون در ماه مبارک رمضان

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: در ماه مبارک رمضان استقبال مردمی به اهدا خون بیشتر بوده به‌ طوری‌ که خون‌گیری در رمضان نسبت به ماه‌های قبل و بعد ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، ماه ضیافت خدا که می‌آید، مردم با تلاوت آیات قرآن، دعاها، مناجات باخدا، اطعام و رسیدگی به مستمندان و محرومان، سعی در بهره‌گیری کامل از فیوضات و رحمت الهی در این ماه دارند.

در این میان برخی نیز با اهدای خون خود برای نجات جان انسان‌های نیازمند اقدام می‌کنند چرا که بیماران مبتلا به سرطان، در فرآیند شیمی‌درمانی نیاز مبرمی به تزریق پلاکت خون ‌دارند و دریافت نکردن این فرآورده خونی، خطر خونریزی در ارگان‌های حیاتی بدن را برای آنان ایجاد می‌کند.

خطر خونریزی مغزی، خونریزی از بینی و دهان و لثه، از جمله تهدیداتی است که بیماران سرطانی در صورت دریافت نکردن پلاکت خون با آن مواجه هستند، تأمین این میزان خون در شرایط معمول در استان امکان‌پذیر است و هم‌زمان با حلول ماه مبارک رمضان، ۱۲۸ هزار مرکز اهدای خون در استان اصفهان در حال فعالیت هستند که شهروندان در کنار عبادات ماه میهمانی خدا ، نجات جان بیماران نیازمند را نیز در برنامه تکالیف الهی و انسانی خود قرار دهند.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در این باره گفت: در ماه مبارک رمضان استقبال مردمی به اهدا خون بیشتر بوده به ‌طوری ‌که خون‌گیری در رمضان نسبت به ماه‌های قبل و بعد ۱۵ درصد افزایش می‌یابد.

مجید زینلی افزود: در همین راستا اداره کل انتقال خون استان اصفهان یک نوبت کاری برای مراکز خون‌گیری خود در کل استان اصفهان در ماه رمضان اضافه می‌کند.

زمان خون‌گیری در مراکز انتقال خون در ماه مبارک رمضان

وی عنوان کرد: مرکز اهدای خون خواجوی اصفهان در سه نوبت کاری صبح، بعدازظهر و بعد از افطار از ساعت ۷.۳۰ صبح تا ۲۲ پذیرای اهداکنندگان است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: مرکز اهدای خون شریعتی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳، مرکز اهدای خون عاشق اصفهانی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳ و مراکز انتقال خون شهرستان‌های نجف‌آباد، کاشان، خوانسار و شهرضا نیز از ساعت ۷.۳۰ صبح تا ساعت ۱۴ آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند .

وی همچنین ساعات خون‌گیری از اهداکنندگان در شهرستان‌های گلپایگان و خمینی‌شهر را از ساعت ۸ تا ۱۳ اعلام کرد و افزود: خون‌گیری در مرکز ثابت اهدای خون شهرستان نائین در روزهای زوج و از ساعت هشت صبح تا ۱۲ انجام می‌شود.

مراجعه ۱۷۰ هزار نفر به مراکز انتقال خون استان اصفهان در سال گذشته

زینلی در ادامه به آمار خون‌گیری مراکز اهدای خون در استان اصفهان در سال گذشته اشاره و اظهار کرد: در سال گذشته ۱۷۰ هزار نفر جهت اهداء خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که از این تعداد ۱۲۹ هزار نفر موفق به اهداء خون شدند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان اصفهان و پایگاه خواجو بیشترین آمار خون‌گیری را در سال گذشته داشت، عنوان کرد: بعد از اصفهان، شهرستان کاشان رتبه دوم اهداء خون در استان اصفهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایمنا، از علل کاهش استقبال هم‌وطنان به اهدای خون، تصور ابطال روزه و یا احتمال ضعف و بی‌حالی است اما به استناد مدارک و فتواهای موجود از مراجع دینی، اهدای خون نه‌تنها باعث ابطال روزه نمی‌شود بلکه بسیار بر انجام آن تاکید شده است.

برای جلوگیری از ضعف و بی‌حالی بعد از اهدای خون نیز توصیه می‌شود روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر مایعات به ‌خصوص نوشیدنی‌های شیرین مصرف شود و حتی‌الامکان در همان ساعات اولیه صبح به مراکز اهدای خون مراجعه شود.

کد خبر 304596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.