حال و هوای شهر در ماه میهمانی خدا

شهرداری اصفهان بر اساس رسالت های فرهنگی و اجتماعی خود به میدان آماده تا حال و هوای شهر در ماه مبارک رمضان؛ ماه میهمانی خدا دگرگون شود.

به گزارش ایمنا، ماه، ماه مهمانی خداست؛ ماه نزول قرآن. ماهی که نفس کشیدن مومن هم عبادت محسوب می شود و از فرش تا عرش الهی سفره های سادگی و بندگی مهیا شده است تا در رمضان، دل و جان را از غبار امور دنیایی شست و شو دهند و دست نیاز به درگاه حق تعالی برند.

پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است. بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند ...»

ماه مبارک رمضان ماهی است حال و هوای شهرها را دستخوش تغییر کرده است. صدای ربنا، نسیم آشنای افطار، بوی پخت آش و حلیم و زولبیا و بامیه، سادگی سفره های افطار، رنگ راز و نیاز، و ضیافت مهربانی و همدلی چیزهایی است که در این ماه بیشتر از مواقع دیگر سال خودنمایی می کند.

شهرداری اصفهان نیز بر اساس رسالت های فرهنگی و اجتماعی خود به میدان آماده تا هرچه بیشتر به پیشواز این ماه بزرگ بندگی برود به طوری که می توان نشانه های آن را در بنرها  و بیلبوردهای مختلف و کوچک و بزرگی که در سطح شهر به مناسبت ماه میهمانی خدا نصب شده، مشاهده کرد.

غلامرضا ساکتی، رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می گوید: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان پاکسازی کلیه معابر شهر، شستشوی المان ها و به خصوص مکان های مذهبی، شستشوی مساجد، غبارروبی گلزار شهدای شهر اصفهان، جمع آوری نخاله های ساختمانی از سطح معابر و آذین بندی ویژه با نصب پلاکاردها و بنرهای تبریک در سطح شهر انجام شده است.

وی ادامه می دهد:  برای شب های قدر ماه مبارک رمضان نیز تمهیداتی در نظر گرفته شده و ارایه خدمات ویژه به روزه داران در مکان های مذهبی پیش بینی شده است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به حضور ویژه مأموران آموزش تفکیک پسماند در مکان های مذهبی و مساجد، اظهار می کند: در اینگونه مراسم ها که حضور مردم پررنگ تر است، ما می توانیم مباحث مربوط به قانون مدیریت پسماند و خدمات شهری را به مردم آموزش دهیم.

برپایی محافل قرآنی در مناطق ۱۵ گانه شهر

مهدی سلطان آقایی مدیر هماهنگی امور مناطق شهرداری اصفهان نیز در خصوص اقدامات مناطق در ماه مبارک رمضان می گوید: یکی از مهمترین برنامه های شهرداری که همه ساله همزمان با ایام ماه مبارک رمضان در تمامی محلات شهر اصفهان برگزار می شود برپایی محافل قرآنی است.

وی ادامه می دهد: این محافل قرآنی در بیشتر محلات شهر اصفهان و اغلب در بوستان های محلی برگزار می شود.

سلطان آقایی با اشاره به مشارکت کنندگان در برپایی این مراسم عنوان می کند: این مراسم با حضور مردم و فعالان قرآنی محلی برگزار می شود.

وی اضافه می کند: در این برنامه ها اساتید و قاریان ممتاز قرآنی حضور خواهند یافت و مسابقات قرآنی هم برگزار می شود؛ همچنین در فرهنگسراهای شهرداری هم برنامه جزخوانی قرآن برگزار می شود.

علی قاسمی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان نیز در این خصوص با اشاره به اینکه هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان مسابقات فوتسال ”جام مولای عرشیان” برگزار می شود، عنوان می کند: این سری مسابقات در سالن های نرگس، ارغوان، نصرآباد و سایر سالن های شهر در دو رده سنی جوانان و بزرگسالان برگزار می شود.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری مسابقات فوتبال گل کوچک بیان می کند: این مسابقات در نیمه دوم ماه مبارک رمضان در محلات شهر برگزار می شود که رده سنی شرکت کنندگان در این مسابقات آزاد است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری اصفهان با اشاره به برگزاری مسابقات رزمی نیز می گوید: این مسابقات در رشته های کاراته، ووشو، تکواندو و جودو برگزار می شود و برای تمامی سری مسابقات برنامه افتتاحیه در نظر گرفته شده است.

وی در قسمتی دیگر از  صحبت های خود با اشاره به لزوم ترویج فرهنگ پهلوانی تاکید می کند: این فرهنگ متعلق به حضرت علی (ع) است و در ماه مبارک رمضان تصمیم داریم تا با استفاده از فرصتی که در این ایام بوجود می آید فرهنگ پهلوانی و مردانگی را هم ترویج دهیم.

وی افزود: برای این منظور قرار است تا با حضور پهلوانان پیشکسوت زورخانه ها همایشی را برگزار کنیم.

اجرای برنامه های فرهنگی-تفریحی در ماه رمضان

مدیر عامل  سازمان فرهنگی_تفریحی شهرداری اصفهان نیز در خصوص اقدامات این حوزه در ماه رمضان می گوید: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای برپایی بسیاری از برنامه های فرهنگی_تفریحی است که امسال از این فرصت به خوبی استفاده شده است.

علی اکبر بقایی ادامه می دهد: هرساله در ماه مبارک رمضان برنامه ای تحت عنوان ”پاتوق خانواده” با حضور گسترده مردم برگزار می شد که امسال هم این برنامه تحت عنوان ”چهل چراغ” که به بررسی مسایل خانواده می پردازد برگزار می شود.

وی اظهار می کند: این برنامه از شنبه ششم تا بیست و چهارم خرداد از ساعت 13 در تالار ادب برگزار می شود و عموم مردم می توانند در این برنامه شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی از برنامه های فرهنگی نیز باید در بطن محلات انجام شود تاکید می کند: برنامه هایی که در محلات شهر تحت عنوان ”به اتفاق خانواده” برگزار می شود در مدارس صراحیان، چگونیان، حاج قاسمی و زمین ورزشی آیت الله غفاری برگزار می شود.

مدیر عامل سازمان فرهنگی تفریحی با اشاره به اینکه در این ایام باید برنامه های تفریحی هم انجام شود گفت: برای این منظور برنامه ای با عنوان ”همبازی همشهری” که سالهای قبل هم برگزار می شد در دل محلات اصفهان برگزار می شود.

تمامی این اقدامات برای ایجاد فضایی معنوی و با نشاط در ماه مبارک رمضان برنامه ریزی شده است چرا که این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهل بیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دوری از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعی، عبادت، شب زنده داری، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستای رسیدن به کمال حرکت کرد.

کد خبر 304389

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.