روابط عمومی مثل باران است

پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران گفت: فکر من همیشه این بوده و هست که روابط عمومی مثل باران است و به همه جا می بارد.

به گزارش ایمنا، مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان چهارمین جشنواره ستارگان روابط عمومی ایران عصر امروز چهارشنبه سوم خرداد با حضور محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سالن مشاهیر کتابخانه ملی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم هوشمند سفیدی سخنگوی خانه روابط عمومی ایران گفت: یک ارتباط دوسویه و کاربردی در فضایی باز اتفاق می افتد. امروز می بینیم که مخاطبان روابط عمومی رشد کرده و باسواد شده اند پس روابط عمومی ها هم باید رشد کنند.

وی گفت: ما از دولت دوازدهم کمک می خواهیم که دوران طلایی روابط عمومی را ببینیم. ما توقع این امر را در دولت یازدهم داشتیم که نشد پس چشم امید به دولت دوازدهم دوخته ایم.

سخنگوی خانه روابط عمومی ایران تصریح کرد: رویه صحیح روابط عمومی باید آموزش داده شود و منشور اخلاقی آن نیز تدوین شود.

سفیدی همچنین گفت: حقوق شهروندی باید به گفتمان عمومی تبدیل شود. قرار نیست در روابط عمومی یکسری خبر تولید کنیم و به رسانه ها برسانیم تا منتشرشان کنیم. روابط عمومی باید پل ارتباطی مردم با دستگاههای مختلف باشد و این باور را باید داشته باشد که مردم رعیت و تبعه نیستند بلکه حکومت از آن آنها است.

در ادامه این مراسم پیام بارت دوریس رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی توسط امیر رستگار مدیر بخش بین المللی شرکت روابط عمومی آرمان قرائت شد.

سخنران دیگر این مراسم پروفسور باقر ساروخانی پدر علم جامعه شناسی ارتباطات ایران بود که گفت: اصل اساسی در مسئله توسعه انسان است. به کشور ژاپن نگاه کنید که نه خاک مناسب دارد نه منابع طبیعی اما تا چه حدی رشد کرده است؟ در توسعه، همه چیز به انسان بر می گردد. شما کارگزاران روابط عمومی با انسان و اندیشه انسان کار دارید و می توانید کاری کنید که خلیفه الله بشود.

وی افزود: نکته دیگر حقوق شهروندی است. تصور نمی کنم که کسی نداند ایران مبشر حقوق شهروندی بوده است. در جوامعی که غالب، مغلوب را سرکوب می کرده کوروش کبیربا تدوین منشور حقوق بشر بر این مسئله تاکید می کرد که مبادا گروه مغلوب را محکوم کنید. ما به منشور کوروش افتخار می کنیم و فرزند نیاکانی هستیم که مبشر روابط عمومی در جهان بوده اند.

وی گفت: کار روابط عمومی این است که اطلاعات تولید کند. فکر من همیشه این بوده و هست که روابط عمومی مثل باران است و به همه جا می بارد. همه باید این را بدانند که دانایی در اختیار گروه خاصی نیست. کار روابط عمومی این است که دانایی را پیش همه می برد و این کار بزرگی است.

ساروخانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روابط عمومی بین مفهوم تبلیغ و ابلاغ قرار می گیرد و هیچکدام از این دو نیست بلکه یک جنس ثالث و مرغوب است که به آن افتخار می کنیم. علم روابط عمومی امروز به اینجا رسیده که مردم باید انتخاب کنند یعنی نباید انسانهای منفعلی باشند بلکه فعالند. این آموزه به همان آیه قرآن بر می گردد که «یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» به این ترتیب سوژه های شناسا شهرودان صالح و بالغند که باید اطلاعات را بررسی کنند.

سخنران بعدی این مراسم عباس عبدی روزنامه نگار و کارشناس روابط عمومی بود که گفت: وقتی از حقوق شهروندی حرف می زنیم فکر می کنیم شهروند فقط حقوق دارد در حالی که تکلیف و وظیفه هم دارد؛ فردی که می تواند حقوق داشته باشد باید بتواند سیستم مسئول را نسبت به خود پاسخگو کند.

وی افزود: معتقدم از نهادهایی چون روابط عمومی در ایران به شکل سنتی استفاده می‌شود. 

زهرا سعیدی رئیس فراکسیون رسانه و روابط عمومی مجلس نیز دیگر سخنران این برنامه بودکه گفت: شغل روابط عمومی شغلی پراسترس است و مدیران روابط عمومی مدیرانی هستند که تلفن همراهشان هیچ وقت خاموش نیست.

وی گفت: رشته روابط عمومی این نیست که فرد ۴ سال در دانشگاه در کلاس بنشیند و آن را یاد بگیرد بلکه باید برای انتخاب مدیران روابط عمومی سخت ترین گزینش ها را داشته باشیم تا در نتیجه یک مدیر با جذبه و شخصیت محکم مسئول روابط عمومی شود.

کد خبر 304336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.