ایجاد اشتغال آمایش منطقه‌ای می‌خواهد

امروز بیکاری تجربه تلخ اقتصاد ایران است و اشتغال نیز بدون تعارف آرزویی که به نظر می رسد تن به واقعیت نمی دهد.

به گزارش ایمنا، بسیاری از تحلیلگران اقتصادی از بیکاری با عنوان سیاه ترین پدیده اقتصادی یاد می کنند. البته باید به این گروه از تحلیلگران حق داد؛ زیرا در جایی مثل آمریکا با آن اقتصاد بزرگ نیز بیکاران می توانند قطار توسعه را دچار لنگی کنند. پس در مرحله نخست باید گفت وقتی از بیکاری سخن به میان می آید نباید برنامه ریزان اقتصادی دچار تشویش شوند و بر این گمان فرو روند که حتماً سیاه نمایی در کار است. چون بدون سخن گفتن از بیکاری و یادآوری آن نمی توان حتی به پدیده هایی چون تولید و سرمایه گذاری فکر کرد؛ پدیده هایی که می توانند بیکاری را مرتفع و اشتغال ایجاد کنند.

در این راستا شامگاه گذشته در برنامه تیتر امشب موضوع "بررسی وضعیت کنونی اشتغال کشور" با حضور یک کارشناس اقتصاد، نماینده مجلس و رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال با تاکید بر اینکه به سیاست گذاران اشتغال اطمینان کنیم، گفت: ما در مسیر بهبود بازار کار هستیم و نرخ مشارکت کار یعنی تعداد کسانی که آماده ورود به بازار کار اند، در حال کاهش است.

ارغوان فرزین معتمد با اشاره به اینکه یکی از اقداماتی که وزارت تعاون باید در زمینه اشتغالزایی انجام دهد، هماهنگی بین دستگاه ها در قالب سیاست اشتغال است، افزود: تاکنون رشد بدون اشتغال داشتیم در صورتیکه باید این دو مکمل همدیگر باشند و پیش بروند.

 شناسایی نیازهای منطقه ای از اولویت های ایجاد اشتغال است

وی از شغل اولی ها نام برد و گفت: حدود 50 درصد از متقاضیان کار زیر دیپلم هستند و باید برای آنها آموزش لازم صورت گیرد و باید به پتانسیل های منطقه ای اشتغال توجه کرد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال با تاکید بر اینکه شناسایی نیازهای منطقه ای از اولویت های اجرای برنامه ایجاد اشتغال پایدار در کشور است، ادامه داد: تاکنون در برنامه اشتغال آمایش‌های منطقه ای صورت گرفته است تا به عنوان یک الگوی ملی ارائه شود.

وی افزود: شناسایی نیازهای منطقه ای از اولویت های اجرای برنامه ایجاد اشتغال است و تاکنون جلسات بسیاری در خصوص ایجاد اشتغال با گروه های مختلف انجام شده است.

 فرزین معتمد در خصوص فعالیت ها و جلسات رسته فعالیت های شغلی گفت: با دستگاه های مختلف جلساتی تشکیل شده است.

وی به آخرین جلسه اقتصاد مقاومتی در 17 اردیبهشت اشاره کرد و بیان داشت: نتیجه تصمیم گیری های این جلسه در خصوص رسته فعالیت های اشتغال هفته آینده ارائه خواهد شد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال با تاکید بر اینکه سرمایه گذاری ها در خصوص ایجاد اشتغال بسیار کلان است اما این بیکاری تجمعی را نمی تواند پوشش دهد، افزود: تمرکز بر نیروی انسانی است که به اشتغال منتهی می شود سپس به رشد اقتصادی خواهیم رسید.

 وی در ادامه با بیان اینکه زیر ساخت ها در این روش از جنس نرم افزاری است تاکید کرد: بنگاه های ایجاد اشتغال از طریق مشوق ها و سیستم مهارت آموزی ها کمک خواهد کرد تا به سمت و سوی ایجاد شغل بیشتر برسیم.

فرزین معتمد کشور ژاپن را مثال زد و گفت: کشورهای صنعتی نیز از همین سیستم استفاده کرده اند و همزمان به ایجاد شغل و رشد تولید می پردازند.

خلاهای بزرگ در عرصه اشتغال کشور

کارشناس اشتغال دیگر مهمان برنامه با بیان اینکه عملکرد دولت در دو سال گذشته در عرصه کار و اشتغال مطلوب بوده است، گفت: آماری بیکاران با وجود کار و فعالیت یک ساعته در هفته 3 میلیون و 300 هزار نفر است که نشان دهنده خلاهایی در این عرصه است.

هادی موسوی نیک با اشاره به بالا بودن نرخ مشارکت در کشور، تصریح کرد: بالا بودن نرخ مشارکت یک فرصت برای کشور به حساب می آید اگرچه نمی توان از تهدیدی که برای کشور به ارمغان می آرود غافل شد که خود نیازمند کار و تلاش بیشتر دولت در این عرصه است.

وی شناسایی رسته های شغلی مناسب برای هر منطقه را یک فرصت طلایی برای کشور عنوان کرد و افزود: کشور ما بسیار پهناور است و هر منطقه اقلیم و ظرفیت های خاص خود را دارد که باید به درستی شناسایی و برای آن برنامه ریزی شود.

این کارشناس اشتغال با ابراز تاسف از خلاء موجود در شناسایی توانمندی های هر استان، یادآور شد: اگر پتانسیل هر منطقه به درستی شناسایی شود می تواند به اشتغال زایی پایدار در کشور کمک کند، موضوعی که خلاء آن در کشور احساس می شود و دولت تاکنون هیچ قدمی در این زمینه برنداشته است.

رونق بخش مسکن منجر به ایجاد اشتغال می شود

وی تولید را پیش زمینه اشتغال دانست و افزود: رابطه یک به یک میان تولید و اشتغال لازم و ملزوم هم هستند اما همیشه هم به این صورت نیست، بعضا شاهد رشد تولید در کشور و در مقابل، رکود در اشتغال زایی هستیم.

موسوی نیک از بخش مسکن به عنوان صنعتی پیشران یاد کرد و افزود: بخش مسکن به دلیل ارتباط با سایر صنایع پسین می تواند در کنار تولید به اشتغال صنایع زیادی در کشور ختم شود، اگرچه بخش مسکن بُعد ملی دارد اما اگر سیاست ها به درستی اتخاذ شود می تواند آثار منطقه ای هم برای کشور داشته باشد.

وی با انتقاد از رکود در بخش مسکن، تصریح کرد: رشد مسکن در کشور منفی است که خود بر روی تولید و اشتغال سایه انداخته است و اگر منابع مالی به این بخش اختصاص یابد می توان از این رکود خارج شد.

این کارشناس اشتغال گفت: اعداد و ارقام که ارائه می شود را باید کنار گذاشت زیرا کشور در حال حاضر نیازمند تحولی بنیادین در بخش های مختلف است و این آمار و راقام کمک چندانی به کشور نمی کند.

 موسوی نیک رمز اشتغال زایی در کشور را هماهنگی بین دستگاه ها و کار جهادی دانست و افزود: متاسفانه کشور ما در این دو حوزه بسیار ضعیف است که اگر تجدید نظری در آن صورت بگیرد می تواند به رشد تولید و اشتغال زایی کمک به سزایی بکند.

اشتغال موضوعی فرابخشی است

 محمدخدابخشی نماینده مجلس در ارتباط تلفنی با برنامه، اشتغال را موضوعی فرابخشی دانست و افزود: دولت باید برنامه ای اجرایی برای اشتغال به مجلس ارائه کند که تا کنون و بعد از گذشت 6 ماه هنوز هیچ برنامه ای به مجلس تقدیم نکرده است.

وی با ابراز تاسف از عدم معرفی رسته های شغلی از سوی دولت به مجلس، یادآور شد: با مطالعات صورت گرفته، مجلس پتانسیل برخی از مناطق را شناسایی کرده اما دولت تا کنون هیچ طرحی در این زمینه به مجلس تقدیم نکرده است.

خدابخشی گفت: در حال حاضر باید به این سوال پاسخ داد که با توجه به محدودیت منابع، چطور می توان به رشد حداکثری اشتغال در مناطق مختلف کشور دست یافت.

 این نماینده مجلس از گردشگری، کشاورزی و ترانزیت به عنوان بخش های مولد برای تولید و اشتغال در کشور یاد کرد و افزود: اگر برای این بخش ها به درستی برنامه ریزی شود می توان علاوه بر رشد اقتصادی 8 درصدی، 970 هزار شغل در کشور ایجاد کرد.

وی پایین بود نرخ اشتغال در کشور را نتیجه ناکارآمدی مدیریت در کشور یاد کرد و افزود: اصلاح مدیریت به رشد تولید و اشتغال در کشور منجر می شود اما ذکر این نکته هم مهم است که در برخی از مناطق محروم کشور به دلیل نبود زیرساخت ها، اشتغال زایی با شتاب کمتری همراه است.

کد خبر 304294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.