کارکنان؛ مخاطبان اصلی و رها شده در سازمان ها

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان گفت: در اغلب سازمان‌ها تمرکز تنها بر ابلاع خواسته مدیر از بالا به کارکنان است، در حالی که برای شکل‌گیری ارتباط صحیح درون‌سازمانی سه مرحله فهم، پذیرش و حمایت و پشتیبانی باید طی شود.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، سید محسن علامه با بیان اینکه علم روابط عمومی به طور خاص در میان اهالی این رشته و مدیران روابط عمومی مظلوم واقع شده، اظهار کرد: کارکرد اصلی روابط عمومی امروز مهجور شده و فعالیت مدیران روابط عمومی به طراحی و چاپ پوستر تقلیل یافته است.

وی با بیان اینکه این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وظیفه روابط عمومی‌ها مدیریت است، افزود: مدیریت ارتباطات، مدیریت افکارسنجی و مدیریت نفوذ بر افکار عمومی که از فراموش‌شده‌ترین کارکردهای این حوزه هستند، وظایف اصلی مدیر روابط عمومی محسوب می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس مدیریت و ارتباطات بیان کرد: جایگاه این رشته تنها به وسیله برخورد مسئولانه مدیران روابط عمومی و شناخت وظایف و کارکردهای اصلی آن اعتلا می‌یابد.

وی در ادامه استانداردهای علم روابط عمومی در چند دهه گذشته را رساندن پیام مسئولان به مخاطبان یعنی ارتباط از بالا به پایین خواند و ادامه داد: اما استاندارد طلایی روابط عمومی نوین، در مفهومی به نام «شیرینگ»، به معنای ایجاد درک مشترک بین مدیران، کارکنان سازمان و مخاطبان خلاصه می‌شود.

علامه با بیان اینکه در پارادایم نوین روابط عمومی، این علم  به عنوان فرآیند ارتباط استراتژیک تعریف شده، گفت: وظیفه روابط عمومی، رصد روندهایی است که به صورت بالقوه سازمان را تهدید می‌کند و مدیران از آن آگاه نیستند.

وی تصریح کرد: روابط عمومی سنسوری همه‌جانبه و دستگاهی هشداردهنده است که وظیفه خطیر آگاه‌سازی مدیر را بر عهده دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه بدترین زمان فعالیت روابط عمومی در هنگام بحران، زمانی است که سازمان در کانون بحران قرار گرفته، عنوان کرد: زمانی که سازمان در میان بحران گرفتار شده فعالیت روابط عمومی سودی ندارد، روابط عمومی باید علائم خاموش بحران را شناسایی کرده و پیش از وقوع، هشدار بدهد.

وی در ادامه گفت: در علم روابط عمومی مفهومی تحت عنوان «اشتیاق کاری» مطرح است که باید به صورت مداوم توسط روابط عمومی سنجیده و رصد شود در حالی که اغلب روابط عمومی‌ها اطلاعی از این مفهوم و وظیفه خودشان در قبال آن ندارند.

علامه با تأکید بر اینکه مسئول رشد حرفه‌ای مدیر روابط عمومی کسی غیر از خودش نیست، افزود: اگر مسئول روابط عمومی اقتدار حرفه‌ای خود را به رئیس سازمان نشان داد، مدیر به فعالیت او وابسته شده و فعالیت‌های سازمان با نظارت مسئول روابط عمومی انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خود اظهار داشت: روابط عمومی به عنوان فرآیند ارتباط استراتژیک تعریف شده و عبارت «استراتژیک» به این معنی است که تحقق هدف سازمان در گرو انجام رسالت روابط عمومی است.

وی با بیان اینکه در ادامه تعریف جدید روابط عمومی، ایجاد روابط متقابل و سودمند میان سازمان و مخاطبین ذکر شده بیان کرد: روابط دوسویه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های روابط عمومی موفق است و امروزه عدم توازن ارتباطات رو به بالا و رو به پایین بزرگ‌ترین مشکل ارتباطات درون‌سازمانی است.

کارشناس مدیریت و ارتباطات در ادامه تأکید کرد: در اغلب سازمان‌ها تمرکز تنها بر ابلاع خواسته مدیر از بالا به کارکنان است، در حالی که برای شکل‌گیری ارتباط صحیح درون‌سازمانی سه مرحله فهم، پذیرش و حمایت و پشتیبانی باید طی شود.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان اصلی هر سازمان کارکنان آن سازمان هستند، تصریح کرد: این مخاطبان در اغلب سازمان‌ها رها شده‌اند در حالی که مهندسی اجتماعی سازمان و معماری موفق روابط درون سازمانی، منوط به توازن ارتباطات پایین به بالا و بالا به پایین است.

علامه اضافه کرد: روابط عمومی‌ها باید نقشه اقدام سازمان را طراحی کرده در اختیار مدیر قرار دهند، چرا که مدیر روابط عمومی به علت برخورداری از تفکر سیستمی و استراتژیک، مغز متفکر سازمان محسوب می‌شود.

کد خبر 304270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.