آغاز به کار همایش بین المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم در اصفهان

نخستین همایش بین المللی "سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم 2017" روز چهارشنبه به میزبانی دپارتمان منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان با هدف همکاری های علمی و بین المللی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نخستین همایش بین المللی "سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم 2017" امروز چهارشنبه به میزبانی دپارتمان منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان به همراه موسسه اکولوژی و جغرافیای ژینجیانگ چین  وابسته به آکادمی علوم چین برگزار شد که مجموعه ای از کنفرانس‌های مربوط به سیستم اطلاعات جغرافیایی را با هدف تسهیل ارتباط بیشتر دانشمندان این حوزه از سال 2017 آغاز کنند.

اهداف اصلی همایش فراهم کردن فرصتی مناسب جهت تبادل نظر میان پژوهشگران، متخصصین، دانشجویان و فعالان در عرصه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی و کشاورزی با رویکرد کاربرد علوم ژئوماتیک در مدیریت همه جانبه عرصه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه‌ی روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه های GIS ، GPS و سنجش از دور است.

سید محمود مدرس هاشمی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه جاده ابریشم صد ها سال به عنوان یکی از نمادهای توسعه همکاری منطقه مطرح بوده، گفت: احیای این مسیر با روش های جدید منجر به توسعه اقتصادی و علمی کشورهای منطقه می شود.

وی در ادامه افزود: تقویت همکاری‌های علمی و بین المللی کشورهای جاده ابریشم در معرفی و توسعه روش‌ها و دستاوردهای جدید در زمینه سامانه موقعیت‌ یاب جهانی (GPS)، سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) و سنجش از دور (RS) نیز دیگر هدف برگزاری این همایش است.

شعار نخستین همایش بین‌المللی سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم "اتصال شرق به غرب با جاده ابریشم، گذشته، حال و آینده" است

رضا جعفری، دبیر علمی همایش سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم با اشاره به دستاوردهای این همایش و  ارتباط این همایش با جاده ابریشم و کشورهای حاشیه گفت: جاده ابریشم از دیرباز ارتباط فرهنگی، تجاری و اقتصادی بین کشورهای مختلف بوده و اخیرا بازگشایی های مجددی با دید متفاوت نسبت به جاده ابریشم در نظر گرفته شده که معاونت علمی ریاست جمهوری با همکاری با علوم آکادمی چین در این راستا اقداماتی را انجام داده اند.

وی افزود: هدف کلی برگزاری این همایش، همکاری بین  المللی بین ایران و چین و کلیه کشور های اطراف جاده ابریشم بوده و با توجه به اینکه مطالعات مختلف در سطح کلان هزینه زیادی دارد، دیدگاه این همایش  توسعه روش ها و تکنیک هایی است که بر GIS  و سنجش از راه دور تکیه دارد که بتوانیم با هزینه کم،  مطالعه در سطح وسیع انجام دهیم. و تکنولوزی های مدرن ومانند سنجش از دور و  استفاده از داده ای ماهواره ای که برای توسعه پایدار و مدیریت بهتر محیط زیست داشته باشیم.

جعفری با اشاره به کاربرد داده های ماهواره ای در بخش های مختلف مانند صنعت تورسیم، خاک شناسی و ریز گرد هاف اظهار داشت: محورهای همایش مذکور نیز شامل تولیدات ماهواره ای و کاربردها، فناوری‌های جمع آوری داده‌های مکانی، داده‌ کاوی و سامانه اطلاعات جغرافیایی تحت وب، ایجاد و توسعه زیر ساخت داده‌های مکانی، ژئوپولتیک، تغییر اقلیم و سازگاری، بلایای طبیعی و مدیریت بحران و هیدرولوژی و منابع آب است.

پهنه بندی و مدیریت عرصه های طبیعی و محیط زیست، مدیریت و مدل‌سازی اکوسیستم‌، مدیریت و برنامه ریزی شهری و کشاورزی، توسعه پایدار، امنیت غذایی نیز دیگر محورهای همایش سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم است. حدود 24 شرکت کننده از کشور های بین المللی چین، کانادا، اسپانیا، اتریش و روسیه و سخنرانان های شاخصی در این زمینه حضور دارند.

دبیر علمی همایش سامانه اطلاعات جغرافیایی جاده ابریشم  گفت: از میان 180 مقاله رسیده به دبیرخانه، 120 مقاله پذیرفته شده است. 35 مقاله پذیرفته شده به صورت سخنرانی و 85 مقاله به صورت پوستر در این همایش ارائه می شود.
وی اظهار کرد: این مقاله ها با هدف تبادل علم و فناوری درباره محیط زیست، کشاورزی، برنامه ریزی شهری و مدیریت منابع طبیعی ارائه می شود.
جعفری گفت: 15کارگاه آموزشی نیزدرباره نرم افزارهای کاربردی پیشرفته سیستم اطلاعات جغرافیایی و سنجش از راه دور در روز دوم همایش برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: در روز سوم نیز شرکت کنندگان در همایش از اکوسیستم های طبیعی استان اصفهان و استان های همجوار مانند تالاب بین المللی گاوخونی بازدید خواهند کرد.

کد خبر 304247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.