مدارس غیردولتی نباید در حاشیه قرار بگیرند/ کاهش ۷ درصدی گرایش به رشته تجربی

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: مدارس غیردولتی بخشی از نظام آموزشی هستند و در قانون اساسی هم تصریح شده که بخشی از نظام اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند، بنابراین نباید در حاشیه قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، مهدی فیض در گردهمایی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان که با حضور کارشناسان مشاوره پنج استان کشور در تالار آوینی شهر ابریشم اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: امسال شیوه‌نامه هدایت تحصیلی شکل گرفته و ابلاغ شد و این امر به دلیل چالش های موجود و نیاز به هماهنگی‌های بیشتر با معاونت پرورشی و معاونت متوسطه زمان و توان زیادی از آموزش و پرورش گرفت.

وی افزود: این تغییرات همزمان با تغییر وزیر آموزش و پرورش و معاون پرورشی وزارت بود و همین امر موجب ابلاغ شیوه‌نامه جدید در اسفندماه شد، در این شیوه‌نامه تغییرات مهمی رخ داده که لزوم دانستن این تغییرات و احتیاط در اجرای آن ضروری است.

مقدمه شیوه‌نامه از متن مهم‌تر است

معاون پرورشی و فرهنگی وازرت آموزش و پرورش بیان کرد: مقدمه شیوه‌نامه از متن مهم‌تر است و باید در ابتدا همه مقدمات شیوه‌نامه را مطالعه کنند چرا که در مقدمه سیاست‌های کلان حاکم بر اصل شیوه‌نامه مطرح شده است.

وی ادامه داد: در سیاست‌های کلان بر این مورد تاکید شده که وزارت آموزش و پرورش هدایت دانش‌آموز را بر عهده دارد تا دانش‌آموز آگاهانه و آزادانه انتخاب کند، باید بدانیم که هیچ تحمیلی برای انتخاب دانش‌آموز نیست.

فیض تاکید کرد: به جای تحمیل خواسته خود به دانش‌آموز باید در حد امکان و با آگاهی و مدیریت شده به دانش‌آموز اطلاعات بدهیم و با برشمردن گزینه‌های پیش روی دانش‌آموز او را واقف کنیم.

تفکیک رشته‌ها با توجه به نمرات کسب شده دانش آموز خواهد بود

وی اذعان کرد: تفکیک رشته‌ها با توجه به نمرات کسب شده دانش‌آموز خواهد بود و دادن اطلاعات و آگاهی موجب انتخاب درست و بهینه دانش‌آموزان می‌شود، البته وظیفه ما مشاوره دادن است و تکلیفی در کار نیست.

معاون پرورشی و فرهنگی وازرت آموزش و پرورش ادامه داد: ما موظف به مشاوره دادن به دانش‌آموزان هستیم نه مجبور کردن آنها و روح حاکم بر شیوه‌نامه هم دادن آگاهی به دانش‌آموز برای انتخاب درست است.  

وی در ادامه با اشاره به موضوع الگوی توسعه متوازن، اظهار کرد: باید مبنای برنامه به گونه‌ای باشد که حدود ۵۰ درصد از جمعیت دانش‌آموزی بعد از گرفتن دیپلم بلافاصله وارد بازار کار شوند و همان تعبیر رهبر معظم انقلاب که فرمودند «باید دانشگاه زدگی را کاهش بدهیم» اتفاق بیفتد.

فیض گفت: هدف الگوی توسعه متوازن تحصیل ۵۰ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش و ۵۰ درصد دیگر در شاخه‌های نظری است چرا که این الگو به نفع ملت و توسعه اقتصادی کشور است.

باید به دانش‌آموز اطلاعات و آگاهی لازم داده شود

وی با تاکید بر این نکته که باید به دانش‌آموز اطلاعات و آگاهی لازم داده شود تا با توهم ناخواسته وارد رشته‌ای نشود، بیان کرد: در انتخاب رشته تحصیلی به دانش‌آموزان مشاوره بدهیم و با برشمردن پیامدها او را آگاه کنیم تا با توهم به طور ناخواسته وارد رشته‌ای نشود و قدم در رشته‌ای بگذارد که موجب موفقیت او خواهد شد.

فیض عنوان کرد: دادن اطلاعات لازم به دانش‌آموز و خانواده‌ها باید متناسب با الگوی توسعه متوازن که در شیوه‌نامه تاکید شده صورت بگیرد و وظیفه آموزش و پرورش این است که حداکثر ظرفیت ممکن را برای پذیرش دانش‌آموزان در انتخاب مهیا کند.

وی یادآور شد: وظیفه مدیران کل استان‌ها و شهرستان‌ها این است که حداکثر ظرفیت ممکن را ایجاد کنند و به میزان لازم با در نظر گرفتن موارد عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی این کار را انجام دهند، حداکثر ظرفیت ممکن به طور طبیعی باید در مدارس دولتی اتفاق بیفتد و در صورتی که در مدارس دولتی این پوشش امکان‌پذیر نباشد، کسری ظرفیت مورد نیاز با مدارس غیر دولتی جبران شود.

مدارس غیردولتی بخشی از نظام آموزشی هستند

معاون پرورشی و فرهنگی وازرت آموزش و پرورش، مدارس غیردولتی را بخشی از نظام آموزشی کشور دانست و افزود: مدارس غیردولتی بخشی از نظام آموزشی هستند و در قانون اساسی هم تصریح شده که بخشی از نظام اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهند، این مدارس با مصوبه مجلس در حال فعالیت هستند و نباید در حاشیه قرار بگیرند.

وی تاکید کرد: تقویت مدارس غیر دولتی به نفع نظام آموزشی کشور است و نباید بگذاریم این مدارس به زمین بخورند، استمرار این مدارس و ادامه روند کارشان از ضروریات است و این روح حاکم بر شیوه‌نامه است.

به گفته فیض، انتخاب آزادانه و آگاهانه از یک سو و دادن اطلاعات کامل و کافی از سوی دیگر و ایجاد ظرفیت حداکثری برای پذیرش دانش‌آموز از مسائل مهمی است که ضرورت توجه به آن قابل اهمیت است و این تکلیف بر عهده آموزش و پرورش است.

کاهش ۷ درصدی گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی

وی با اشاره به اینکه امسال در کل کشور گرایش به رشته تجربی به ۳۸ درصد کاهش یافت، بیان کرد: ۷ درصد کاهش طی یک سال میزان خوبی است، از سوی دیگر امسال حد نصاب‌ها برای ورود به تجربی و ریاضی و شاخه‌های نظری سخت‌تر ازسال گذشته است. 

کد خبر 304245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.