بین المللی شدن دانشگاه ها در نقشه جامع علمی کشور دیده شده است

رئیس مرکز پژوهشی فناوری های نوین در علوم زیستی گفت: یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور این است که بتواند همکاری های بین المللی را توسعه دهد و خوشبختانه در این نقشه این موضوع به خوبی دیده شده است.

به گزارش ایمنا، دکتر قاسم عمو عابدینی در برنامه رادیویی گفتگو با بیان اینکه یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور این است که بتواند تمام دستگاه های درگیر در حوزه علم و فناوری را هماهنگ کند، اظهار داشت: در واقع نقشه جامع علمی کشور می کوشد اهداف و برنامه هایی که نظر جمعی نخبگان بوده و تبدیل به نقشه جامع شده است را تحقق دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره نقشه جامع علمی در حوزه تعاملات بین الملل علمی نیز اظهار داشت: در این خصوص شاید بیش از 25 مورد اشاره شده است و اقدامات اساسی برای آن در نظر گرفته شده است و به طور مشخص در حوزه های مختلف از موضوع زبان فارسی تا حوزه های مربوط به شبکه های سازی و استفاده از دانشمندان ایرانی خارج از کشور برنامه دارد.

رئیس مرکز پژوهشی فناوری های نوین در علوم زیستی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف نقشه جامع علمی کشور این است که بتواند همکاری های بین المللی را توسعه دهد و خوشبختانه در این نقشه این موضوع به خوبی دیده شده است. هم در مجموعه وزارت علوم و هم در مجموعه وزارت بهداشت و هم در دانشگاه آزاد شاهد تحرکات بسیار زیادی در حوزه بین الملل دانشگاه ها بوده ایم و همه تلاش این است که ببینیم چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد.

در ادامه دکتر حسین ابراهیمی با اشاره به اسناد بالادستی گفت: در چشم انداز علم و فناوری افق 1404، چند کلمه که مربوط به بین المللی سازی آمده است؛ به عنوان مثال پیشتازی در مرزهای علم و فناوری با مرجعیت علمی در جهان یکی از اهداف این چشم انداز است که باید به آن دست پیدا کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: در این سند بالادستی اهداف، راهبردها و اقدامات ملی و منطقه ای نیز مشخص شده است. به عنوان مثال یکی از اهداف کلان، ارتقاء جایگاه زبان فارسی در بین زبان های بین المللی است. متعاقب این هدف، راهبرد آن نیز باید پیدا شود که راهبرد آن توسعه زبان فارسی به عنوان زبان علمی در دانشگاه ها برای دانشجویان غیر ایرانی است.

مدیر کل بین الملل دانشگاه با بیان اینکه بعد از تعیین اهداف در سند بالادستی، برای اجرا باید در دانشگاه ها برنامه ریزی صورت بگیرد، اظهار داشت: در کنار آن مشکلات و موانعی که جلوی گرفتن جذب دانشجو می شود را احصا و مشخص کنیم که مشکل اصلی نیز در این قسمت است وگرنه در برنامه نوشتن مشکل خاصی وجود ندارد.

برنامه "گفتگوی علمی" رادیو گفتگو  با موضوع چالش ها و الزامات و منطق بین المللی شدن دانشگاه ها و با حضور دکتر حسین ابراهیمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و مدیر کل بین الملل دانشگاه و دکتر قاسم عمو عابدینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس مرکز پژوهشی فناوری های نوین در علوم زیستی روانه آنتن شد.

کد خبر 304233

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.