هدایت تحصیلی، آموزش و پرورش را با چالش مواجه کرد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر این نکته که سال گذشته آموزش و پرورش سال سختی را تجربه کرده است، گفت: استقرار پایه دهم با مسائلی روبه‌رو شد و هدایت تحصیلی یکی از مباحث چالشی در آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری ایمنا، محمد حسن قائدیها پیش از ظهر امروز در گردهمایی هدایت تحصیلی دانش آموزان که با حضور کارشناسان مشاوره پنج استان کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائل مطرح در آموزش و پرورش هدایت تحصیلی است، از سال گذشته با استقرار پایه دهم با وجود همه مشکلات این برنامه فعالیت خود را شروع کرد.

آموزش و پرورش سال سختی را تجربه کرد

وی با تاکید به این نکته که سال گذشته آموزش و پرورش سال سختی را تجربه کرده است، بیان کرد: استقرار پایه دهم با مسائلی روبه رو شد و هدایت تحصیلی یکی از مباحث چالشی در آموزش و پرورش بود.

مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: چناچه بخواهیم مقران این بخش را تقسیم‌بندی کنیم، باید بدانیم که بخشی از آن وابسته به برنامه‌ریزی‌های قبلی آموزش و پرورش، بخشی وابسته به اولیا و دانش‌آموزان و بخشی هم وابسته به ساختارهای موجود در مدارس بوده است.

وی ادامه داد: نکته این است که در مدارس دانش‌آموزان و اولیا چقدر آماده پذیرش این موضوع بودند و با این پروسه خود را وفق دادند و توانستند با وضعیت هماهنگ شوند.

قائدیها بیان کرد: این موارد از اهم مشکلات موجود در ساختار هدایت تحصیلی و شیوه اجرای این امر در سال قبل بوده است که برخی از این چالش‌ها توسط دستگاه‌های کنار آموزش و پرورش یا بیرون از آن به وجود آمد که با رصد مسائل آموزش و پرورش برخی موارد را بزرگ جلوه می‌دادند.

برگزاری جلسات متعدد توجیه و آموزش

وی ضمن تاکید به این نکته که سال قبل تجربه خوبی برای آموزش و پرورش بود، خاطر نشان کرد: با وجود همه مشکلات، آموزش و پرورش توانست گام‌های موثری را در زمینه هدایت تحصیلی بردارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: برای نخستین بار این اتفاق افتاد و کارهایی در استان‌ها انجام گرفت و با حمایت وزارت آموزش و پرورش این فعالیت به سامان رسید، امسال با تمهیدات موجود و ورود اطلاعات در سامانه، توانستیم همگام با تغییرات ایجاد شده در میزان اثرگذاری حوزه‌های مشاوره و نمرات شرایط جدیدی را ایجاد کنیم و در اواسط این کار هستیم.

وی کارهای انجام گرفته را شامل تشکیل اولین جلسات کمیته هدایت تحصیل استان در اسفند ماه، تشکیل دو حوزه پرورشی و تشکیل مشاوره و حوزه آموزش متوسطه دانست و اذعان کرد: زیرساخت‌های اجرایی برای این بخش باید آماده می‌شد و برنامه‌های متفاوتی انجام می‌گرفت، به همین منظور در ۱۶ فروردین ماه کارشناسان مشاوره، مدیران، مشاوران و دبیران در جلسات متعددی توجیه شدند و آموزش دیدند.

قائدیها با اشاره به اینکه امروز استان اصفهان دارای ۶۱ هزا و ۷۴۹ دانش‌آموز است که باید هدایت تحصیلی برای آنها انجام بگیرد، اظهار کرد: در پایه نهم متوسطه میزان تکمیل آزمون‌های مشاوره، فرم‌های نظرخواهی دانش‌آموزان، فرم‌های نظرخواهی مشاوران و نظرخواهی والدین بیش از 99.5 درصد است.

وی گفت: نیم درصدهای باقی مانده دانش آموزان استثنایی و ترک تحصیل و موارد خاص را در بر می‌گیرد و امیدواریم که این موارد هم به زودی برطرف شود.

اقدامات اساسی در حوزه آموزش متوسطه

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان یادآور شد: در حوزه آموزش متوسطه اقدامات ویژه انجام گرفته و با آماده‌سازی جزوات آموزشی ویژه دانش‌آموزان با عنوان «راه آینده من کدام است» و «تصمیم‌گیری اثربخش برای انتخاب مسیر تحصیل و زندگی» همراه با مستندات موجود در تهیه بروشور خاص، معرفی رشته‌های فنی و حرفه‌ای استان، مختصات و زیرساخت در حوزه آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش استان وجود دارد.

وی افزود: آماده‌سازی لیست رشته‌های موجود به تفکیک هر ناحیه و منطقه، ایجاد کانال ارتباطی تلگرامی، توجیهات و آموزش‌هایی که صورت گرفته از دیگر برنامه‌ها در آموزش و پرورش برای هدایت تحصیلی بوده است.

کد خبر 304217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.