شجاعت و جسارت شهید خرازی، آزادی خرمشهر را به ارمغان آورد

با توجه به مشکلات و کمبود امکانات هیچ فرمانده ای مانند شهید خرازی جرأت و جسارت تصمیم گیری در آن موقعیت حساس کمبود زمان و کندروی نیرو ها را نداشت، تا نتیجه این مقاومت ها به پیروزی منجر شود.

حسن عابدی فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 14 امام حسین در عملیات بیت المقدس (آزادسازی خرمشهر) در گفت‌وگو با خبرنگار پایداری خبرگزاری ایمنا اظهار داشت: عملیات فتح خرمشهر در سه مرحله انجام شد که مرحله اول با گذر از رود خانه کارون تا جاده آسفالت اهواز_خرمشهر حدود 25 کیلومتر صورت گرفت و  بعد از رودخانه کارون نیروها درگیر عملیات شدند و این مسیر را طی کردند. طی کردن این 25 کیلومتر در شب با وجود دشت های زیاد، دشواری های بسیار زیادی داشت و ممکن بود نیروها از مسیرشان منحرف شوند.

وی ادامه داد: از ابتدا خط پدافند خط ممتدی نبود و باید استقرار دایره ای شکل عراقی ها را پاکسازی می کردند که به دلیل همین موضوع خطا رفتن نیرو ها بسیار بود. برای نمونه به جای اینکه به سمت غرب بروند ممکن بود به چپ و راست تمایل پیدا کنند. اما با توجه به این مشکلات و مسائل هیچ فرماندهی مانند شهید خرازی جرأت و جسارت تصمیم گیری در آن موقعیت حساس کمبود زمان و کندروی نیرو ها را نداشت. اما با وجود اینکه عملیات های ما متکی به خاکریز ها و موانع بودند تا بتوانند پدافند کنند و مستقر شوند و امکانات مهندسی در حد نیاز هم موجود نبود، باز هم توانستند با وجود فرمانده شجاعی مانند شهید خرازی به پیروزی برسند.

فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 14 امام حسین در عملیات بیت المقدس با اشاره به شجاعت شهید خرازی گفت: بنابراین اگر شهید خرازی این جسارت و جرأت را نداشت که یک مرتبه به نیرو های زرهی دستور بدهد که چراغ های تانک ها و  نفر برها را روشن کنند و به سمت جاده اهواز خرمشهر بروند، سرنوشت عملیات به یک پیروزی چشمگیر نمی رسید که در غیر این صورت می توانست یک پیش بینی شکست را داشته باشد.

عابدی افزود: در طی حرکت از امتداد کارون به سمت آبادان یگان ها از نفس افتاده و با کمبود مواجه شده بودند و فردای آن روز مراحل تدوین شده عملیات بعدی باید اجرایی می شد و مراحل دوم را از جاده خرمشهر به سمت دژ مرزی عملیاتی می کردند که در این حین یک وقفه یک روزه اتفاق افتاد و حتی خود من از خستگی خوابم برده بود که شهید خرازی دست نوشته ای را به یکی از بچه ها داده بود تا به دست من برساند و خواسته بودند که تعدادی نیرو را برای بررسی منطقه برای ادامه عملیات ببرم که با یاری خدا این کار انجام شد و موفق شدیم.

وی با بیان اینکه شب بعد به سرعت مرحله بعدی شروع شد، گفت: نیروها به دلیل اینکه از نفس افتاده بودند، با تأخیر توانستند منطقه را تصاحب کنند و همین باعث شد عراقی ها توان بازسازی داشته باشند. عملیات بعدی که از جاده خرمشهر تا دژ مرزی به فاصله 13 کیلومتر انجام شد، جهت عملیات به سمت خرمشهر سوق پیدا کرد و سرانجام با موفقیت این عملیات به پیروزی رسید.

فرمانده اطلاعات عملیات لشکر 14 امام حسین در عملیات بیت المقدس یادآور شد: فرمان شهید خرازی در ارتباط با زرهی ها به دلیل داشتن قطب نما و سریع طی کردن مسافت باعث شد رعب و وحشتی زیادی در عراقی ها ایجاد شود و سریع محل را ترک کنند. همچنین نیروهای پیاده پا به پای تانک، مسیر اصلی را پیدا کردند که در غیر این صورت به پیروزی نمی رسیدند و مانند عملیات رمضان جان پناهی نداشتند و ممکن بود عراقی ها در بین نیرو های ما شکاف ایجاد کنند.

کد خبر 304208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.