آزادسازی خرمشهر در یک نگاه

شهرضا – در طول تاریخ عنوان سال ۶۱ هجری همواره خاطره ساز بوده است، نخست در دهم محرم سال ۶۱ هجری قمری که حضرت امام حسین(ع) و یاران وفادارش به شهادت رسیدند و دیگر سوم خرداد سال ۶۱ هجری خورشیدی که خرمشهر آزاد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در حالی که اشغال خرمشهر توسط عراق به عنوان آخرین و مهم‌ترین برگ برنده این کشور برای وادار ساختن ایران به شرکت در هر گونه مذاکرات صلح تلقی می‌شد، آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل تحمیل اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بر نیروهای متجاوز و اثبات برتری نظامی‌اش باشد. بر همین اساس، با توجه به اینکه منطقه عمومی غرب کارون آخرین منطقه مهمی بود که همچنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراک نظر داشتند، و از سوی دیگر عراق نیز که طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود. از این رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، در حالی که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مرکزی کربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند.

در چنین شرایطی بود که عملیات بیت‌المقدس با هدف آزادسازی جاده اهواز - خرمشهر و خارج شدن جاده اهواز و آبادان از برد توپخانه دشمن در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم‌الله الرحمن الرحیم. بسم‌الله القاسم ‌الجبارین، یا علی ابن ابی‌طالب» از سوی فرماندهی مشترک آغاز شد.

شهید آیت‌الله صدوقی و آیت‌الله مشکینی نیز که در کنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه کربلا حضور داشتند، هر یک به طور جداگانه، پیام‌هایی را به وسیله بی‌سیم خطاب به رزمندگان اسلام قرائت کردند.

در ساعت ۲ بعد از ظهر روز ۳ خرداد ۱۳۶۱ پس از ۳۴ روز نبرد بی‌امان، خرمشهر شهر مقاوم که پس از ۳۵ روز پایداری و مقاومت در چهار آبان ۱۳۵۹ به اشغال دشمن درآمده بود، پس از ۵۷۸ روز (۱۹ ماه) اسارت، به طور کامل از اشغال نظامیان عراق خارج شد و عملیات بیت‌المقدس که در ۱۰ اردیبهشت این سال آغاز شده بود، به پیروزی رسید و پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز «مسجد جامع» و پل تخریب شده خرمشهر به اهتزاز درآمد.

روایت رییس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش از عملیات بیت المقدس

حجت الاسلام علی عالمی – رییس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: عملیات بیت المقدس در واقع چهارمین نبرد بزرگ از یک رشته عملیات آفندی متقابل ایران علیه نیروهای متجاوز عراقی بود که در سال دوم جنگ به مرحله اجرا درآمد.

وی اضافه کرد: عملیات‌های چهارگانه برای آزادسازی خرمشهر عبارت بودند از عملیات ثامن الائمه(ع)، عملیات طریق القدس، عملیات فتح المبین و عملیات بیت المقدس، که عملیات اخیر پیامد و از نتایج به دست آمده از سه عملیات قبلی است.

رئیس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش تأکید کرد: به جرأت می توان گفت که عملیات بیت المقدس، در واقع استفاده از موفقیت ایجاد شده در عملیات فتح المبین بوده است.
عالمی تصریح کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامی، عملیات بیت المقدس بزرگترین و موفق ترین عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول ۸ سال جنگ تحمیلی است، زیرا منجر به کسب دستاوردهای بزرگ راه کنشی و راهبردی شد.
وی گفت: اجرای عملیات بیت المقدس، کفه ترازوی قدرت نظامی و ابتکار عمل را در صحنه جنگ ایران و عراق، به سود ایران سنگین کرد.
رئیس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش در شهرضا اظهار کرد: نخستین مرحله برای طرح ریزی این عملیات روز ۹ فروردین ۱۳۶۱ و پس از پایان عملیات فتح المبین بود، در این زمان سپهبد شهید صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی، در پادگان تیپ ۲ زرهی در دزفول، اقدام به بررسی طرح‌های آزادسازی مناطق اشغالی جنوب غرب اهواز تا خرمشهر، کرد.

عالمی در ادامه افزود: در نهایت پس از بحث و بررسی های فراوان بین نیروهای سپاه و ارتش مقرر شد رزمندگان اسلام با اجرای عملیاتی ضمن عبور از رودخانه کارون، جبهه گسترده عراق در منطقه اشغالی را  به دو نیم تقسیم کنند.
وی تصریح کرد: پس از این جلسه، تصمیم گرفته شد که فاصله زمانی دو عملیات متداول در جنگ ایران و عراق که تا آن تاریخ معمولاً ۳ یا ۴ ماه می شد، تغییر یابد و در زمانی زودتر از آنچه دشمن انتظارش را داشت، انجام شود.
رئیس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش در شهرضا اضافه کرد: بنابراین بلافاصله پس از عملیات فتح المبین جابه جایی و نقل و انتقال یگان ها از منطقه عملیاتی غرب اندیمشک و دزفول در شمال خوزستان به مناطق جنوب غربی اهواز درجنوب خوزستان آغاز شد.

عالمی عنوان کرد: وسعت منطقه آزادشده در این عملیات ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومتر بود که ۸۰۰ کیلومتر مربع آن در شب اول عملیات و بقیه در طول زمان عملیات در مدت ۲۶ روز آزاد شد.
وی تأکید کرد: از نظر نتایج راه‌کنشی، این عملیات از نظر آزادسازی منطقه وسیع و میزان انهدام نیرو و وارد آوردن خسارت به دشمن مورد توجه است.
رئیس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش شهرضا گفت: آزادسازی خرمشهر و اثبات توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در سرکوب متجاوز، در جهان و در محافل سیاسی نظامی بازتاب گستردهای داشت.
عالمی گفت: عملیات بیت المقدس ثبات و استحکام نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را نشان دادن زیرا به نظر دشمنان ایران، دشمنان فکر می‌کردند که جمهوری اسلامی با یک تهاجم نظامی سرنگون خواهد شد.
وی تصریح کرد: مدت عملیات بیت المقدس است که ۲۶ روز مداوم به درازا کشید که در نوع خود کم نظیر و شاید بی نظیر بود، در این عملیات عبور از رودخانه در آغاز آفند انجام شد، در واقع برای اولین بار نیروهای مسلح ما عملیات عبور از رودخانه را با چنین استعدادی از نیروهای تک کننده تجربه می کردند.
رئیس عقیدتی سیاسی گروه ۲۲ توپخانه ارتش شهرضا تأکید کرد: میزان تلفات و خسارات وارده به دشمن و تعداد بسیار زیاد اسرا بود، حدود ۲۵ هزار نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند که این تعداد اسیر، در میان سایر عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس بی نظیر است.

عالمی، سرعت طرح ریزی عملیات بیت المقدس را از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این عملیات برشمرد و افزود: از لحظه شروع طرح ریزی تا آغاز اجرای عملیات، دقیقاً یک ماه طول کشید که این مسئله در طول دوران جنگ ۸ ساله بی نظیر است.

در جریان آزادسازی خرمشهر حدود ۱۶ هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین ۱۹ هزار نفر نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند.

در جریان عملیات ۲۶ روزه بیت‌المقدس که به آزادی خرمشهر انجامید ۶ هزار نفر از نیروهای ایرانی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند (۴۴۶۰ شهید از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۱۰۸۶ شهید از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی) و ۲۴ هزار نفر مجروح شدند.

کد خبر 304120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.