کاهش ۲۰درصدی گوشت قرمز از دهم خرداد ماه/مرغ منجمد ۵۷۰۰ تومان عرضه می‌شود

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به اینکه برای ماه رمضان امسال ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد و ۲۵۰ تن گوشت گوساله برزیلی وارداتی در سطح عرضه اصفهان توزیع خواهد شد، گفت: از ۱۰ خرداد به بعد با کشتار دام عشایر، قیمت گوشت قرمز در کشور و اصفهان حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به اینکه برای ماه رمضان امسال ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد و ۲۵۰ تن گوشت گوساله برزیلی وارداتی در سطح عرضه اصفهان توزیع خواهد شد، گفت: از ۱۰ خرداد به بعد با کشتار دام عشایر، قیمت گوشت قرمز در کشور و اصفهان حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اکبر نجفی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شرکت پشتیبانی امور دام زیرمجموعه وزارت جهادکشاورزی است، اظهار داشت: این شرکت در راستای سیاست های کلان نظام جمهوری اسلامی دو وظیفه دارد.

وی بیان داشت: براساس مصوبات شورای عالی امنیت کشور این شرکت بخشی از ذخایر استراتژیک کشور را ذخیره می کند همچنین بخش دیگری را بعد از نگهداری برای تنظیم بازار مورد استفاده قرار می دهد.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با اشاره به ذخیره نهاده های مهم دامی از جمله کنجاله، ذرت، سویا و جو برای بخش دامپروری و مرغداری های کشور، بیان داشت:  مصرف نهاده ذرت  در کشور ٩ میلیون تن است که ٣ میلیون تن آن در کشور تولید و بیش از ٦ میلیون تن دیگر وارد می شود.

وی تاکید کرد: شرکت پشتیبانی امور دام تنها به دنبال تنظیم بازار است و اگر قیمت ها بالاتر از حد نرمال باشد، وارد عمل می شود.

نجفی با بیان اینکه تنظیم بازار مواد پروتئینی گوشت مرغ و قرمز از دیگر فعالیت های این شرکت است، تاکید کرد: ذخایر سالانه مرغ در کشور ٥٠ هزار تن است که شرکت پشتیبانی امور دام در زمان کاهش قیمت، مرغ را از مرغداران خریداری می کند همچنین در زمان افزایش قیمت برای تنظیم بازار وارد کار می شود.

به گفته وی، مرغ های نگهداری شده و منجمد شرکت پشتیبانی امور دام، دارای وزن استاندارد، کیفیت ظاهری سالم و انجماد مطلوب است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان افزود: سال گذشته دولت بیش از ٤٠٠ میلیارد تومان یارانه برای مرغ و در راستای حمایت از مردم پرداخت کرد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین مصرف مرغ در ایام شب عید، ماه رمضان و ورود حجاج است، اضافه کرد: سال گذشته در شهر اصفهان ١٠ هزار تن مرغ منجمد توزیع شد.

نجفی تاکید کرد: ما برای رفاه حال مردم به دنبال عرضه مرغ در بازار هستیم از سوی دیگر بخشی از تولیدات ما متناسب با استانداردهای جهانی صادر می شود.

وی با انتقاد بر اینکه کشتارگاه های مرغ ما راغب به کشتار مرغ با وزن سنگین دارند، گفت: این درحالیست که استاندارد جهانی مرغ در دنیا زیر ٢ کیلوگرم است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان بیان داشت: مرغ های سه کیلوگرمی حداقل ٦٠٠ گرم دور ریز ضایعات دارد.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر صنف گوشت سفید نیز تمایلی برای توزیع مرغ منجمد ندارد.

به گفته نجفی، ١٧٠٠ واحد صنفی گوشت سفید در اصفهان فعال است همچنین روزانه ٣٠٠ تا ٣٥٠ تن مصرف گوشت مرغ در این شهر است.

وی تاکید کرد: اگر وزن مرغ تولید شده در کشور استاندارد باشد شاید ۶۰ درصد مشکل مرغداری ها حل شود.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان با بیان اینکه برای توزیع مرغ منجمد دولتی در اصفهان شبکه توزیع مویرگی تعیین کرده ایم، گفت: براین اساس ما در شرکت های تعاونی مصرف، کارمندی، کارگری، رفاه، اتکا، کوثر و ... در سطح شهر اقدام به عرضه مرغ دولتی منجمد می کنیم اما ایرادی که وجود دارد این فراورده به دست مردم نمی رسد.

وی در خصوص وضعیت بازار مرغ در آستانه ماه مبارک رمضان در اصفهان، بیان داشت: مرغ به عنوان یکی از کالاهای اساسی محسوب می شود بنابراین این محصول با قیمت ۵۳۰۰ تومان به مغازه دار عرضه و با نرخ ۵۷۰۰ تومان به دست مصرف کننده می رسد.

نجفی با بیان اینکه سرانه مصرف مرغ در اصفهان اکنون ۲۴ کیلوگرم است، گفت: با رشد صنعت مرغداری در نظر داریم این عدد به ۲۶ کیلوگرم برسد.

وی با بیان اینکه اصفهان مقام نخست تولید مرغ کشور را دارد، اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۷۰ هزار تن مرغ در کشور تولید می شود که اگر از تمام پتانسیل های مرغداری ها استفاده و جوجه ریزی کاملی شود ما ۲۲۰ هزار تن تولید خواهیم داشت.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان افزود: در شرایط فعلی نزدیک ۱۱۰ هزار تن مرغ در اصفهان تولید می شود از سوی دیگر ۳۵ درصد تولید مرغ استان، مازاد است.

وی همچنین یادآور شد: اصفهان با تولید ۳۵ درصد تولید بوقلمون کشور، مقام نخست را دارد همچنین رتبه دوم تولید شترمرغ به این استان تعلق دارد.

نجفی همچنین در خصوص وضعیت تولید گوشت قرمز، گفت: سالانه ۷۵۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می شود در حالیکه نیاز ما ۹۰۰ هزار تن در سال است.

وی در خصوص دلایل کاهش تولید گوشت قرمز، بیان داشت: به دلیل خشکسالی و خالی شدن مراتع و ... ما چاره ای جز واردات گوشت قرمز از کشور برزیل و یا استان ها و یا کشورهای همجوار نداریم.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان همچنین درباره علت گرانی گوشت قرمز، بیان داشت: هر ساله در اوایل فصل بهار و اردیبهشت عشایر دام های خود را برای کشتار روانه بازار می کردند اما امسال به دلیل بارش باران این کار با تاخیر انجام می گیرد.

به گفته وی، عشایر باید ۳۰ درصد دام خود را تاکنون به بازار عرضه می کردند که تاخیر این کار موجب گرانی گوشت شده است.

نجفی افزود: در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در سطح عرضه بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان است در حالیکه شرکت پشتیبانی امور دام گوشت وارداتی برزیلی را با قیمت ۲۱ هزار تومان عرضه می کند.

وی تاکید کرد: ما به دنبال واردات گوشت از کشورهای آسیای مرکزی همچون ارمنستان و تاجیکستان به اصفهان هستیم اما متاسفانه به دلیل نبود پرواز مستقیم از این کشورها به اصفهان این مساله با مشکل مواجه است.

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان اصفهان گفت: ما از هر فردی که استطاعت واردات گوشت گوسفندی دارد حمایت و مجوزات لازم را برای واردات این فراورده صادر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای ماه رمضان امسال ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد و ۲۵۰ تن گوشت گوساله برزیلی وارداتی در سطح عرضه اصفهان توزیع خواهد شد.

نجفی با اشاره به اینکه در استان اصفهان ۵۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می شود، پیش بینی کرد: از ۱۰ خرداد به بعد با کشتار دام عشایر، قیمت گوشت قرمز در کشور و اصفهان حدود ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر 304060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.