۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷
عطر گل محمدی در شهرضا پیچید

شهرضا – به دنبال کاهش نزولات جوی و کاهش میزان بارش ها، طرح کشت گونه‌های گیاهی جایگزین که نیاز کمتری به آب داشته باشند در شهرستان شهرضا مطرح شد که گل محمدی یکی از آن ها است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، بحران کم آبی در فلات ایران دارای سابقه‌ای دیرینه و کهن است. آریاییان، اجداد ایرانیان امروز حدود ۳ هزار سال قبل از سمت شمال فلات ایران و از مناطق جنوبی سیبری به سرزمین ما وارد شدند. این گروه که خصلتهای عیاری و بزرگ منشی، از سجایای اصلی آنان بود پس از ورود در این سرزمین، خود را آریایی و سرزمین خود را ایران نامیدند.

از بدو ورود آریاییان به ایران اصلی ترین مشکل معیشتی در محیط زندگی آنان، کم آبی بود؛ همین ویژگی منطقه‌ای باعث آن شد تا آنان با حفر زمین آب را از مناطق دور دست به سمت مناطق پایین دست و قابل سکونت آورند و مخترع قنات در جهان شوند.

این اختراع تا قرون متمادی جوابگوی نارسایی بخشهای شرب و کشاورزی سکنه ایران بود تا انجا که با استمرار روند بهره برداری از منابع ابی زیر زمینی و افزایش جمعیت دیگر این اختراع نیز جوابگوی نیاز ها نبود.

در کنار قنوات، ساخت سد و بند و ابگیر و آب انبار نیز در راستای ذخیره سازی اب و مصارف دیگر کارساز بود. در بین ایالات ایران نیز نسبت خشکی و منطقه و نارسایی منابع آبی گوناگون بود. در این میان ایالات و به زبان امروزی استانهایی چون آذربایجان و شمال خراسان و سواحل جنوبی دریای خزر برخوردارتر و در مقابل مناطقی چون اصفهان، سمنان و یزد از نظر منابع آبی فقیر تر بودند.

استان اصفهان از ابتدایی ترین طلیعه خود در تاریخ ایران همواره با نارسایی آبی دست به گریبان بوده است؛ حتی نحوه ساخت و سازها در مناطق این استان نیز گویای همین مسئله است. مهندسی ساخت آب انبار را اگر نگوییم از این منطقه به دیگر مناطق صادر شده است باید اذعان کنیم بهترین انواع آب انبارها در مناطق این استان وجود دارد. سیستم لوله کشی و آب رسانی به مناطق شهری و نظام دفع فاظلاب نیز در این استان نزج و کمال گرفت و به نوعی مناطق این استان همواره درگیر مشکل آب و آبرسانی بوده اند. از جمله مناطق و نواحی استان پهناور اصفهان که شاید بیش از دیگر نواحی درگیر مسئله آب و آبرسانی بوده است شهرستان شهرضا در جنوب این استان است. این شهرستان باوجود آنکه از نواحی غرب و جنوب غربی خود به مناطق سردسیر همچون شهرستان سمیرم نزدیک است اما در بخشهای اصلی خود همواره با پدیده کم آبی دست به گریبان بوده و هست. وجود ۲۳ روستا در بخش مرکزی اراضی متعدد زراعی در حواشی شهر شهرضا حاکی از اهمیت مسئله آب و آب رسانی در این شهرستان دارد.

تشدید بحران کم آبی ضرورت اجرای طرحهایی مبتنی بر جایگزینی کشت هایی که نیاز کمتری به آب دارند به جای کشتهای کنونی را دوچندان کرد. این نیاز با ترویج کاشت دو گونه گیاهی زعفران و گل محمدی در اراضی زراعی شهرضا عملی شد.

گل محمدی از گونه‌های گیاهی کم مصرف آب و مقاوم در برابر خشکسالی است که کاشت باغات آن در سالیان اخیر در شهرضا رونق گرفته است.

عبدالرضا تاکی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، عنوان کرد: با توجه به کاهش منابع آب کشاوورزی در منطقه و ترویج و رویکرد کاشت و تولید محصولاتی با نیاز آبی کمتر و در عین حال دارای صرفه اقتصادی از جمله گل محمدی، در روستای اسفرجان از توابع بخش مرکزی شهرستان تقویت شد.

وی اظهار کرد: پس بررسی و تعیین عیار بسیار خوب گل محمدی تولید شده در منطقه سطحی در حدود ۲ هکتار گل توسط ۲ نفر کشاورز به روش آبیاری تحت فشار کشت شد و در اردیبهشت ماه سال جاری برای نخستین بار محصول آن با عملکرد عالی برداشت شد.

رییس اداره جهاد کشاورزی شهرضا بیان کرد: در این ارتباط یکی از کشاورزان اقدام به خرید دستگاه گلاب گیری و وسایل جانبی آن و نصب و راه اندازی در روستا نموده و با توجه به عملکرد بسیار خوب این محصول در منطقه به دلیل شرایط آب و هوایی مساعد، گلاب گیری از گل های برداشت شده انجام شد.

تاکی ادامه داد: بازرسی از عملیات برداشت و گلاب گیری در این روستا نشان داد که گلاب تولیدی دارای کیفیت بسیار مناسبی است.

وی گفت: امید است با افزایش سطح زیر کشت این محصول در دهستان اسفرجان شاهد افزایش تولید گلاب و در نتیجه ایجاد اشتغال و صرفه اقتصادی کشاورزان باشیم.

باتوجه به آنکه زیرساختهای منابی از جمله خاک مناسب برای تولید در شهرستان فراهم بود و نیز بازار فروش گلاب تولیدی نیز در مناطق زیادی از کشور وجود دارد، انتظار می‌رود این اقدام کشاورزان شهرضا نوید بخش دورانی جدید از تحول در صنعت کشاورزی شهرستان خواهد بود.

کد خبر 304033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.