گروه کارآفریــنی دانــــشگاه شهرضا راه اندازی شد

شهرضا –رییس دانشگاه دولتی شهرضا از راه اندازی گروه کارآفرینی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، در جهان کنونی مبنای تحول و دگرگونی، نوآوری است؛ نو آوران توان بالایی برای تبدیل شدن به کارآفرینان در جامعه را دارا هستند.

دانشگاه‌های موفق به عنوان منشاء تحولات در خصوص تبیین فرهنگ کارآفرینی و تربیت کارآفرینان پیش قدم بوده و کارآفرینی و نوآوری که مبنای تحول و دگرگونی هستند در این زمینه نقش ویژه‌ای ایفا می‌کنند.

ارائه آموزش و انجام پژوهش‌های کاربردی در خصوص کارآفرینی از نیازهای مبرم نظام آموزش عالی کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند: «اعتقاد راسخ من این است که اگر چنانچه بر روی مسئله‌ی علم و فناوری و نخبه‌پروری سرمایه‌گذاری کنیم، حتماً در یکی از بااولویت‌ترین کارها سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. پیشرفت علمی و به دنبال آن، پیشرفت فناوری، به کشور و ملت این فرصت و این امکان را خواهد داد که اقتدار مادی و معنوی پیدا کند. بنابراین با یک نگاه راهبردی، علم یک چنین اهمیتی دارد.»

تأمل در وضعیت اقتصادی و روند مراحل پیشرفت کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه که به موضوع کارآفرینی دانش بنیان توجه نموده اند، بیانگر آن است که این کشورها توانسته اند به پیشرفت های چشمگیری در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست یابند و یا بحران های پیش رو را پشت سر گذاشته و به دلیل ماهیت کارآفرینی که در واقع همان خلاقیت و نوآوری است، بسیاری از کشورهای توسعه یافته مطابق شرایط، توانمندی ها، نظام ارزشی و اقتصادی خود اقدام به طراحی و اجرای نظامی تحت عنوان نظام ملی نوآوری نموده اند که در برگیرنده مفاهیم اصلی نوآوری و کارآفرینی در تمام سطوح است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جای دیگری می‌فرمایند: «بنابراین یکی از با اولویت‌ترین کارها عبارت است از مسئله‌ی علم و فناوری؛ این در کشور لازم است. ما در این زمینه‌ها یک عقب‌افتادگی مزمنِ تاریخیِ فاحشی داریم، که گناهش به گردن آن کسانی است که با سیاست خودشان، با رفتار خودشان، با طمع‌ورزیهای خودشان، با سهل‌انگاریهای خودشان، این بیماری مزمن را بر یک چنین ملت بزرگی تحمیل کردند. و ما حالا میخواهیم خودمان را از زیر این بار، از زیر این بختک سنگین خلاص کنیم. بنابراین من، شما، مسئولین ذیربط، مسئولین بخشهای مختلف کشور و هر انسان باشرف در این کشور که امکانی دارد، باید در این زمینه تلاش کند؛ هر کس به قدر خودش. همه مسئولند؛ از یک دانشجوئی که امسال وارد دانشگاه شده، تا دانشجوهای برتر و بالاتر، تا اساتید، تا مسئولین نظام آموزشی و علمی کشور، تا بخشهای مختلف، در سلسله‌مراتب اداری و علمی کشور. همه باید تلاش کنیم، همه باید کار کنیم، همه باید بدویم تا بتوانیم این عقب‌افتادگیِ تاریخیِ تحمیل‌شده‌ی بر خودمان را جبران کنیم؛ این یک مسئله‌ی جدی است.»

دانشگاه مهمترین مرکز ایجاد تحول در حوزه صنعت، ارتقاء سطح کیفی خدمات در این بخش و نیز کاهش معضلات اجتماعی نظیر بیکاری از طریق تربیت نیروهای تحصیلکرده و کارآفرین است.

 دانشگاه کارآفرین که توانمند در شناسایی سرمایه های فکری جوانان کشور باشد در حوزه کارآفرینی نقش بسیار مهمی بر عهده دارد، زیرا این سرمایه‌های فکری در تولید علم نقش اصلی را ایفا می کنند.

یکی از مهمترین نیازها در زمینه تحقق شعار ایجاد دانشگاه کارآفرین و تربیت نیروهای کارآفرین، ایجاد ارتباط مستمر بین صنعت و دانشگاه است که این مسئله در سالهای اخیر با ایجاد شرکتها و شهرکهای دانش بنیان و همچنین ایجاد مراکز کارآفرینی در دانشگاه‌ها، میسر شده است.

دانشگاه دولتی شهرضا، یکی از مهمترین مراکز علمی در جنوب استان اصفهان است که از بدو تأسیس تاکنون اقدامات قابل توجهی در حوزه تجاری سازی علم انجام داده است که یکی از آنها ایجاد گروه کارآفرینی در این دانشگاه بوده است.

امیرحسین علی بیگی رییس دانشگاه شهرضا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، با تأکید بر این مطلب که فارغ التحصیلان دانشگاهی بایستی توانمندی های لازم را در زمینه های مرتبط با کارآفرینی و تجاری سازی محصولات و سایر امور مرتبط به تاسیس و توسعه کسب و کار را کسب کرده باشند، اظهار کرد: یکی از عوامل پیشرفت در دنیای کنونی، موج فناوری است و دستیابی به توسعه مطلوب، در گرو استفاده از ظرفیت های فناوران در فرآیند تحولات علمی و اقتصادی جهانی است.

وی با اشاره به سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه کشور اظهار کرد: اقتصاد ایران تا سال ۱۴۰۴ می بایست مبتنی بر دانش، تولیدات و صنعت دانش بنیان قرار گیرد و تحقق این امر با ایجاد و تاسیس شرکت های دانش بنیان در مراکز آموزشی و دانشگاه ها میسرخواهد شد.

رییس دانشگاه شهرضا بیان کرد: این دانشگاه اقدام به تشکیل کمیته کارآفرینی کرده و سپس با موافقت دفتر توسعه کارآفرینی سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به عنوان گروه کارآفرینی به ثبت رسید.

کد خبر 304028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.