نوجوانانِ تنها بدخواب می‌شوند

نگرانی های مالی، استرس و نوشیدن زیاد قهوه سه عاملی هستند که به کیفیت خواب شبانگاهی آسیب می زنند اما اکنون یک تحقیق جدید نشان می دهد که برای جوانان کم سن و سال، احساس تنهایی را نیز می توان به این فهرست اضافه کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، محققان کالج کینگ لندن با آنالیز داده های مربوط به دو هزار و ۲۳۲ جوان ۱۸ تا ۱۹ ساله دریافتند که احتمال خواب کم کیفیت، خستگی در طول روز و ضعف تمرکز در نوجوانانی که احساس تنهایی می کردند، در قیاس با هم سن و سالان آنها که تنها نبودند، بیشتر بود.
از افراد شرکت کننده در این مطالعه چهار سوال برای سنجش میزان احساس تنهایی آنها پرسیده شد و علاوه بر آن، محققان اطلاعاتی در زمینه کیفیت خواب افراد مورد بررسی به دست آورند که از جمله آنها اطلاعاتی در مورد مدت زمان خواب، اختلالات خواب و مدت زمانی بود که طول می کشید تا این افراد به خواب بروند.
حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد افراد مورد بررسی گزارش دادند که برخی اوقات احساس تنهایی می کنند و حدود ۵ درصد گفتند که اغلب احساس تنهایی می کنند.
تجزیه و تحلیل این داده ها نشان داد که افراد تنها در قیاس با افرادی که احساس تنهایی نداشتند، ۱۰ درصد بیشتر احتمال دارد دچار بدخوابی و یا خواب کم کیفیت باشند و ۲۴ درصد بیشتر احتمال دارد که با خستگی در طول روز و مشکلاتی در رابطه با تمرکز مواجه شوند.
یافته های این مطالعه حتی پس از لحاظ برخی عوامل احتمالی مداخله گر از جمله علائم تشویش، افسردگی و سایر اختلال های سلامت روانی همچنان صادق بود.
گرچه این مطالعه برای بررسی مکانیزم های واقعی ارتباط میان تنهایی و کیفیت ضعیف خواب طراحی نشده بود، اما محققان تئوری هایی در این زمینه دارند؛ برای مثال، به مطالعه های قبلی اشاره می کنند که از وجود ارتباط میان تنهایی و افزایش هورمون تنهایی موسوم به کورتیزول که می تواند به اختلال خواب منجر شود، حکایت دارد.  
یافته های این مطالعه به تازگی در مجله Psychological Medicine منتشر شده است.

کد خبر 303996

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.