مشاغل دانش بنیان بر اساس ایده و برنامه ریزی، عامل توسعه پایدار در شهرها است

فعالیت های نوآورانه و جایگزینی مشاغل دانش بنیان با به کار گیری دانش به روز دنیا و استفاده تلفیقی از افراد تحصیل کرده در رشته های مختلف به دلیل داشتن سطح فکری و توازن ذهنی بالا، توانسته توسعه پایدار را در کلان شهر ها ایجاد کند.

 پدر فناوری اطلاعات ایران در گفتگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به عملکرد بهتر و موفق تر مشاغل دانش بنیان گفت: مشاغل دانش بنیان که بر اساس ایده، فکر و برنامه ریزی ایجاد می شود همیشه می تواند موفق تر از سایر مشاغل عمل کند که اگر دولت همکاری کند، می توانیم طرح کار ورزی مشاغل دانش بنیان را اجرا و افراد تحصیل کرده در همه رشته های تحصیلی را مشغول به کار کنیم.

علی اکبر جلالی در ادامه افزود: زمانی که فرصت اشتغال به کار فارغ التحصیلان فراهم شود، علاوه بر ایجاد سابقه با محیط کار آشنا می شوند و دست به نوآوری و خلاقیت می زنند و از روش های جدید به روز دنیا استفاده می کنند.

وی یکی از فعالیت های انجام گرفته در مشاغل دانش بنیان را به کار گیری و ایجاد طرح کارورزی برای رشته های علوم انسانی و پزشکی و مامایی عنوان کرد و گفت:  یکی از مشکلات اساسی ساختار ها استفاده نکردن درست و صحیح از ادبیات است. به عنوان مثال برای طراحی یک بروشور در واحدهای صنعتی، به افرادی که به ادبیات درست و صحیح آشنایی داشته باشند، نیاز دارند و لازم به ذکر است که حتی برای همه رشتههای پزشکی و دندان پزشکی که جزو بیکاران جامعه قرار دارند،  طرح مشاغل دانش بنیان ایجاد شده است.

جلالی با اشاره به تصور غلط جوانان تحصیل کرده به متناسب نبودن بازار کار با توانایی ها، معتقد است: بازارکار با توانایی های تحصیل کنندگان متناسب است زیرا شخصی که به مطالعه دانشی می پردازد سطح فکر و توازن ذهنی وی بالا می رود و انتقال آن از موضوعی به موضوع دیگر سخت نیست. به عنوان مثال افرادی که رشته شیمی تحصیل می کنند بیشتر از افرادی که در IT   تحصیل کردند، مشغول به کارند زیرا  آنها می توانند دیتا و داده ها را مانند مواد  شیمیایی ترکیب و تحلیل کنند.

وی اضهار داشت: یکی از حوزه هایی که رشته های علوم انسانی می توانید موثر باشند، روابط عمومی ها و حوزه های اقتصادی است. زیرا توانایی تحلیل قوی تری نسبت به آنالیز موقعیت اقتصادی کشور ها و ثبات اقتصادی دارند و متاسفانه یکی از ضعف های سیستم ما توانایی در تلفیق اینگونه رشته هاست.

معاون پژوهشی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: یکی از ملزومات خدمات دهی بهتر و با کیفیت تر استفاده از دانش به روز دنیا است. از این رو شهرداری  با کنار گذاشتن روش های سنتی باید از افرادی استفاده کنند که دانش بنیان بوده و بتوانند خدمات بهتری را با به کار گیری دانش و مهارت های نوآورانه و به روز دنیا ارائه کنند.

وی با اشاره به وجه تمایز مشاغل دانش بنیان با سایر مشاغل در سرعت کار بالا، ارتباطات خوب و اخلاق انسانی بر پایه برنده بنده، گفت: شیوه  برنده برنده یکی از مولفه های کمرنگ در کشور ماست که نیاز به فرهنگ سازی بیشتری دارد تا افراد روحیه مشارکتی بیشتری پیدا کنند و پیروزی و موفقیت دیگران را هم راستا با پیروزی خود بدانند.

جلالی یکی از بدترین مشکلات کشور را مربوط به ارتباطات و روابط عمومی دانست و گفت: کمبود ارتباطات درست باعث می شود، نه با جهان ارتباط خوبی داشته باشیم و نه با دوستان و کارفرمایان ارتباط خوبی بگیریم که حتی دانشجویان ممتاز نیز از معرفی کامل توانایی های خود عاجز هستند.

پدر فناوری اطلاعات ایران یادآور شد: مشاغل دانش بنیان در بازار کار نوین  به مساغلی گفته می شود که از دانش و مهارت لازم در استفاده موثر از منابع ملی و جوان برخوردار باشند و از شاخص های موثر می توان به جنبه های فردی و اجتماعی زندگی بشر، ورزش، تغذیه، کار و تفریح مناسب اشاره کرد.

کد خبر 303984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.