۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

به دنبال اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان انجام شد

خروج ۷۰۰ تاکسی فرسوده از چرخه حمل و نقل شهر اصفهان

در نیمه اول امسال نیز ۲۰۰ دستگاه تاکسی پیکان از ناوگان حمل و نقل اصفهان خارج می شود
خروج ۷۰۰ تاکسی فرسوده  از چرخه حمل و نقل شهر اصفهان

تاکسی‌ها سهم قابل توجهی از سفرهای شهری شهروندان را به خود اختصاص می‌دهند، زندگی و رفت و آمد شهروندان به تاکسی‌های شهر گره خورده و این ناوگان تاکسیرانی در شکل گیری فعالیت‌های روزانه مردم، جنب و جوش و رفت و آمد شهروندان نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یکی از عمده مشکلات کلانشهرها، آلودگی هواست که این معضل زندگی سالم را برای شهروندان به مخاطره می‌اندازد.

البته عوامل مختلفی در ایجاد این آلودگی نقش دارند که درصد قابل توجهی از آن به وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی مربوط می‌شود.
آلوده‌کننده‌هایی سیار که با گذشت عمر مفید مصرفشان، آلودگی چند برابری را برای شهرها به ارمغان می‌آورند.

نوسازی و به روز بودن این ناوگان از جنبه‌های کمک به بهبود اوضاع و تسهیل امور شهری است.

در حال حاضر ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور ما وجود دارد که از این تعداد ۶۰ هزار تاکسی از نوع پیکان هستند که باید خودروهای نو جایگزین آنها شوند.

یکی از شهروندان اصفهانی به خبرنگار ایمنا می گوید: بعضی از خودروهای تاکسی سطح شهر دیگر قابلیت تردد ندارد و باید جایگزین شوند.

احسان قضاوی با بیان اینکه بسیاری از تاکسی‌های فرسوده شامل پیکان می‌شوند، ادامه می دهد: بعضی از خودروها مانند پژو و سمند از سابقه بالایی برخوردار هستند که با کارکرد زیاد بسیار ناایمن هستند و باید تعویض شوند.

وی با بیان اینکه تاکسی‌های فرسوده چهره شهر را نامطلوب کرده و شهروندان قادر به سوار شدن آن ها نیستند، می گوید: درب بعضی از تاکسی‌ها به‌علت خرابی حتی کامل بسته نمی‌شود و وقتی به رانندگان اعتراض می‌کنیم به ما می‌گویند می‌خواهند تعویض کنند.

دیگر شهروند اصفهانی نیز می گوید: رانندگان تاکسی‌های فرسوده افراد سخت‌کوشی هستند و در شرایط بد مالی قرار دارند بنابراین باید سازمان‌های مرتبط تسهیلات ویژه‌ای به رانندگان اختصاص دهند تا با فشار مالی زیادی مواجه نشوند.

این شهروند معتقد است: مسئولان با سیاست‌های خود می‌توانند اقدام به نو کردن ناوگان شهری کنند و مردم تحقق این موضوع را از همه مسئولان ذیربط خواستار هستند.

یکی از رانندگان تاکسی اشاره می کند که هزینه نگهداری و استهلاک تاکسی‌های پژو و سمند بسیار بالا است و رانندگان با هزینه‌های گزافی روبه‌رو هستند، بنابراین رانندگان تاکسی به حمایت دولت و سازمان تاکسیرانی نیاز دارند.

اکبر احمدی می گوید: رانندگان آمادگی ارائه بهترین خدمات به مسافران را دارند اما سیاست‌های دولت در تعویض خودروها این امر را برای رانندگان ناممکن کرده‌است.

عمرناوگان تاکسیرانی اصفهان از ۹ سال به ۷ و نیم سال کاهش یافت

سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان همواره کوشیده است جهت کاستن از آلودگی هوای این کلان‌شهر و آسودگی و رفاه حال مسافران و رانندگان، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان، نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان را از مهمترین برنامه های این سازمان می داند.

حسین جعفری در گفتگو با "ایمنا" درباره وضعیت تاکسی‌های فرسوده شهر اصفهان اظهارمی کند: طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی اصفهان از سال گذشته کلید خورد و عمرناوگان تاکسیرانی اصفهان از ۹ سال به ۷ و نیم سال کاهش یافت.

به گفته وی، با اجرای این طرح ۸۰۰ دستگاه تاکسی تحویل به احسن و ۷۰۰ تاکسی فرسوده شهر اصفهان نیز از چرخه حمل و نقل خارج شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی پیکان فرسوده در شهر اصفهان اسقاط شد، خاطرنشان می کند: در نیمه اول امسال نیز ۲۰۰ دستگاه تاکسی پیکان از ناوگان حمل و نقل اصفهان خارج می شود تا سرویس دهی مناسبی به شهروندان انجام شود.

وی تاکید می کند: تاکسی‌های تولید قبل از سال ۱۳۸۳ جزء خودروهای فرسوده محسوب می‌شوند اما مالکان۴۰۰ دستگاه از این تاکسی ها  که سال تولید خودروی آنان نزدیک به سال ۱۳۸۳ است، رغبتی به تبدیل به احسن شدن خودروهای خود ندارند چراکه در واقع این خودروها از نظر موتوری و ظاهری وضعیت خوبی دارند، به اصلاح "شلاق" نخورده اند و به دلیل فرسوده نبودن، تعویض این خودروها  به نوعی اسراف است.

هرچند نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری نیازمند زمان و تدوین برنامه های میان مدت و درازمدت است، اما اقدامات فوری کوتاه مدت نیز می تواند در این مسیر گره گشای بسیاری از معضلات باشد.

در این میان ارائه تسهیلات بانکی به تاکسی داران برای تعویض خودروهای خود می تواند یکی از این راهکارهای کوتاه مدت اما بسیار اثرگذار باشد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در این رابطه با اشاره به طرح اعطای ۲۰ میلیون تومان وام برای هر دستگاه تاکسی فرسوده توسط دولت، ادامه می دهد: ۲۰ میلیون تومان وام با سود ۱۶ درصد و با آورده ۵ میلیون تومان به مالکان تاکسی های فرسوده تعلق می‌گیرد، همچنین خودروی اسقاطی این افراد به مبلغ ۵ میلیون تومان خریداری می‌شود.
بی شک امروزه نقشی که تاکسی ها در پیشبرد اهداف اقتصادی به ویژه در بخش گردشگری ایفا می کنند، غیر قابل چشم پوشی است و نقش آفرینی در چنین عرصه ای با تاکسی های بالای ۱۵ سال غیرممکن خواهد بود.

باید توجه داشت که تردد تاکسی های باکیفیت با کمترین میزان آلایندگی زیست محیطی در کلانشهری مثل اصفهان از انتظارات به حق شهروندان آن است و ارائه خدمت در این زمینه نباید به عنوان هزینه کرد تلقی شود، زیرا صرف هزینه در چنین مواردی در حقیقت به نوعی سرمایه گذاری برای سلامت مردم، ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و در نهایت افزایش درآمدهای اقتصادی شاغلان این بخش است.

کد خبر 303978

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۲
    0 0
    چرا در تصاویر مربوطه، از عکس های شهر اصفهان استفاده نمیکنید؟ یه عنوان نمونه ، عکس همین خبر، مربوط به تاکسی های تهران می باشد