طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطارشهری در اصفهان، تصویب شد

شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور، طرح توسعه حمل و نقل مسافر با قطار شهری اصفهان را تصویب و طرح مطالعه و بازسازی تاسیسات فاضلاب این کلانشهر از طریق فاینانس را اصلاح کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول رئیس جمهوری، جلسه شورای اقتصاد روز دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد و طرح توسعه حمل و نقل مسافر با مترو (قطارشهری) در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم به تصویب رسید.

این طرح با سرمایه گذاری از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور از سوی وزیر نفت مطرح شد که پس از بحث و تبادل نظر به تصویب شورای اقتصاد رسید.
بر اساس این طرح، دولت در راستای توسعه مترو (قطارشهری) از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۱۰ به ازای افزایش هر استفاده کننده از مترو در شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، اهواز، کرمانشاه، مشهد، کرج و قم از محل صرفه جویی سوخت، ۹.۸ سنت (معادل حدود ۳۳۰ تومان) تا سقف ۲.۶ میلیارد دلار به مجری طرح پرداخت می کند.
طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۷ انجام شد و بودجه اجرای آن در سال ۱۳۷۹ همراه با طرح قطار شهری پنج شهر کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
طرح نهایی خط یک قطار شهری اصفهان (شمال به جنوب) به طول ۱۲، ۵کیلومتر در سال ۱۳۸۰ مصوب و عملیات ساخت تونل آن آغاز شد.
با اضافه شدن مسیر خیابان کاوه به قدس به طول ۷، ۷ کیلومتر اینک خط اول قطار شهری اصفهان از شمال غرب تا جنوب به طول ۲۰، ۱۲ کیلومتر در دست احداث است.
بخش نخست قطار شهری اصفهان از شهرک قدس تا میدان شهدا بطول ۱۱کیلومتر با ۱۰ ایستگاه از جمله ایستگاه های قدس، بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیخانی، جابر و کاوه پس از ۱۴ سال در مهرماه سال ۱۳۹۴افتتاح شد.
مرحله دوم خط قطارشهری اصفهان حد فاصل میدان شهدا تا چهار راه تختی این شهر از جمله طرح های حائز اهمیت برای شهروندان اصفهانی است که ۱۲ آبان سال گذشته ( ۱۳۹۵ ) در مراسمی با حضور معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید.
استاندار اصفهان اول اسفند سال ۹۴ قول داد که خط یک قطار شهری اصفهان با تکمیل ایستگاه های دروازه دولت و میدان انقلاب این شهر تا خرداد ۹۶ راه اندازی شود.

 بازسازی تاسیسات فاضلاب شهر اصفهان از طریق فاینانس اصلاح شد
همچنین در جلسه شورای اقتصاد با پیشنهاد وزیر نیرو مصوبه طرح مطالعه و بازسازی تاسیسات فاضلاب شهر اصفهان از طریق فاینانس اصلاح شد.
خاطرنشان می شود، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تلفیقی و راهبردی وزارت نیرو ۲۹ تیر سال گذشته ( ۹۵ ) از تخصیص منابع فاینانس برای بازسازی شبکه فاضلاب شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور خبر داد.
محسن بختیار که در جلسه تعیین وضعیت تخصیص فاینانس به پروژه بازسازی شبکه فاضلاب اصفهان سخن می گفت، اعلام کرد: در آخرین لحظات، مشکل تخصیص اعتبار فاینانس به پروژه فاضلاب اصفهان برطرف شد بنابراین باید در زمان مقرر و چه بسا زودتر از آن، طرح اجرای فاز یک عملیات بازسازی شبکه فرسوده اصفهان به پایان برسد.
وضعیت پروژه هایی که منابع مالی آنها از طریق فاینانس تأمین می شود با دیگر روش های مالی تفاوت بسیار دارد زیرا اجرای آنها باید بر اساس زمان بندی مشخص و تدوین شده پیش برود در غیر اینصورت هر لحظه که از برنامه زمانبندی پروژه عقب بماند، ضرر و زیان بسیاری رخ می دهد.
فاینانس به تأمین منابع مالی مورد نیاز اجرای پروژه ها و خرید تجهیزات طرح های تولیدی (سرمایه ای) و خدمات فنی و مهندسی طرح ها با استفاده از تسهیلات خارجی وفق قراردادهای مالی منعقد شده با اعتباردهندگان خارجی اطلاق می شود.
طول شبکه فاضلاب شهر اصفهان سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر است که بنابر اعلام هاشم امینی مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان، حدود ۵۰ درصد شبکه فاضلاب کلانشهر اصفهان به دلیل قدمت بالا نیاز به بازسازی و اصلاح دارد.
شرکت آب و فاضلاب اصفهان هزینه بازسازی شبکه فاضلاب این کلانشهر را بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرده است.
فرسودگی این شبکه در سال های اخیر حوادث پیاپی بوجود آورده که بارزترین آن وقوع حادثه در شبکه فاضلاب خیابان های مشتاق، نظر، میر و چمران این شهر بوده است.
همچنین مصوبه احداث سد و نیروگاه برق آبی نمارستاق از طریق فاینانس و مصوبه احداث سد و نیروگاه برق آبی بسته اردل از طریق فاینانس در جلسه شورای اقتصاد اصلاح شد.
احداث نیروگاه سیکل ترکیبی ری، سرمایه گذاری از محل منابع داخلی طرح تکمیل مطالعات زیرساخت های سد و نیروگاه کارون ۲ و سرمایه گذاری از محل منابع داخلی مربوط به طرح های سازمان آب و برق خوزستان از دیگر درخواست های وزیر نیرو بود که در این جلسه مطرح و پس از ارائه گزارش در خصوص جزئیات فنی، با این پیشنهادات موافقت شد.
در ادامه ی این جلسه پیشنهاد مشترک وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت مبنی بر بازنگری در وضع عوارض صادراتی پوست خام، سالامبور، وت بلوی بزی و گوسفندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از ارائه نظرات و دیدگاه های اعضای جلسه، تصمیمات لازم در این خصوص اتخاذ شد.
نحوه طرح موضوعات و طرح های فاینانس در شورای اقتصاد و اصلاح یکی از مصوبات پیشین موضوع دستورالعمل واگذاری طرح های تملک دارایی های سرمایه ای نیز از موضوعاتی بود که توسط سازمان برنامه و بودجه کشور در این جلسه مطرح شد و به تصویب رسید.
در این جلسه که وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور داشتند تعدادی از درخواست ها و پیشنهادات دستگاه های اجرایی مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت.

کد خبر 303973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.