ایران ظرفیت ایجاد مشاغل دانش بنیان را دارد

پدر فناوری اطلاعات ایران گفت: یکی از اقدامات شهرداری برای تحقق شهرداری کارآفرین پذیرش فناوری های نوین و تهیه زیرساخت های لازم برای فعالیت در این عرصه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌اکبر جلالی بعدازظهر امروز در همایش شهرداری کارآفرین و جایگاه مشاغل دانش‌بنیان اظهار کرد: قطار پرسرعت اصفهان-تهران ابر پروژه اقتصادی برای اصفهان است که در صورت تحقق این پروژه مشاغل زیادی ایجاد خواهد شد و ارتباطات راحت تری بین این دو شهر برقرار می شود.
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اینکه باید مطابق با پیشرفت دنیا به پیش برویم افزود: اینترنت از بین می‌رود و انسان هم در آینده نقشی بازی نخواهد کرد چرا که در آینده ماشین‌ها اداره کردن امور را به دست می‌گیرند، بنابراین باید روش‌های سنتی را کنار بگذاریم.
پدر فناوری اطلاعات ایران در رابطه با جایگاه شهرداری‌ها در مورد اشتغالزایی تصریح کرد: مشکل اشتغال در استان‌ها را شهرداری‌ها می‌توانند حل کنند چرا که ظرفیت‌های بسیار بزرگی را شهرداری‌ها در شهرها در دست دارند.
وی با بیان اینکه دنیا در حال تغییر است، تأکید کرد: باید افکار و نگاه‌های خود را عوض کنیم، فرهنگ انسان‌ها را باید ارتقا دهیم؛ روش‌های آموزشی در ایران سنتی هستند که باید به روز شوند.
جلالی در رابطه با شاخصه های فردی که می تواند بر توسعه اشتغالزایی و روحیه کارآفرینی تاثیر گذارد ادامه داد: یکی از عوامل مهم در این مورد تفریح است؛ جوانان ایرانی نیاز به تفریح دارند، در همین انتخابات مردم ایران بسیار شاد بودند و خود را تخلیه روانی کردند اما نباید این اتفاق ۴ سال یک‌بار بیفتد باید مسائل را آسان‌تر حل کنیم.
وی بیان کرد: پذیرش فناوری‌های نوین و ایجاد زیرساخت برای توسعه آن‌ها، ایجاد پایگاه‌های داده و به وجود آوردن فضای لازم برای تبادل اطلاعات آزاد و قابل دسترس با امکان نظارت در تولید، بهره‌برداری و توزیع اطلاعات در شهر و ارائه خدمات هوشمند در سیستم‌های آب‌رسانی، سیستم‌های مدیریت حمل و نقل و ترافیک، امنیت عمومی و سایر خدمات از شاخص‌های مؤثر شهرداری کارآفرین هستند.
معاون پژوهشی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه در حوزه فناوری اینترنت اشیاء می‌توان اشتغال‌زایی کرد، گفت: به عنوان مثال استفاده از سنسورهای هوشمند برای مصرف آب می‌تواند تا حدود زیادی اشتغال‌زایی و بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.
وی بیان کرد: کاهش میزان هدرروی آب‌ها، امکان کنترل مصرف آب توسط مصرف‌کنندگان با هدف کاهش مصرف و هزینه‌های ناشی از آن، تشخیص زودهنگام خرابی‌ها در شبکه آب‌رسانی و ده‌ها خدمت دیگر از جمله مؤلفه‌هایی هستند که منجر به تحقق شهرداری کارآفرین بر اساس ارائه خدمات نوین خواهند شد.
جلالی با اشاره به مسئله اشتغال در کشور گفت: آن قدر بیکار در کشور نداریم که دولت آن‌ها را بیان می‌کند اما به فکر این هم نیست که چه طور آن‌ها را کاهش دهد؛  اغلب فارغ‌التحصیلانی که دارای مدارک دانشگاهی معتبر هستند به صرف داشتن مدرک نمی‌توانند شاغل شوند.
وی با اشاره به اینکه چشم‌انداز توسعه مشاغل در کشور را با واقعیت‌های اقتصادی جهان باید مقایسه کرد، اظهار کرد: در حال حاضر در کشور ۳ درصد منابع مالی و فیزیکی و ۹۷ درصد منابع اعتباری داریم.
پدر فناوری اطلاعات ایران بیان کرد: منابع اعتباری شامل منابع انسانی، اجتماعی، سازمانی، ارتباطاتی، دانش و فناوری است و این بدان معناست که باید از سرمایه‌های اعتباری بیشتر استفاده و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد.
وی تصریح کرد: باید یا در حین تحصیل و یا بعد از تحصیل دانشجویان مهارت پیدا کنند تا بتوانند مورد توجه کارفرمایان و بازار کار قرار گیرند.
جلالی عنوان کرد: مشاغل دانش‌بنیان به مشاغلی در بازارهای نوین گفته می‌شود که شاغل از دانش و مهارت لازم در استفاده مؤثر از منابع ملی و جهانی برخوردار بوده و می‌تواند از ابزارهای دسترسی مانند رایانه، تبلت و تلفن همراه هوشمند به صورت حرفه‌ای استفاده کند.
وی ادامه داد: مدیریت دانش، خلاقیت و نوآوری در جهت افزایش بازدهی محیط‌های کسب و کار و تولید مشاغل دانش‌بنیان برای کارجویان دانشگاهی جزء اهداف اصلی توسعه مشاغل دانش‌بنیان است.
معاون پژوهشی دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشان کرد: چرا نمی‌توانیم از ظرفیت‌های موجود در ایران استفاده کنیم؟ گوجه ایران کیلویی ۳ هزار تومان و در آمریکا کیلویی ۱۴۰ هزار تومان است، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و از همین روش صنعت دانش‌بنیان را توسعه دهیم.
 

کد خبر 303962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.